Gå til innhold

Kjøpe leilighet som 19-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 19-åring skal flytte ut hjemmefra i løpet av året her for å studere på universitet. Jeg blir helt skremt over leieprisene som er der ute nå! 10.000 kr for en privatleid leilighet på kanskje rundt 30-40 kvm liksom. Boliglånet vi har på vår enebolig er ikke mye over det! Så det frister jo veldig å heller gjøre en 'investering' til seg selv med å eie en leilighet, i stedet for å kaste pengene ut av vinduet hver måned...

Vi foreldrene har mulighet til å være medlånstakere, så vil gjerne hjelpe tenåringen ut i boligmarkedet. Er det noen som har erfaring med dette, som vil fortelle litt om hvordan prosessen er? Blir første steget for hen å søke om finansieringsbevis i sin nettbank?

Hen vil få studielån/stipend på ca. 10.000 kr (sånn ca.? har hørt denne summen skal endres) hver måned, har en ekstrahjelpstilling på butikk som gir ca. 8000 kr brutto lønn hver måned. I tillegg er det plan om at kjæresten skal flytte inn sammen med hen, og da betale husleie på det som halve boliglånet koster. Det er klart, vi kan jo ikke belage oss på at forholdet vil holde så det er jo viktig at tenåringen kan klare å betjene lånet selv om kjæresten skulle flytte ut. 

Det finnes leiligheter i området vi tenker for mellom 2-2.5 millioner.

Vi er jo innforstått med at rentene øker på for tiden, så er jo litt urolig omkring det. Men det frister likevel veldig lite dette leiemarkedet...

Noen som har råd/innspill?

Anonymkode: a148d...d0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet iallfall 6 måneder for å se om 19-åringen finner seg til rette i studiemiljøet og trives med det emnet han/hun har valgt. En stor andel velger å slutte, bytter studie og studieby. Da vil man ikke sitte igjen med en leilighet man ikke trenger. 

Anonymkode: 1613b...d55

• Liker 7
Skrevet

Hva vil tenåringen? Personlig ville jeg ikke vært foruten årene i kollektiv hvor jeg ble kjente med andre og meg selv, kunne leie ut rommet for å backpacke tre måneder og ha legendariske fester. Å bo i en leilighet alene hadde vært sykt kjedelig. 

Anonymkode: 20b87...4e5

• Liker 1
Gjest GjesteSpiller
Skrevet

Jeg synes det er alt for tidlig å eie bolig i så ung alder, har man frie midler så er det selvfølgelig ikke så mye å si. Men for meg og erfaringene med bekjente så vil det påvirke veldig mye valg og livsstil å være så knyttet økonomisk fra tidlig alder og alle etterfølgende valg må tas ut fra å redusere risikoen mest mulig i forhold til stabil inntekt for å ivareta lån og kostnadene med å eie. I tillegg ikke noe større mulighet for å enkelt kunne flytte etter muligheter eller nye ting. For noen er det helt klart fjernt å tenke slik, de vil bare skole, 8-4 jobb og leve i helgene resten av livet og all applaus til de.

Men for min del er tyveårene og kanskje starte på 30 årene også veldig viktige og gode å ha og kunne bruke til å utforske, oppleve og lære. Når jeg ser på eget liv og muligheter sammenlignet med venner og bekjente så kan vi ikke sammenlignes når jeg ser på de som kjøpte tidlig og de som kjøpte senere. De jobbene mange av bekjente drømte om og jobbet mot hadde jeg allerede hatt og sagt opp før de nærmest hadde begynt på reisen. Og lønn fulgte selvfølgelig også med når man kunne skifte jobb uten frykt for verste tilfellet fordi man ikke hadde en stor økonomisk forpliktelse. Ikke minst fikk jeg da også oppleve en del mer og ser andre som meg har fylt 20 og deler av 30 årene med eventyr og utrolig mye utviklig og resultater. Så i enden så har vi kommet bedre økonomisk ut av det i form av lønn og muligheter. Mens de på andre siden har vesentlig mer kapital i form av eiendom men har opplevd 20 årene som mer rutine og dagligdags med lite variasjon og fremgang. Ironisk nok kjøpte jeg en stor eiendom midt i byen alene litt inn i 30 årene og i tillegg fortsatt hatt råd til å pusse opp og leve underveis med eiendommen også siden jobb og karriere har fått komme der den er. Med samboer som jeg har fått nå så er jo økonomien enda sprekere så vi begge har flotte nyere biler, god båt og økonomisk frihet. Holdt selv på å kjøpe huset til min mor sammen med daværende samboer rett etter jeg ble 20 men heldigvis så stanset jeg det i siste øyeblikk og tror det er beste valget jeg tok i forhold til fremtid.

Er her en forklaring av den andre siden og uten kjennskap til deres sønn eller familie. Men ville nok kjent litt på hvem sønnen deres er og hvordan han er. 19 er jo bare et barn og er jo mye han skal lære, undersøke og finne ut av om seg selv og livet. Så ville ihvertfall overveid det veldig nøye, ikke økonomisk men som personlighet til sønn og hans neste 20 år av livet.

Eventuelt at dere foreldre investerer i leilighet å "leier" denne til sønnen. Og dere leier den ut til andre eventuelt ved endt utdannelse, eller endringer i hvor han bor. Penger og eierskap av leilighet vil ikke gi han noen direkte fysisk lykke eller glede de neste 10-20 årene mest sannsynlig, så bør virkelig være et ønske og en drøm hvis man skal potensielt ofre eller binde seg for de beste årene man har i livet til å forme og utvikle sin egen fremtid.

Skrevet

Egenkapital da? 

Anonymkode: 55f2f...776

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre hjalp meg på denne måten, kjøpte leilighet når jeg var 21 år og student. Pant i boligen deres i stedenfor egenkapital og medlånetaker. Enkel prosess med banken.

Anonymkode: 3a1b0...98c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min 19-åring skal flytte ut hjemmefra i løpet av året her for å studere på universitet. Jeg blir helt skremt over leieprisene som er der ute nå! 10.000 kr for en privatleid leilighet på kanskje rundt 30-40 kvm liksom. Boliglånet vi har på vår enebolig er ikke mye over det! Så det frister jo veldig å heller gjøre en 'investering' til seg selv med å eie en leilighet, i stedet for å kaste pengene ut av vinduet hver måned...

Vi foreldrene har mulighet til å være medlånstakere, så vil gjerne hjelpe tenåringen ut i boligmarkedet. Er det noen som har erfaring med dette, som vil fortelle litt om hvordan prosessen er? Blir første steget for hen å søke om finansieringsbevis i sin nettbank?

Hen vil få studielån/stipend på ca. 10.000 kr (sånn ca.? har hørt denne summen skal endres) hver måned, har en ekstrahjelpstilling på butikk som gir ca. 8000 kr brutto lønn hver måned. I tillegg er det plan om at kjæresten skal flytte inn sammen med hen, og da betale husleie på det som halve boliglånet koster. Det er klart, vi kan jo ikke belage oss på at forholdet vil holde så det er jo viktig at tenåringen kan klare å betjene lånet selv om kjæresten skulle flytte ut. 

Det finnes leiligheter i området vi tenker for mellom 2-2.5 millioner.

Vi er jo innforstått med at rentene øker på for tiden, så er jo litt urolig omkring det. Men det frister likevel veldig lite dette leiemarkedet...

Noen som har råd/innspill?

dama hans skal betale 50% av forbruket og evt felles kostnader. så fort hun begynner å betalet på lånet kan det gå galt

Anonymkode: df952...8e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

dama hans skal betale 50% av forbruket og evt felles kostnader. så fort hun begynner å betalet på lånet kan det gå galt

Nei, det er ikke en satt regel i det hele tatt. De klarer nok sikkert ta avgjørelsen selv med hvordan de deler kostnader som samboere.

Anonymkode: 11aba...97c

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye egenkapital har han, eventuelt hvor mye stiller dere med? 
Det må fortsatt være egenkapital for å kjøpe med medlånetaker. 

Ekstrahjelpstillingen hans, er det kontraktsfestet prosent/timer? For det er kun denne inntekten banken baserer låneevnen hans på, og den inntekten må være fast. Stipend/lån telles ikke som inntekt. 
Så da blir det eventuelt deres lønn det går på, siden dere er like mye ansvarlig for lånet som han. 

Anonymkode: 0713d...1fb

• Liker 1
Skrevet

Ville aldri vært foruten årene i kollektiv, flere av de jeg har bodd med er mine beste venner fra studietiden. Klart det innimellom hadde vært digg å bo alene, men det hadde vært veldig ensomt. Flyttet inn mer kjæresten da vi hadde 1,5 år igjen, og var ferdige med mye av festningen og klare for et 'roligere' liv.

Ja, kjedelig å betale leie men jeg lærte så mye om andre og meg selv.

Anonymkode: e3fab...831

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke en satt regel i det hele tatt. De klarer nok sikkert ta avgjørelsen selv med hvordan de deler kostnader som samboere.

nei nå var du like skarp som en klinkekule du.

du skjønner hva jeg mener eller?

• Liker 1
Skrevet

Jeg og mannen kjøpte leilighet da vi var 21, og solgte den etter to år. Man må vel tape en del før det ikke lønner seg fremfor å leie. Min bror har også kjøpt leiligheter med foreldre som kausjonister. Det har lønt seg for ham også, og han har hatt samboere innom noen av dem. Når ikke hun skal eie, er det godt med en god kontrakt for at det ikke skal bli noe kluss ved salg. Men jeg vet ikke noe om hvordan lån og sånn gjøres rent praktisk for tiden.

Anonymkode: e1e36...ffd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

nei nå var du like skarp som en klinkekule du.

du skjønner hva jeg mener eller?

Jeg skjønner at du mener at samboer ikke skal betale noe for å bo i en leilighet som eies av en annen. Og jeg er uenig. Men hva du og jeg mener betyr ingenting om de det gjelder er enige om hvordan det fordeles. Vet ikke om det var noe annet du mente jeg skulle skjønne fra kommentaren din?

Skrevet

Jo tidligere man kommer seg på markedet, jo bedre er det.

Dere kan enten hjelpe han å kjøpe, eller kjøpe alene og han betale ned på lånet og overta leiligheten over tid. 

Husk at stipend ikke regnes som inntekt i banken, så har han 8000 kr i deltidsinntekt er det hans månedsinntekt. 

Anonymkode: 16f6f...6d5

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte 2 leiligheter i Oslo for få år siden med tanke på studier for våre 2 barn. Vi viste begge kom til å studere i Oslo. Så begge leilighetene har vært utleid inntil den eldste tok over den ene og flyttet inn høsten 2020 og den yngste tok over leilighet 2 høsten 22. Kjøpte 3 roms så de kan bli boende fremover også om de skal bli boende i Oslo etter studier. Da har de hver sin leilighet som brukes som EK for oppgradering av bolig etterhvert. 

Anonymkode: 2a210...8b2

• Liker 1
Skrevet

Ingen andre innspill enn løp og kjøp! Akuratt nå er en bra tid med lite konkurranse og budrunder som ikke tar helt av. Med en ekstrajobb og flytende rente er det mye mer fornuftig å betale på sitt eget enn å kaste flere millioner ut av vinduet på husleie hos andre til man er voksen og gifter seg. 

Anonymkode: 236f4...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg ville ventet iallfall 6 måneder for å se om 19-åringen finner seg til rette i studiemiljøet og trives med det emnet han/hun har valgt. En stor andel velger å slutte, bytter studie og studieby. Da vil man ikke sitte igjen med en leilighet man ikke trenger. 

Anonymkode: 1613b...d55

Det er en særdeles liten sjanse for mistrivsel og bytte av studie. Om det skulle bli bytte så er det i så fall innad samme by. Så akkurat den biten er jeg ikke bekymret for.

Hva vil tenåringen? Personlig ville jeg ikke vært foruten årene i kollektiv hvor jeg ble kjente med andre og meg selv, kunne leie ut rommet for å backpacke tre måneder og ha legendariske fester. Å bo i en leilighet alene hadde vært sykt kjedelig. 

Anonymkode: 20b87...4e5

Hen vil eie selv. Ble faktisk litt opprørt her om dagen da jeg nevnte at en idè kanskje var at VI skulle eie, og hen skulle leie. Men da brukte hen argumentet vårt mot oss - nettopp at da "kastet hen" penger ut av vinduet. Viktig for hen at hen betaler ned på eget boliglån... Personlig har verken jeg eller faren bodd i kollektiv før (flyttet ut hjemmefra til sammen), så skal innrømme at vi ikke vet hva tenåringen vår evnt. ville gått glipp av. Kan forstå at det er en opplevelse... samtidig hører vi mye akk og stønn om kollektiv. Så tenkte kanskje det var greit å unngå det om man kan. Og tenåringen har aldri uttrykt noe ønske om å bo slik. Hen vil bo med kjæresten/alene.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor mye egenkapital har han, eventuelt hvor mye stiller dere med? 
Det må fortsatt være egenkapital for å kjøpe med medlånetaker. 

Ekstrahjelpstillingen hans, er det kontraktsfestet prosent/timer? For det er kun denne inntekten banken baserer låneevnen hans på, og den inntekten må være fast. Stipend/lån telles ikke som inntekt. 
Så da blir det eventuelt deres lønn det går på, siden dere er like mye ansvarlig for lånet som han. 

Anonymkode: 0713d...1fb

Hen har litt i underkant av 100k i egenkapital (konfirmasjonspenger og lønn). Vi foreldre har ikke noe penger på bok å stille opp med. Vi har 'bare' vår enebolig som er verdt ca. 6 mill der vi har lån på 4, og inntekten vår. Jobben til tenåringen er timesbasert ja, faste vakter pr. måned.

Vi har sånn raskest snakket med en rådgiver i banken pr. telefon som har bekreftet at VI kan få lån på det vi trenger for en slik leilighet vi ser for oss, altså som en utleieleilighet. Som vi kan leie ut til vårt barn. Jeg tenkte det var praktisk, for tenåringen har et søsken en del år yngre så da var kanskje en leilighet sikret til hen også om hen vil studere i samme by senere. Men mest som egen investering. Men skjønner jo at tenåringen ble skuffet når hen hørte tankene mine, for hen vil nettopp det samme. Investere, komme seg inn på boligmarkedet o.l. Og vi vil jo det beste for hen da. Så må kanskje gå litt videre og snakke med banken om den andre veien, at tenåringen er den som låner med oss som medlånstaker.

Men veldig fint å høre tanker, råd og tips her! Takker for det!

Skrevet

Hvordan galt da? Tenåringen min og kjæresten er veldig klar på at de ønsker å bo sammen. Og tenåringen ønsker å eie selv, og mener det er klart at kjæresten skal betale husleie på det som halve boliglånet koster. Er dette uvanlig? 🤔
Hvordan de fordeler andre utgifter som mat, interiør o.l tenker jeg går helt fint og ikke noe som er noe å legge seg borti for andre enn dem selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan galt da? Tenåringen min og kjæresten er veldig klar på at de ønsker å bo sammen. Og tenåringen ønsker å eie selv, og mener det er klart at kjæresten skal betale husleie på det som halve boliglånet koster. Er dette uvanlig? 🤔
Hvordan de fordeler andre utgifter som mat, interiør o.l tenker jeg går helt fint og ikke noe som er noe å legge seg borti for andre enn dem selv.

Ja og nei. Mange gjør det sånn, men man regner da kun ut fra rentekostnaden + andre utgifter som strøm, kommunale avgifter og felleskostnader, mens avdragene holdes utenfor. Det blir ikke rettferdig at samboer skal betale ned på lånet (altså avdragene) uten å få noe eierskap i boligen. En annen mulighet som og er ganske vanlig er at man sammenligner med det som er vanlig utleiepris for tilsvarende bolig i området og at samboer betaler halvparten av dette i husleie. Dette må jo tenåringen og kjæresten bli enige om. Som foreldre kan dere gi råd, men dere bør ikke bestemme dette hvis det er tenåringen som skal være eier av boligen.

• Liker 1
Skrevet
CQM80 skrev (På 13.1.2023 den 17.40):

Det blir ikke rettferdig at samboer skal betale ned på lånet (altså avdragene) uten å få noe eierskap i boligen

Dette sliter jeg veldig med å forstå. Blir jo egentlig det samme som at enhver som leier en leilighet er med på å betale på lånet til den som eier huset/leiligheten (?).

Alternativet til kjæresten er jo at hen leier en annen leilighet (f.eks sokkel på et hus) og bruker 5000 kr der "ut av vinduet". Men hen vil jo bo med kjæresten sin, og vil heller gladelig betale 5000 til den - som da igjen vil bruke pengene på sine utgifter (boliglån).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...