Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen uker starter lønnoppgjørene, og hvor tror du lista vil bli lagd  i  forhold til lønnskrav med de galloperende priser lønnsmotagerne har opplevd siste året. Kjøpekraften er blitt vensentlig redusert hos dei fleste på grunn av økte renter,strømpriser, matvarepriser. etc. 

Anonymkode: af1c3...a72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig spent! NHO er jo allerede i gang med sutring over bedriftenes konkurranseevne ift utlandet. 

Anonymkode: 52ac7...655

• Liker 1
Skrevet

Men hva jeg tror: Jeg tror det blir et knalltøft lønnsoppgjør, hvor mange er sinte. Spesielt i offentlig sektor. Lærerne, selvsagt, men hele offentlig sektor har et etterslep på lønn. Jeg tipper det blir en streikevår og -sommer. Og jeg har ingen tro på at lønnsveksten blir like stor som prisveksten.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Misstenker at mange bedrifter velger å kvitte seg med ein del folk som ledd i  å redusere kostnadene. Det kommer garantert til å bli mye bråk , og streiker  rundt lønnsoppgjørene til våren. I tilegg til økte kostnader vil mange innenfor privat sektor måtte belage seg permiteringer, og oppsigelser mange får ytterligere redusert sin kjøpekraft når når de blir arbeidsledige.

Anonymkode: af1c3...a72

Skrevet

Antagelig så setter LO-banden kravene altfor høyt som vanlig,  slik at lønnsøkningene blir så høye at prisene og renta igjen må økes ytterligere og vi aldri blir kvitt denne spiralen...

Anonymkode: b7b41...567

• Nyttig 1
Skrevet

Blir nok real lønnsnedgang i år også, akkurat som alle andre år...

Anonymkode: 55dcb...3d5

• Liker 1
Skrevet

Jobber i helsesektoren. Blir vel som alltid taper. 

Anonymkode: 57c61...19e

Skrevet

Det er vell fortsatt ganske uaktuelt med høyere kjøpekraft i befolkningen så da sier det seg selv hvordan det går. 

Og sånn vil det nok fortsette og gå inntil inflasjon roer seg betraktelig.

Anonymkode: d99bd...5cc

Skrevet

Det blir lavt eller ingenting tenker jeg. Men oppgjøret skjer ikke før på høsten for oss rådgivere.

Anonymkode: 5ecfb...d17

Skrevet

Tipper de lavtlønte blir prioritert igjen. 

Anonymkode: fb900...4e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir lavt eller ingenting tenker jeg. Men oppgjøret skjer ikke før på høsten for oss rådgivere.

Anonymkode: 5ecfb...d17

Det havner på 4.6%

Anonymkode: 06114...602

Skrevet

Fikk bare 2,7% i fjor så spent på årets oppgjør. Ut til våre kunder har prisene økt med 8% fra 01.01.23. Får som vanlig bare beskjed i løpet av januar om hva som blir økningen. 

Anonymkode: 7d8d1...015

Skrevet

Er lærer og venter enda på lønnsoppgjøret fra i fjor med tanke på streiken..

• Liker 3
Skrevet

Det kommer til å bli på noen få prosent, ig prisene kommer til å øke enda mer. Og så kommer bedriftene til å bruke et elendig lønnsoppgjør som unnskyldning til å øke prisene enda mer, ig så får vi arbeidstakere skylden for høy prisstigning 

Skrevet
Unisquirrel skrev (10 timer siden):

Rart det ikke er ferdig ennå, vet du når det skal være ferdig? (Er ikke lærer, men overrasket over tidsbruken. Må være veldig/ekstra frustrerende.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rart det ikke er ferdig ennå, vet du når det skal være ferdig? (Er ikke lærer, men overrasket over tidsbruken. Må være veldig/ekstra frustrerende.)

Lønnsnemnda er i februar, så det tidligste vi kan få noe betalt er i april. 

Hilsen en annen lærer

• Liker 1
Skrevet

Blir nedgangstider, permisjoner og høy rente. Når folk er redd for jobben sin blir det et svakt oppgjør. Tipper 2% i snitt 

Anonymkode: 8ff54...56f

Skrevet
Unisquirrel skrev (På 12.1.2023 den 23.05):

Samme tenker jeg, vet ennå ikke hva jeg får/ fikk i 2022, men tilbudet før streik var på 2,7%. Får svaret i slutten av februar tror jeg. Blir spennende å se hvordan årets oppgjør blir for lærerne. Misnøyen er høy, men å streike taper vi jo bare på pga tvungen lønnsnemd så…. 

Anonymkode: cb640...c41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lønnsnemnda er i februar, så det tidligste vi kan få noe betalt er i april. 

Hilsen en annen lærer

Hvorfor er ikke lønnsnemnda før i februar? Trodde den skulle være før jul. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er ikke lønnsnemnda før i februar? Trodde den skulle være før jul. 

Føler det er for å «straffe» oss for at vi valgte å gå ut i streik. De avbrøt en lovlig streik med tvungen lønnsnemd i september på tynt grunnlag. Først i november blir det avstemning i Stortinget og så vente til februar for et resultat. Råttent opplegg spør du meg. 

Vet heller ikke fra når den nye lønna gjelder fra, og altså hvor lenge vi evt får etterbetalt. 

Anonymkode: cb640...c41

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...