Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har fått time til ordinær ultralyd, eneste problemet er at denne har falt i arbeidstiden. Jeg ringte for å endre timen, men fikk til svar at jobb ikke var en god nok grunn til å endre timen på nåværende tidspunkt. Jeg har fått avspasering fra jobb denne dagen og må jobbe inn timene en annen dag. 

Arbeidsmiljøloven § 12 - 1 sier:

«Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.»

Jeg syns allikevel det er vanskelig å tolke «ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden». Kan leder mene her at siden jeg kan jobbe en annen dag så faller dette bort? Eller skulle jeg bare hatt fri denne dagen? 

Jeg er veldig sliten, og kjenner at det er noe krevende å ha det over seg. Men igjen så er leder noe krevende og flink til å snakke for seg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velferdspermisjon med lønn er det normale til ultralyd og svangerskapskontroll.

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tok alt av jordmortimer og ultralyd som betalt fri. Jeg tolker det i alle fall som at "ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden" et det betyr at disse tjenestene kun var åpne i min arbeidstid, altså 8-16, man-fre. Hadde jeg kunne lagt jordmortimer til kveld eller lørdag feks hadde jeg det, men nå er ikke det en mulighet. 

Sjefen kan ikke kreve at du skal bytte dag eller jobbe inn tiden :)

Anonymkode: 50dec...c5e

• Liker 2
Skrevet

Du har rett til fri med lønn i dette tilfellet og har til og med sjekket om du kunne bytte timen. Det kunne du ikke. Da er det rimelig at arbeidsgiver følger loven. 

Anonymkode: f2546...64c

• Liker 15
Skrevet

Ordinær ultralyd på sykehus faller alltid i arbeidstid 8-16, så skjønner ikke hvorfor leder skal krangle her.

Tar alt av svangerskapskontroller som betalt fri, med unntak av da jeg ble gradert sykmeldt, da skrev jeg kun timer for det jeg jobbet.

Anonymkode: 1228a...75d

• Liker 8
Skrevet

Fri ned lønn den tiden timen tar, men ikke hele dagen. Med mindre avspasering den dagen allerede var avtalt. 

Anonymkode: 82b62...2df

Skrevet

Jeg kan legge til at jeg jobber turnus, men denne timen var på kveldstid og jeg jobber kun kveld i ukedager. Jeg foreslo selv om jeg kunne jobbe frem til tiden av reiseveien, men leder mente at jeg ikke skulle stresse denne dagen og foreslo avspasering denne dagen. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke sjekket opp dette godt nok og føler meg litt lurt i ettertid😣

Skrevet
vesp skrev (20 minutter siden):

Jeg kan legge til at jeg jobber turnus, men denne timen var på kveldstid og jeg jobber kun kveld i ukedager. Jeg foreslo selv om jeg kunne jobbe frem til tiden av reiseveien, men leder mente at jeg ikke skulle stresse denne dagen og foreslo avspasering denne dagen. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke sjekket opp dette godt nok og føler meg litt lurt i ettertid😣

Ordinær ultralyd på kveldstid? 

Anonymkode: d0c2d...7ff

Skrevet
vesp skrev (23 minutter siden):

Si at du kan komme på jobb etter at timen er ferdig. Du skal ikke på noen som helst måte måtte jobbe inn de timene du er borte for legetime. 

Anonymkode: 65937...602

• Liker 2
Skrevet

Du har rett på fri med lønn, men jeg ville byttet vakt med en kollega var jeg deg. Jeg opplevde at arbeidsgiver ringte meg 3 ganger under den timen! Han hadde glemt ut at jeg skulle komme senere på jobb den dagen 😑Telefonen lå i veska. Det var veldig forstyrrende og stressende. Ble faktisk lei meg også… 

Anonymkode: 04a4b...27b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ordinær ultralyd på kveldstid? 

Anonymkode: d0c2d...7ff

Ja, ordinær ultralyd på sykehuset på kveldstid 

Skrevet

Jeg jobbet turnus da jeg var gravid med første barn, og da var det forventet at en la de planlagte svangerskapskontrollen utenfor arbeidstid. Akkurat OUL kan være mer vrient, da får man gjerne bare utdelt en time, og det er ikke alltid de har så god kapasitet at en bare kan ringe dem og velge ny time. Men de har timer på kveldstid ved vårt sykehus. 

Her jeg jobber nå er det arbeidstid på dagtid og gravide får fri med lønn til svangerskapskontroller, også OUL. 

Anonymkode: 07ebf...ece

Skrevet

Takk for svar alle dere ☺️ Føler meg kanskje en smule lurt, syns det er mer stressende å måtte jobbe inn hele dagen enn å gå litt før fra jobb. Timen kræsjer akkurat i den siste 1,5 timen min på jobb denne dagen 🙃 Men jeg skulle jo selvfølgelig ha sjekket mer opp og forhørt meg mer på forhånd også, men lett å være etterpåklok 🤭

Skrevet

Dårlig av arbeidsgiveren din. Arb.giver sier at "du ikke skal stresse denne dagen" og at du kan ta igjen timene. Deg høres umiddelbart snilt ut. Men du ender opp med å måtte ta igjen mange flere timer enn hvis du bare hadde dratt litt før fra jobb, og det vil jo bare være et større problem for deg. 

Det er vanlig å få velferdspermisjon for dette, og du har forsøkt å flytte timen til utenfor din arbeidstid, det gikk ikke og da bør du få velferdspermisjon selv om du jobber turnus.

Anonymkode: d105a...c6e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns også det var dårlig gjort. Timen har ikke vært ennå, så jeg vil ta det opp med henne, men gruer meg. Leder har gjort svangerskap vanskelige tidligere dessverre. Jeg følte meg utrygg i jobben før jeg ble gravid nettopp pga dette, men graviditeten skjedde litt fortere enn vi trodde (noe vi selvfølgelig er glade for). Dette er en ganske ny leder, forrige hadde jeg ikke stresset med. Tror også at den forrige hadde sagt hva jeg hadde krav på når dumme meg ikke har sjekket dette nøye nok🙃 Men som du over skriver, umiddelbart hørtes det omtenksomt ut og som en god deal. Men det er en god deal for lederen min, ikke meg..:/ 

Skrevet
vesp skrev (11 timer siden):

Hei! 
Jeg har fått time til ordinær ultralyd, eneste problemet er at denne har falt i arbeidstiden. Jeg ringte for å endre timen, men fikk til svar at jobb ikke var en god nok grunn til å endre timen på nåværende tidspunkt. Jeg har fått avspasering fra jobb denne dagen og må jobbe inn timene en annen dag. 

Arbeidsmiljøloven § 12 - 1 sier:

«Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.»

Jeg syns allikevel det er vanskelig å tolke «ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden». Kan leder mene her at siden jeg kan jobbe en annen dag så faller dette bort? Eller skulle jeg bare hatt fri denne dagen? 

Jeg er veldig sliten, og kjenner at det er noe krevende å ha det over seg. Men igjen så er leder noe krevende og flink til å snakke for seg. 

Du har rett på velferdspermisjon med lønn. Du har rett på fri den tiden timen tar og reisevei til og fra. Noen tariffer gir kun inntil 2 timer, da må du avspasere om dette tar lengre tid. Sjekk hva som gjelder for din arbeidsplass med fagforbund eller tillitsvalgt. Avspasering skal normalt sett ikke brukes til slikt. Det gjelder også legetimer, legetime for barn, tannlege etc. 

Anonymkode: 81ba5...20b

Skrevet

Takk for alle svar! Skal sjekke opp dette og tar kontakt med fagforbundet ☺️

Skrevet

Er i uke 24. Får litt ekstra oppfølging så har vært på ett par ekstra timer + det vanlige. Jobber turnus selv. Flytter det som er lett å flytte (glukosebelastning, jordmor i kommunen) mens time på sykehus tar jeg når jeg får. Det tenker jeg er rimelig. Ingen problem med sjefen så langt. Lykke til!

Anonymkode: b1b0f...62f

Skrevet

Fri med lønn.

Anonymkode: d20a3...27a

Skrevet

Jeg fikk fri med lønn. Har fått det til alt som er knyttet til graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...