Gå til innhold

Er det normalt å ha lyst på andre når man er i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 6,5 måneder nå, og jeg merker at jeg fortsatt har lyst på andre gutter selv om jeg er med han. Jeg kommer aldri til å være utro, bare sånn at det er sagt. Men andre gutter er så fristende. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a6c9...3c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 6,5 måneder nå, og jeg merker at jeg fortsatt har lyst på andre gutter selv om jeg er med han. Jeg kommer aldri til å være utro, bare sånn at det er sagt. Men andre gutter er så fristende. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a6c9...3c8

Jeg tenker at når du i en nyforelsket-fase sikler på andre enn kjæresten, så sitter det ikke så dypt. Jeg tror ikke at forholdet er liv laga, sorry.

Anonymkode: ee575...fa7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

For noen ja, for andre nei.

Anonymkode: 2242d...3f1

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nettopp. Ikke lytt til de som tror det finnes allmenne sannheter om dette. Jeg blir fort tent og det endrer seg ikke selv om jeg er nyforelsket. Andre får tunnelsyn. 

Anonymkode: 59755...c8b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror også dette er det riktige svaret. For noen er monogami normalen, deres "default setting" om man kan si det slik. Mens andre skiller mellom kjærlighet og lyst og fremdeles føler lyst for andre selv om de elsker sin partner. 

Problemet er jo at altfor mange som er i sistnevnte gruppe går inn i forhold med partnere som er i førstnevnte gruppe. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
billie833111 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror også dette er det riktige svaret. For noen er monogami normalen, deres "default setting" om man kan si det slik. Mens andre skiller mellom kjærlighet og lyst og fremdeles føler lyst for andre selv om de elsker sin partner. 

Problemet er jo at altfor mange som er i sistnevnte gruppe går inn i forhold med partnere som er i førstnevnte gruppe. 

Nettopp. Disse bør finne seg noen med samme tenningsmønster og ha åpnet forhold. Ellers ender forholdet med utroskap, dritt og knuste hjerter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Disse bør finne seg noen med samme tenningsmønster og ha åpnet forhold. Ellers ender forholdet med utroskap, dritt og knuste hjerter. 

Tja. Jeg har stort sett alltid opplevd å få følelser for andre selv om jeg er i forhold. Har ikke vært utro likevel, og har akseptert at jeg vil bli tiltrukket av andre i løpet av livet. Det betyr ikke at jeg setter pris på min samboer og ønsker å satse på han. Har kun vært i langvarige forhold. 

Anonymkode: a185f...fce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Jeg har stort sett alltid opplevd å få følelser for andre selv om jeg er i forhold. Har ikke vært utro likevel, og har akseptert at jeg vil bli tiltrukket av andre i løpet av livet. Det betyr ikke at jeg setter pris på min samboer og ønsker å satse på han. Har kun vært i langvarige forhold. 

Er du åpen om dette til din partner? Ellers er det jo egentlig utroskap det også, å få følelser for andre..? 

Anonymkode: 005b5...c01

• Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde vært enormt såret og følt meg sviktet dersom jeg var din partner. Jeg synes det viser lite respekt for han dersom dette er tilfellet for deg uten at du har vært åpen og ærlig om det, slik at han kan vurdere om dette føles riktig for han.. for hvis ikke, burde du jo heller finne en annen som er lik deg på dette, eller en som ikke har noe problem med det iallfall. 

Jeg vil påpeke igjen at jeg synes dette er utroskap selv om du ikke er fysisk utro. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
billie833111 skrev (37 minutter siden):

Jepp! Det er vel en ærlig sak om man er sånn. Men da må man være åpen om det med sin partner, dersom man får følelser og ønsker å leve dem ut i ny og ne. Problemet er kanskje at mange av disse slett ikke ønsker at deres partner skal gjøre tilsvarende mot dem, så de ønsker faktisk ikke å finne en likesinnet. De vil ofte selv ha en som er trofast og bare har lyst på dem.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, fordi du har tilfeldigvis integritet og moral nok til å ikke gjøre noe mer med det. Det er det jo dessverre mange som ikke har og som knapt har dårlig samvittighet over å bedra sin kjæreste på det groveste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du åpen om dette til din partner? Ellers er det jo egentlig utroskap det også, å få følelser for andre..? 

Eh, what?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nettopp. Ikke lytt til de som tror det finnes allmenne sannheter om dette. Jeg blir fort tent og det endrer seg ikke selv om jeg er nyforelsket. Andre får tunnelsyn. 

Jeg har ikke lyst på noen andre, selv om jeg blir tent... Jeg synes ikke andre menn er fristende, når jeg er nyforelsket. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke alle som har så ekstremt streng definisjon av utroskap. De fleste vil ikke definere det som utroskap. 
Jeg vil heller si det vitner om mye sjalusi og usikkerhet dersom man definerer det som utroskap. 

Anonymkode: 59a7a...912

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh, what?

Om du ikke synes det er emosjonelt utroskap å få følelser for andre, så er det jo ikke noe problem for meg og deg å være enige om å være uenig. Men det er jo noe som må diskuteres i hvert enkelt parforhold, for å sørge for at begge parter er åpne om hva hver enkelt ser på som utroskap og ikke. Emosjonelt utroskap ER utroskap for svært mange, så da er det jo selvsagt et stort svik hvis den andre parten ikke har noe problem med dette, og gjør det bak ryggen. Selv om det ikke er noe fysisk. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lyst på noen andre, selv om jeg blir tent... Jeg synes ikke andre menn er fristende, når jeg er nyforelsket. 

Det er ikke alle som har så ekstremt streng definisjon av utroskap. De fleste vil ikke definere det som utroskap. 
Jeg vil heller si det vitner om mye sjalusi og usikkerhet dersom man definerer det som utroskap. 

Anonymkode: 59a7a...912

Snakker du om det å bli tent, eller det å få følelser for andre? 

Jeg tror majoriteten av monogame mennesker ser på det som emosjonelt utroskap når man får følelser for andre. Å føle en attraksjon er jo noe annet. Jeg sikter til den delen som omhandler følelser for andre. 

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, billie833111 said:

Om du ikke synes det er emosjonelt utroskap å få følelser for andre, så er det jo ikke noe problem for meg og deg å være enige om å være uenig. Men det er jo noe som må diskuteres i hvert enkelt parforhold, for å sørge for at begge parter er åpne om hva hver enkelt ser på som utroskap og ikke. Emosjonelt utroskap ER utroskap for svært mange, så da er det jo selvsagt et stort svik hvis den andre parten ikke har noe problem med dette, og gjør det bak ryggen. Selv om det ikke er noe fysisk. 

Jeg tror du har misforstått begrepet emosjonell utroskap. Følelsene i seg selv kan man ikke stilles til ansvar for. Emosjonell utroskap handler om å dyrke følelsene gjennom f.eks. å opprettholde kontakt med den man har følelser for.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du har misforstått begrepet emosjonell utroskap. Følelsene i seg selv kan man ikke stilles til ansvar for. Emosjonell utroskap handler om å dyrke følelsene gjennom f.eks. å opprettholde kontakt med den man har følelser for.

Jeg er uenig. Selv om man ikke kan kontrollere dem, så kan man ha selvbevissthet dersom det skjer gjentatte ganger, og man vet at man kan ha den tendensen. Da er det selvsagt noe som må kommuniseres til partner. 

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, billie833111 said:

Jeg er uenig. Selv om man ikke kan kontrollere dem, så kan man ha selvbevissthet dersom det skjer gjentatte ganger, og man vet at man kan ha den tendensen. Da er det selvsagt noe som må kommuniseres til partner. 

Det er jeg enig i, men det betyr ikke at følelsene i seg selv er utroskap. Det er ikke noe vits i å ha begreper hvis vi skal bruke dem så upresist.

• Nyttig 1
Skrevet

Selv i et sundt og godt forhold, så er det ikke uvanlig å kjenne lyst på andre, det er helt menneskelig, og det er jeg ganske sikker på kjæresten min også kan kjenne på, hun har da sine fantasier hun også som hun aldri vil gjennomføre, men vi er veldig lykkelige, tenner på hverandre, og utroskap er totalt utelukket 

Skrevet

Ofc. Biologien works in mysterious ways.

Anonymkode: 7bd04...a08

Skrevet

Jeg skrur av radaren automatisk når jeg ikke er singel. Kjenner overhodet ingen dragning mot andre enn hun jeg er sammen med da. Tilsvarende føler jeg ingen dragning mot opptatte kvinner mens jeg er singel.

Anonymkode: 7cfe1...6d8

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...