Gå til innhold

Angst for gynekologen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som har problemer med å gå til legen når det er noe dere føler er galt i underlivet....??? Mange som har innlegg her der de sier at lege er uaktuelt. Hvorfor er det uaktuelt? Legen er høgst sansynlig den som faktisk kan hjelpe!! Og av og til kan det å ikke gå til legen medføre alvorlige konsekvenser (t.d. sterilitet ved klamydia o.l.)

Skjønner meg ikke helt på de som har så mye i mot å få slike ting undersøkt av en som vet hva han/hun gjør. De ser slike ting hver eneste dag jo......

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hippopotamus
Skrevet

Kanskje en del har veldig dårlige erfaringer med leger og/eller gynekologer?

Skrevet

Jeg skjønner at folk kvier seg for å gå til legen/gynekologen. Og det er vel noe de færreste av oss gjør med glede. Det tar 5 minutter, og det er ikke så ille når man først kommer seg opp i stolen! De 5 minuttene er ikke verdt å droppe, hvis konsekvensen er å bli steril f. eks!

Skrevet
Jeg skjønner at folk kvier seg for å gå til legen/gynekologen. Og det er vel noe de færreste av oss gjør med glede.

Ja, det skjønner jo jeg også. Har full forståelse for det. Men at det er uaktuelt liksom, at folk ikke ønsker å ta det opp til vurdering, det er det jeg ser på som uforståelig.

Noen har kanskje dårlige erfaringer også, som milla76 påpeker, men det er jo ikke verre enn å prate me legen om det slik at han/hun tar hensyn til at du er nervøs o.l.

Skrevet

Jeg gruer meg til å BESTILLE timen jeg. Å gjennomføre det er null problem.

Legen er da proffesjonell, og som du sier mest sannsynig den som kan ordne dette.

Jeg bre liker ikke å bestille timer. Har kanskje et snev av telefonskrekk. Kombinert med at min lege hr åpningstider som betyr at jeg MÅ ringe i arbeidstiden. Og den kontordama absolutt må vite alle mulige detaljer om hvorfor jeg skal ha time (men ikke fortellr noe av dette videre til legen, så jeg må forklare en gang til når jeg kommer dit) Også VET jeg jo at døra fra henne til venterommet er åpen, og jeg har selv ufrivillig overhørt disse telefonsamtalene hennes.

Men jeg vet det er idiotisk likevel.

Det jeg skal frem til: Jeg har full forståelse for at man gruer seg til noe som man vet at man må gjøre. Selv om det er lettere irrasjonelt. Sånn er vi mennesker.

Men man må bare gjøre det!

Selvsagt er det ikke noe man gjør for morro skyld. Men, må man så må man, og å gå til legen er faktisk en ganske naturlig sak.

Skrevet (endret)

Jeg kan skjønne at noen gruer seg til å gå til gynekolog, det gjorde jeg selv når jeg var yngre. Men det hadde vel noe med at jeg ikke visste helt hva gynekologen kom til å gjøre med meg...

Jeg hadde en episode i fjor som virkelig kunne gitt meg skrekken!

Jeg hadde byttet fastlege og skulle ha gynekologtime hos henne for første gang. Hun varmet den "dingsen" under vann før hun skulle sette den i meg. Hun førte den langt inn og jeg HYLTE! :frustrert: Dingsen var glovarm!! :frustrert: det svidde noe så inn i helv... :tristbla: så det var min første opplevelse med brent mus. :sjenert:

Det hører til historien at jeg ikke klarte å ha sex på en stund etter denne opplevelsen... :sjenert:

Endret av Miss_alexandria
Skrevet

Geez! :overrasket:

Herregud det må ha gjort vondt!

Ellers så er jeg en av dem som HATER gynekolog...jeg kunne iallefall ikke gått til en mann...Så jeg har en dame fastlege nettopp pga. det...Synes det er forferdelig å ligge der å skreve med beina :sur:

Skrevet

Jeg foretrekker faktisk mannlige gynekologer, jeg. Etter min erfaring er de mye mer forsiktige enn sine kvinnelige kolleger - kanskje fordi de ikke har den personlige erfaringen om hvor vondt og ubehagelig undersøkelsen er. Å blotte underlivet til en lege gjør meg absolutt ingenting uansett kjønn. Synes det er verre å komme forkjølet til legen med skitne ører :sjenert:

Skrevet

Syns heller ikke (selvsagt) dette er noe særlig. Men jeg driter i det! Har hatt både mannlig og kvinnelig, men bare disse to. Syns begge var helt ok. Mannen var mer "redd" for at jeg skulle få vondt tror jeg. Grudde meg forferdelig første gang, var støl etterpå fordi jeg var så anspent, men kan ikke si det er det verste jeg har vært med på. Damen var mer "normal", oppførte seg som om jeg bare skulle sjekket halsen eller noe. Det syns jeg var bra, ingen big deal liksom. Jeg holdt til og med den saken på plass selv, så det ble litt uhøytidelig hele greia.

Syns absolutt ikke det er verdt å ikke gå til gynekolog en gang i blant, eneste måten å finne ut om noe er galt der nede på. Mye kjipt man må gjennom, dette er en av dem, men det er bare sånn det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...