AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg merker at jeg har blitt betydelig slappere det nede, kjennes eks ut som jeg skal lekke når jeg hoster eller løfter noe tungt. Luft osv er også vanskeligere å holde tilbake. Dette kom etter første svangerskap og fødsel, er redd for at det skal bli enda værre etter en evt svangerskap og fødsel nr 2. Er det noen som hadde det lik som kan si om dere ble værre etter nr to? Anonymkode: 13a65...64c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Er det lenge siden fødsel? Her ble det bedre etter 1-2 år. Har født to barn, yngste er 4 nå. Hender jeg "skvetter litt ved hosting/nysing, eller hvis jeg er veldig tissetrengt, ellers ingen problemer egentlig. Anonymkode: a6bf0...ba4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det lenge siden fødsel? Her ble det bedre etter 1-2 år. Har født to barn, yngste er 4 nå. Hender jeg "skvetter litt ved hosting/nysing, eller hvis jeg er veldig tissetrengt, ellers ingen problemer egentlig. Anonymkode: a6bf0...ba4 Et år siden fødsel. Anonymkode: 13a65...64c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det lenge siden fødsel? Her ble det bedre etter 1-2 år. Har født to barn, yngste er 4 nå. Hender jeg "skvetter litt ved hosting/nysing, eller hvis jeg er veldig tissetrengt, ellers ingen problemer egentlig. Anonymkode: a6bf0...ba4 Ble det værre etter nr to? Eller føltes det likt? Anonymkode: 13a65...64c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Få de barna du ønsker deg. Du kan ta en oprasjon for stramme opp og å rette på problemene om det plager deg. Anonymkode: 4e563...7ca 1 1
Zwish Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Få de barna du ønsker deg. Du kan ta en oprasjon for stramme opp og å rette på problemene om det plager deg. Anonymkode: 4e563...7ca Ikke det hun spør om (som jeg også lurer på)- og for meg hvertfall oppleves operasjon ikke som en bagatell det «bare er å ta» - både mtp rettighetsvurdering, fare for ytterligere skade/komplikasjoner eller at det ikke funker. her er det 4 år etter, og ble egt ikke bedre. Prøvd på nr to, men det har ikke blitt, så bare ett barn. Endret 12. januar 2023 av Zwish 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Knip, knip, knip. Før, under og etter graviditet. Prøv bekkenbunnstrening. Det hjelper, men må gjøres daglig Anonymkode: 5df60...f9c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Knip, knip, knip. Før, under og etter graviditet. Prøv bekkenbunnstrening. Det hjelper, men må gjøres daglig Anonymkode: 5df60...f9c Samme her, det hjelper noe. Har ikke blitt helt bra, men bedre av daglig(!) bekkenbunnstrening. TS, jeg var veldig bekymret for det samme. Vegret meg for å få flere. Men er nå gravid med nr.2, straks 2 år etter forrige fødsel. Foreløpig mild forverring i svangerskapet, det må nok forventes. Jeg tenker at jeg skal være flink til å trene, håpe at denne fødselen går bedre enn forrige. Hvis det blir mye verre 1-2 år etter fødsel enn det er nå så kommer jeg nok til å operere, jeg synes slike plager begrenser livskvaliteten min så mye. Anonymkode: 1a783...f51
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har gått et halvår hos bekkenbunnsfysioterapaut nå pga samme problemene. Hun sier at de fleste får en merkbar endring med knipeøvelser. Jeg har ikke fått det og skal nå henvises til sykehuset for vurdering til operasjon. Anonymkode: 7ed3f...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått et halvår hos bekkenbunnsfysioterapaut nå pga samme problemene. Hun sier at de fleste får en merkbar endring med knipeøvelser. Jeg har ikke fått det og skal nå henvises til sykehuset for vurdering til operasjon. Anonymkode: 7ed3f...4ad H or mange fødsler har du hatt? Ble det evt verre med andre? Anonymkode: 13a65...64c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har 3 barn. Det gikk greit med de 2 første. Med sistemann røyk "strikken". Det er 4 år siden og er ikke blitt så mye bedre... Du kan prøve bekkenbunnstrening, hvis ikke det funker så eventuelt søke operasjon... Kjedelige greier. Har inntrykk av at mange sliter med ingen snakker om det. Anonymkode: af54c...b04 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Hos meg fikk jeg nedfall eller fødsel nr to. Ble ganske bra igjen etter 1-2 år, og da jeg fikk tredje holdt det seg like bra. Så ikke noe forverring etter neste fødsel her 😊 Anonymkode: c5224...dd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Har født 3 barn, og blitt slappere første tiden etterpå med alle tre. Ifølge mannen har dette gått seg til. Er nå 1,5 år siden sistemann kom. Selv føler jeg meg kanskje nooooe slappere fortsatt, men ikke slik at det går utover sexlivet Var f.eks ikke særlig lurt å hoppe på trampoline 1 uke etter fødsel, men nå er ikke det noe problem (Jeg har IKKE vært flink med knipeøvelser) Anonymkode: 0629c...a01
Supersmurf Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Jeg ser det er noe som heter hypopressiv trening, som skal hjelpe for dette. Les deg litt opp på det. Har prøvd litt selv, ulike kurs på nett.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Jeg fikk blærefremfall grad 2 etter første fødsel, trolig fordi baby lå lenge i fødselskanalen. Lakk som en sil hvis jeg forsøkte meg på lett jogging og fikk problemer med enkelte stillinger under sex. Gjorde mye knipeøvelser uten særlig bedring. Endte opp med tvt og operasjon for å stramme opp nedentil. Angrer på at jeg ikke gjorde det før, men nå er det iallfall bra. Fikk beskjed om at blærefremfallet gjorde at blæren tømte seg dårlig og at dette var grunnen til lekkasjene ved aktivitet. Dette var heller ikke noe som kunne knipes bort. Operasjon var derfor eneste utvei for meg. NB! Ingen operasjoner er risikofrie og alle må ta sin egen vurdering om det er verdt risikoen!! Anonymkode: a5fc6...453 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk blærefremfall grad 2 etter første fødsel, trolig fordi baby lå lenge i fødselskanalen. Lakk som en sil hvis jeg forsøkte meg på lett jogging og fikk problemer med enkelte stillinger under sex. Gjorde mye knipeøvelser uten særlig bedring. Endte opp med tvt og operasjon for å stramme opp nedentil. Angrer på at jeg ikke gjorde det før, men nå er det iallfall bra. Fikk beskjed om at blærefremfallet gjorde at blæren tømte seg dårlig og at dette var grunnen til lekkasjene ved aktivitet. Dette var heller ikke noe som kunne knipes bort. Operasjon var derfor eneste utvei for meg. NB! Ingen operasjoner er risikofrie og alle må ta sin egen vurdering om det er verdt risikoen!! Anonymkode: a5fc6...453 Jeg glemte å skrive at hadde blant annet plager med «luftlyder» under sex. TS, jeg vet ikke om min historie hjelper deg, men vil vel egentlig bare formidle at ikke alt er mulig å knipe bort og at det er lurt å søke hjelp. Jeg gikk til fastlegen som henviste meg til sykehuset. Fikk altså dekket operasjon. Anonymkode: a5fc6...453 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg glemte å skrive at hadde blant annet plager med «luftlyder» under sex. TS, jeg vet ikke om min historie hjelper deg, men vil vel egentlig bare formidle at ikke alt er mulig å knipe bort og at det er lurt å søke hjelp. Jeg gikk til fastlegen som henviste meg til sykehuset. Fikk altså dekket operasjon. Anonymkode: a5fc6...453 Dette er så viktig! Mange blir bare avfeid med at de må knipe mer. Anonymkode: 1a783...f51
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #18 Skrevet 13. januar 2023 Jeg sleit etter nr 1 (tøff og lang fødsel som endte med sugekopp), fikk nr 2 drøye 3 år senere og var også bekymret for at dette ble verre. Var noe de helt første ukene/mnd, men etter den første tiden er det ingen merkbar forskjell etter nr 2. mye lettere fødsel med nr 2. Anonymkode: 246c6...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #19 Skrevet 13. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 22.40): Dette er så viktig! Mange blir bare avfeid med at de må knipe mer. Anonymkode: 1a783...f51 Ja, enig. I tillegg er det lite info å finne på nettet om at ikke alt er mulig å knipe bort. Jeg vil egentlig anbefale alle som har plager om å ta turen til fastlegen, fortelle slik som det er og be om henvisning. Så får man en kvalifisert vurdering av om det er grunnlag for operasjon og deretter bestemme seg. Lykke til alle dere❤️ Anonymkode: a5fc6...453
Fighter83 Skrevet 13. januar 2023 #20 Skrevet 13. januar 2023 Drit i opr om gynekologen på en annerkjent sykehus poliklinikk helst anbefaller deg å prøve ut mer bekkenbunnsøvelser og prøve ut medisiner. Jeg hadde prøvd ut flere typer medisiner uten effekt og trent masse på egenhånd mm i flere år. Gikk til gynekolog ved sykehuset og der ble jeg anbefalt på det sterkeste å ta kontakt med en fysioterapeut som hadde kompetanse med Quintet apparat for å styrke bekkenmuskulatur. Jeg hadde ingen følelse av å kunne knipe! Hadde null kontakt og klarte ikke å kjenne om det var kniping eller ei jeg drev med. Med noen mnd med bruk av quintet hjemme og jevnlig veiledning hos fysioterapeut så har jeg i dag god kontroll på knipinga og føler at sexlivet virkelig fikk et løft. Sexlivet fikk ikke et løft pga at jeg kjente meg strammere eller følte jeg hadde mer kontroll men jeg fikk bedre selvfølelse av at ting var ok der nede. Jeg tisser fremdeles på meg da😅 Bare sinnsykt mye mindre og sjeldnere og mye mindre mengder om jeg først er uheldig. Man finner fysioterapeuter med slik kompetanse på denne nettsiden: https://quintet.no/finn-naermeste-fysioterapeut/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå