AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har vært naiv! Kjøpt meg en fjording på 5 år som førstegangs hest til min datter på 11. Jeg er ikke særlig hestevant og hun har gått 5 år i rideskole pluss hatt 2 på delfor. Var å prøvde den mange ganger sammen med venner som har gode hestekunnskaper. Alt gikk fint alle gangene.Di hadde sine tvil om det var rette for oss men vi skulle absolutt ha den. Nå som vi har hatt den i 5 uker ser jeg jo at den er alt for krevende for oss. Alle sier den er veldig bortskjemt og mangler grenser/respekt for mennesker. Jeg har veldig lyst å selge den igjen. Men jeg vet jo at det ikke er heldig for hesten å bli en kaste ball. Og ønsker egentlig ikke å selge den igjen. Vi er jo blitt veldig glad i det skjønne dumme bortskjemte stae vesenet. Skulle ønske jeg hadde penger til å sette den bort i trening. Er det værdt det? Kan noen andre oppdra hesten din? Eller vil den oppføre seg likt når den kommer tilbake? Er det værdt det så er muligheten for å spare til å sette den bort. Når begynner unghesten å roe seg? Jeg skjønner at vi har kjøpt feil hest for oss men hvordan kan vi rette det opp uten å selge den? Er det mulig å rette opp en unghest til å bli roligere? Den er helt umulig på tur sammen med andre hester og værre alene på tur. Sist uke kaster den av datteren på tur å nå tørr hun ikke ri lengre. Jeg kan ikke ri selv og betaler nå for hjelp til å ri for jeg skjønner jo at den må ha bevegelse. Aner ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Måtte bare lufte litt ut. Så et godt tips til alle som skal kjøpe seg ponni/hest for første gang, lytt til erfarne fagfolk. Hvis dem er i tvil, lytt til dem. Bruk god tid å finne rett hest for dere. Ikke bare kjøp den for den er fin å se på. Kansje noen kommer med gode historier der det går bra tilslutt? Eller det ikke har gått bra? Anonymkode: a6f11...e0b 2
Svisle Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Fjording er i utgangspunktet en hesterase kjent for å være nettopp stae, egenrådige og en smule håndfulle. Men guuuud så nydelige og faktisk ganske artige om man klarer å se det humoristiske i det. Kan du ikke undersøke om det er en hestetrener eller meget erfaren person som dere kan betale for å hjelpe dere med å trene den riktig? Hester er ikke dummere enn at de fort lærer seg hvordan de kan oppføre seg med og rundt ulike personer, så det viktigste her er å få hjelp til å lære både dere og hesten å fungere sammen. 10
Tøvftta Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Selg hesten og kjøp en annen. Nå når datteren din allerede er blitt redd for å ri den kommer det ikke til å bli bedre uansett hvor mange trenere dere sender den til. Også fjording som førstegangs hest…. Hvorfor ga ingen beskjed om at det var det dummeste å gjøre? 8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 Dere trenger hjelp - enten ved å sette den bort i trening, eller ha en person som trener hesten regelmessig og kan hjelpe dere. Kanskje dere kunne satt den bort i trening/på helfor, og at datteren hadde ridd i rideskole/hatt en tryggere forhest til hun fikk tilbake tryggheten og selvtilliten, og fikk litt mer erfaring? Eller selge den til noen som har erfaring med og kan unghest. Den blir jo ikke nødvendigvis kasteball. Anonymkode: 98465...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Den kan bli bedre dersom andre "oppdrar" den ja, men dere må også bli "oppdratt" til å sette grenser. Om dere setter noen andre til å trene den, så vil den teste ut dere etterpå igjen for å se om den må oppføre seg eller kan gjøre som den vil. En unghest vil kunne roe seg i 2-3 års alderen med trening, men selv en voksen hest vil være uoppdragen dersom det ikke settes tydelige grenser og man er konsekvent. En femåring vil med riktig trening kunne være på vei mot verdenstoppen i konkurranser, og har allerede startet travløp i flere år. Og ja, det vil ofte gå helt fint prøveri, da er hesten hjemme med sjefen i nærheten. Så kommer dere hjem, ingen er sjef, og da må hesten ta lederskapet. Det er flokkdyr som vil ha (eller være) en tydelig leder. Men har dere ingen erfarne rundt dere som kan bistå og gi råd? En 11-åring som skal ha egen hest må ha erfarne rundt seg for å hjelpe. Enten må dere få hjelp til å trene både den og datteren din, eller så bør dere selge og heller vente til hun er erfaren nok til å håndtere en egen hest (eller kjøpe en godt voksen hest som er tålmodig nok til nybegynnere) Anonymkode: c993b...9da 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 Hva med å knytte bånd til hesten ved å leie den på turer om den ikke kan ris? Eller virker som ikke hester slik? Anonymkode: e6a84...78c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Og ja, det er ikke særlig bra at en hest blir kasteball, men det er bedre at den blir solgt til noen som håndterer den, enn at den skal stå slik som nå med en ung eier som ikke tørr ri den... Anonymkode: c993b...9da 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å knytte bånd til hesten ved å leie den på turer om den ikke kan ris? Eller virker som ikke hester slik? Anonymkode: e6a84...78c Hester trenger trening. Det er 500kg muskler, som ikke får stimuli av å tusle rundt. Og man må trene og jobbe med lederskap. Men bakkearbeid kan absolutt være bra også, men hestens trening kan ikke bare bestå av bakkearbeid. Anonymkode: c993b...9da
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 Men du, TAKK for at du engaajerer deg i det! Det er veldig tungt og ensomt for en tenåring å bale med en uegnet hest alene. Hilsen ei som var 13 år og fikk seg utrent og uoppdratt kaldblodstraver avlsmerr som ridehest, med foreldre som ikke brydde seg stort 😬 Anonymkode: a27c5...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 51 minutter siden, Tøvftta said: Selg hesten og kjøp en annen. Nå når datteren din allerede er blitt redd for å ri den kommer det ikke til å bli bedre uansett hvor mange trenere dere sender den til. Også fjording som førstegangs hest…. Hvorfor ga ingen beskjed om at det var det dummeste å gjøre? Si ikke det. Jeg hadde en fjording som førstegangshest, var 9 år. Den var ung, utrent, rampete og sta. Men vi lærte sammen (uten særlig oppsyn fra hesteuvitende foreldre). Hun ble kjempesnill ❤️ , barnetrent som hun var. Og vi var bestevenner. Anonymkode: eca4e...ec1 1
Lorieen Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Selg hesten og kjøp en annen. Å plages med en uoppdragen unghest kan drepe motivasjonen til 11-åringen. Hun trenger mestringsopplevelser. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Tøvftta skrev (56 minutter siden): . Også fjording som førstegangs hest…. Hvorfor ga ingen beskjed om at det var det dummeste å gjøre? Kanskje de ikke er naboer med Christian Kopperud? Anonymkode: 93da0...dd0 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Ville solgt hesten og funnet en roligere hest som passer bedre. Trening og tilridning er dyrt, og ingen garanti for at datteren din blir trygg igjen. Om du var hestevant selv ville det vært verdt å forsøke at du er med, setter grenser, trener o.l. mens datteren samtidig rir for trener og med andre voksne på tur. Det er kjedelig med feil hest/kjemi, men det er lov å ombestemme seg ta det som nyttig lærdom og ikke et nederlag - se for deg datteren din som koser seg med en trygg og barnevennlig hest. Anonymkode: 6a0f6...596
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Tøvftta skrev (27 minutter siden): Selg hesten og kjøp en annen. Nå når datteren din allerede er blitt redd for å ri den kommer det ikke til å bli bedre uansett hvor mange trenere dere sender den til. Også fjording som førstegangs hest…. Hvorfor ga ingen beskjed om at det var det dummeste å gjøre? Sitter så langt inne å bare selge den, føler at jeg har et ansvar når jeg først fikk kjøpe den. nei, si det du, dem på rideskolen annbefalte fjording. Anonymkode: a6f11...e0b
Lillemynte Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men du, TAKK for at du engaajerer deg i det! Det er veldig tungt og ensomt for en tenåring å bale med en uegnet hest alene. Hilsen ei som var 13 år og fikk seg utrent og uoppdratt kaldblodstraver avlsmerr som ridehest, med foreldre som ikke brydde seg stort 😬 Anonymkode: a27c5...ffe Jeg er med i stallen hver dag, litt for masete hønemor så må passe på at alt går bra for seg. Hun skulle nok ønske mor tok litt mer avstand, men nå syns jeg hun er for ung til å ha alt ansvaret alene. Endret 12. januar 2023 av Lillemynte 1
Lillemynte Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville solgt hesten og funnet en roligere hest som passer bedre. Trening og tilridning er dyrt, og ingen garanti for at datteren din blir trygg igjen. Om du var hestevant selv ville det vært verdt å forsøke at du er med, setter grenser, trener o.l. mens datteren samtidig rir for trener og med andre voksne på tur. Det er kjedelig med feil hest/kjemi, men det er lov å ombestemme seg ta det som nyttig lærdom og ikke et nederlag - se for deg datteren din som koser seg med en trygg og barnevennlig hest. Anonymkode: 6a0f6...596 Tusen takk for gode ord. Skal prøve å ta det som lærdom enn nederlag. Ser jo at hun hadde kost seg mye mer med en trygg barnevennlig hest. Hun har pr nå 2 privat timer i uken og jeg har ei veldig god hestevant venninne som rir 1 gang per uke. Inne i hallen går alt fint. Men det er på tur og på utebanen den tuller.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Svisle skrev (1 time siden): Fjording er i utgangspunktet en hesterase kjent for å være nettopp stae, egenrådige og en smule håndfulle. Men guuuud så nydelige og faktisk ganske artige om man klarer å se det humoristiske i det. Kan du ikke undersøke om det er en hestetrener eller meget erfaren person som dere kan betale for å hjelpe dere med å trene den riktig? Hester er ikke dummere enn at de fort lærer seg hvordan de kan oppføre seg med og rundt ulike personer, så det viktigste her er å få hjelp til å lære både dere og hesten å fungere sammen. Ja, har innsett etter innlegget at det er nok bedre å betale for hjelp i stallen vår enn å sette den bort i trening. Vi trenger tydeligvis hjelp til oppdragelsen, heldigvis ser jeg det nå tidlig så vi kan rette opp feil vi allerede har gjort før det har gått forlangt. Virkelig bratt læringskurve å kjøpe seg hest. Anonymkode: a6f11...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 En unghest er ingenting for en så ung jente, uten en forelder som er flink med hest. Min umiddelbare tanke er at dere bør selge den og kjøpe en mer egnet hest, for å ikke drepe hestegleden hennes. Kjøp gjerne en fjordhest, men en litt eldre hest. Anonymkode: d968c...e2c 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Si ikke det. Jeg hadde en fjording som førstegangshest, var 9 år. Den var ung, utrent, rampete og sta. Men vi lærte sammen (uten særlig oppsyn fra hesteuvitende foreldre). Hun ble kjempesnill ❤️ , barnetrent som hun var. Og vi var bestevenner. Anonymkode: eca4e...ec1 Takk for du sier det🥰 Vi må bare holde ut litt til før vi gjør noen drastiske valg. Anonymkode: a6f11...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Skrevet 12. januar 2023 Send hesten til Hawk ❤️ Anonymkode: c175e...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå