Gå til innhold

Periodisk faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har forsøkt periodisk faste siden nyttår. Synes det går helt fint. Kjører 8:16 ca, blir ofte 7: 19. Jeg spiser sunt. Mye grønnsaker. 

Kan bli litt sulten etter middag, men synes det går fint ellers. 

Hva er deres erfaringer med vektnedgang? Jeg synes jeg er litt mindre oppblåst etter disse to ukene. Veier meg ikke, er ikke så opptatt av tall.

Anonymkode: 4bc61...0e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mindre oppblåst, ja. Føler meg rett og slett bedre når kroppen får litt pause. Synes det er deilig å ikke stresse med frokost om morgenen. Og godt å stoppe i tide på kvelden. 

Anonymkode: 48b23...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei 

Jeg har forsøkt periodisk faste siden nyttår. Synes det går helt fint. Kjører 8:16 ca, blir ofte 7: 19. Jeg spiser sunt. Mye grønnsaker. 

Kan bli litt sulten etter middag, men synes det går fint ellers. 

Hva er deres erfaringer med vektnedgang? Jeg synes jeg er litt mindre oppblåst etter disse to ukene. Veier meg ikke, er ikke så opptatt av tall.

Kan du beskrive hvordan du i praksis gjør det. Hvilket tidsrom spiser du etc. 

Skrevet
Hellmin skrev (44 minutter siden):

Kan du beskrive hvordan du i praksis gjør det. Hvilket tidsrom spiser du etc. 

Hei.

Jeg spiser frokost kl. 11 (liten frokost feks gresk Yoghurt med sukkerfri hjemmelaget granola)

Spiser en god lunsj (mettende salat) kl. 14. 

Spiser middag kl. 17

Noen ganger er middag siste måltid, da blir det ganske lang faste til dagen etter kl. 11.

Noen ganger tar jeg et knekkebrød eller en frukt kl. 19. 

Drikker vann med og uten kullsyre, kaffe, te (uten sukker) og litt Cola Zero. 

Synes jeg er mindre sulten nå som jeg spiser sjeldnere. Får raskt et veldig stabilt og "behagelig" blodsukker. 

Har ikke kuttet ut noe, men er litt forsiktig med karbohydrater. Spiser det kanskje til middag, litt ris eller pasta. 

• Liker 1
Skrevet

Kan man drikke Pepsi max i fasteperioden?

Også tenker jeg at svaret på om dette hjelper med vektnedgang kommer helt an på hvorfor du er overvektig. Er problemet at du overspiser middag vil det nok ikke hjelpe. Men er problemet at du småspiser utover kveld og natt vil det jo gi stor endring.

Anonymkode: c7082...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man drikke Pepsi max i fasteperioden?

Også tenker jeg at svaret på om dette hjelper med vektnedgang kommer helt an på hvorfor du er overvektig. Er problemet at du overspiser middag vil det nok ikke hjelpe. Men er problemet at du småspiser utover kveld og natt vil det jo gi stor endring.

Anonymkode: c7082...421

Ikke om du faster rent ,da er ikke kaffe eller pepsi max ok vistnok 😋😅

Anonymkode: 9f0a6...515

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spist på denne måten i veldig mange år, men går ikke ned i vekt av det. Det er heller ikke målet. Jeg føler meg mindre oppblåst. 

Anonymkode: de1a1...d84

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har spist på denne måten i veldig mange år, men går ikke ned i vekt av det. Det er heller ikke målet. Jeg føler meg mindre oppblåst. 

Anonymkode: de1a1...d84

TS her. 

Takk for svar. 

Jeg gikk på vekta i dag tidlig og har gått ned 4 kilo siden nyttårsaften, så dette fortsetter jeg med. Ikke har jeg søtsug og ikke er jeg sulten. Så dette passer meg visst tydelig bra. 

• Liker 2
Skrevet

Skal jeg gå ned i vekt med denne metoden så må jeg spise svært lite mat, da går vekten nedover. Liker metoden fordi det hjelper meg i «kampen» mot overspising og småspising mellom måltid. 

Anonymkode: 3eaf6...6f8

• Liker 1
Gjest GjesteSpiller
Skrevet

Bør forsøke å ha lengst mulig mellom måltidene generelt. Er det mat 11, 14, 17 og kanskje noe 19 også så vil man egentlig nærmest kunne spise sammenhengende da blodsukkeret tar 1,5-2 timer å normalisere seg etter mat. så med opphold på2-3 timer mellom måltid, trolig mindre hvis man inkluderer tiden man bruke på selve spisingen så går man da egentlig konstant med forhøyet blodsukker. Så ville vurdert å heller spist mer klokken 11 og ventet med neste måltid til nærmest mulig 17. Og samme med siste matbiten som er 19 ville jeg prøvd å fått senest mulig også eller droppet hvis du vil ha mest mulig og sunnest mulig utslag av fastingen og begrensningen. Kroppen forbrenner ikke fett så lenge den ikke har normalt eller lavt blodsukker, så for vekt endring så er tiden man har normalt blodsukker det som avgjør i stor grad, selvfølgelig mengde mat og men det er neste faktor etter når man spiser. Sier ikke dere må gjøre det, men er et tips. Jeg spiser heller en kjempestor middag og ingenting resten av tiden eller hvis jeg har et måltid til så forsøker jeg å få det enten nærmest mulig det andre måltidet eller lengst i fra for å få mest mulig tid med normalt blodsukker.

Skrevet

Jeg endte opp med periodisk faste tilfeldig. Gikk på antibiotika og magen ble trøblete, var ikke sulten før 12 tiden på dagen, og plutselig havnet jeg i en rytme. Vekten sier -1.8 kg siden nyttår. Men om det er tilfeldig vet jeg ikke. Jeg gikk jo opp litt i julen pga mye godis og salt mat 🤣 så jeg fortsetter i denne rytmen en stund til, så får vi se hva som skjer 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg har også forsøkt dette siden nyttår. Spiser mellom kl 13 og 20. Fungerer godt men er litt sulten innimellom. Gått ned 2 kilo :)

Anonymkode: c88f0...c8a

Skrevet

Derr som blir mindre oppblåst har dere endret hva slags mat dere inntar eller kommer det av selve fasten tror dere? 

Anonymkode: b48f7...4b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Derr som blir mindre oppblåst har dere endret hva slags mat dere inntar eller kommer det av selve fasten tror dere? 

Anonymkode: b48f7...4b2

Jeg spiser som jeg alltid har gjort, har hatt gastroskopi og det hele og det er ingenting galt med magen. Endte opp med IBS/dyspepsi diagnose. Aldri gjort noe spesielt med kostholdet da jeg elsker sterk mat, løk, chili og alt man ikke skal spise. Faster alt fra 16-20 timer og spiser det jeg vil. Nå er jeg feit og da men jeg spiser slik på grunn av at jeg sliter med oppblåsthet og det er det mye mindre av etter at jeg begynte med fasting igjen. Har jo gått ned et kilo og to men det er jo ingenting, det beste er at jeg ikke har lyst på noe i fasteperioden, ikke noe søtsug. Jeg vet at det er fasten som gjør at jeg ikke er like oppblåst, magen for pause rett og slett, min kropp har aldri hatt dette A4 mønsteret folk maser om, frokost, lunsj, middag, kveldsmat og noe snacks innimellom, det har aldri vært for meg. 

Anonymkode: 4544f...e39

Skrevet (endret)

Jeg prøvde periodisk faste 18:6  i 3-4 mnd. Ikke for å slanke meg.  Det var så godt å sluppe å spise på dagen når jeg alltid er mett, og slippe spise etter klokken. Gikk ned et par kg. Bruker den gratis fasteappen «Sunrise», så slipper jeg passe klokken. 

Men til min store overraskelse har jeg ikke lengre noen astmasymptomer, og kan klippe hunden min uten at det klør i øynene og renner av nesen. Det med astmaen oppdaget jeg da jeg var i en stresset periode og ikke orket be om ny resept eller gå til apoteket. Før ble jeg tungpustet om jeg var 2-3 dager uten astmamedisin. Nå har jeg ikke brukt medisin på over 2 måneder, ikke engang når det er kaldt ute. Både fasten og sunne matvalg havarerte i desember, men jeg er ikke blitt verre i lungene. Er nå tilbake til fasting, og skal bli kvitt 5 kg.

Har lest forskning som hevder de som var veldig lette da de var født har større fordeler ved fasting enn andre. Kanskje derfor jeg på mystisk vis ble kvitt astma og allergi? 🤔 Jeg vet ikke.

Endret av MyMichelle
Skrevet

Jeg spiser mellom 11 og 19 , er mye mindre oppblåst enn før , og har mye mindre gass i magen 🙈 gått ned noen kg også , og jeg har ikke samme søtsuget som før . 

Anonymkode: 24617...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...