Gå til innhold

Legge inn bud uten finansiering risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått beskjed om hvis vi kvitter oss med 1 bil som er ganske dyr kan vi få lån til bolig nr 2. vi får jo ikke solgt den nå før huset blir solgt men ønsker å legge inn bud. Hva om vi legger inn bud å ikke får solgt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo problemer med finansieringen da. Og siden dere ikke har penger til å betale for boligen kan selger bli sur og kreve at dere dekker merkostnaden for megler til en ny salgsrunde, samt at dere risikerer å måtte betale mellomlegget mellom hva dere byr og neste budgiver. Så om dere byr 4 millioner for boligen, ikke får finansiering, og ny salgsrunde koster 50'000 kr i meglerkostnader og neste budgiver ikke vil by mer enn 3,5 millioner koster det 550'000 kroner for dere. 

• Liker 2
Skrevet

Klart det er en risiko. Du risikerer å kjøpe en bolig du ikke kan finansiere.

Min første leilighet ble kjøpt uten finansieringen på plass. Jeg så den en lørdag, visning søndag, budrunde i gang mandag morgen...Nå visste jeg at jeg hadde ok egenkapital og lønn til leiligheten, og jeg hadde foreldre som ville stilt opp om det ikke gikk i boks, så jeg kastet meg på. Dette var i 2014.

Nå har jeg inntrykk av at finansieringsbevis blir sjekket av megler før bud godtas, men mulig jeg tar feil. Hvis de sjekker så er det ikke sikkert budet ditt blir akseptert uten finansieringsbevis uansett.

Anonymkode: dfe86...128

Skrevet

Legger dere inn bud og ikke får solgt, så må dere ned i pris, eller selge ny bolig videre. 
Dere kan også trekke dere da, men da må dere betale megler for nytt salg, og selvfølgelig absolutt all tap for selger. Da kan selger også takke ja til første og beste bud h*n får, siden dere uansett må dekke mellomlegget. 

Men ett lite tips: gå inn på økonomi-rommet her, og se hvor mange som sliter med å få solgt. 

Anonymkode: df767...b88

Skrevet

Megler sjekker at finansiering er i orden når du legger inn bud, så det går ikke. 

Anonymkode: 8c3fa...f04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en så alvorlig risiko og at er fullstendig dumt å gjøre. Vinner man en budrunde er man forpliktet til å kjøpe, må dere gå ut av kontrakten så må dere dekke alle kostnader med ny runde og tap i budrunde og kan risikere å skylde mange hundre tusen kroner 

Anonymkode: 4bccf...efa

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Megler sjekker at finansiering er i orden når du legger inn bud, så det går ikke. 

De er vel ikke pålagt å gjøre det før etter at budet er akseptert. Og alle bud er bindende, med mindre man har lagt inn bud med forbehold om finansiering. Men da vil det aldri bli godkjent. 

Det budet TS vurderer kan fort koste deg en halv million, og på generelt grunnlag ikke anbefalt å gjøre 

Endret av newman01
Skrevet
newman01 skrev (23 minutter siden):

De er vel ikke pålagt å gjøre det før etter at budet er akseptert.

Da jeg kjøpte bolig i sommer sa megler at han var lovpålagt å sjekke finansiering når noen la inn bud. 

Skrevet

Megler er pålagt å sjekke finansieringsbevis på budgivere før et bud godtas

Anonymkode: c1138...760

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...