Gå til innhold

Renta skal masse mer opp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Artikkelen handler om en renteheving i første kvartal til 3 %.

Renten blir ikke skyhøy av den renteøkningen, den er fortsatt normal.

Jeg har ikke lån, så for meg har det ikke så mye å si så lenge jeg ikke skal selge leiligheten min.

Skrevet

Rente er alt annet enn skyhøy. Det bare virker slik på folk som aldri har opplevd en vanlig rente.

Anonymkode: fb37a...cf9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger jo ikke være proffesor i økonomi for å forstå at en 2.75% styiringsrente får ned 6 - 7% inflasjon ned til 2%

Anonymkode: 7ad62...551

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger jo ikke være proffesor i økonomi for å forstå at en 2.75% styiringsrente får ned 6 - 7% inflasjon ned til 2%

*Ikke får ned mente jeg

Skrevet

Veldig bra! Heier på høyere renter! 

Anonymkode: 94c1b...a9f

Skrevet

Tror nok rentehevingene bare vil fortsette ja. Inflasjonen er jo ikke i nærheten av målet.

Anonymkode: 783cb...3fa

• Liker 3
Skrevet

Om du tenker dette er skyhøye renter, var du ikke tilstede på 80-tallet. DET var skyhøye renter.

Jeg var heldigvis bare et barn, og var meget fornøyd med at renta på Postens gullbok (den som vet, den vet) var 11 %.

De som hadde opp mot 15 % rente på lån var ikke like fornøyde ...

Anonymkode: 3f9dd...4e9

• Liker 1
Skrevet

Men lønnsveksten er jo også ekstrem nå. Det er stor manko på arbeidskraft i mange bransjer, på toppen av at de må inflasjonsjustere. 

Samtidig blir lånet spist opp av inflasjon da det står til nominell verdi. Samtidig som huset beholder sin relative verdi sett mot andre boliger. 

Og bare for få år siden regnet banken på at vi skulle klare 8% rente, det var som nyetablerte, så smerteterskelen er ganske mye høyere nå. 

Anonymkode: be3b5...344

• Liker 3
Skrevet

Renten skal opp 1-2 prosent til. En sunn rente vil være på 4-5 prosent. Den rekordlave renten vi har hatt siste 10 årene har sløvet ned folk og gjort at mange har lånt langt over evne.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du burde få deg jobb i Dagbladet, TS. 🙄 Snakker om misvisende clickbait-opplegg.

Anonymkode: 5573f...19b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (1 time siden):

Renten skal opp 1-2 prosent til. En sunn rente vil være på 4-5 prosent. Den rekordlave renten vi har hatt siste 10 årene har sløvet ned folk og gjort at mange har lånt langt over evne.

Mulig mer. Det mases om at den skal ned i 23-24, men forholdene er der ikke...

Anonymkode: cf71d...a88

Skrevet

Jeg tåler ikke mer på 1 inntekt. Ser etter ny bolig og må nok selge. Jævla surt når man har klart seg alene uten hjelp i mange år. Så spiser renten, strøm, mat, bensin, vann/kloakkavgiften og forsikringer opp lønnen min. Jobber fullt altså og får ikke gå ekstra pga det blir overtid. Meget forbant ergerlig dette!!!!!

Anonymkode: 4721c...d76

• Liker 3
Skrevet

Har ikke gjeld, så litt ekstra innskuddsrente er ikke meg imot.

Anonymkode: 47807...b5c

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du gjør egentlig ikke det. Dette får konsekvenser for utleiere som videre fører til økte leiepriser. Det blir vanskeligere å få lån og lån blir dyrere å ha.

Jeg vedder på at effektiv rente vil nå 6% innen halvannet år. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Du gjør egentlig ikke det. Dette får konsekvenser for utleiere som videre fører til økte leiepriser. Det blir vanskeligere å få lån og lån blir dyrere å ha.

Kan vel hende hun/han heier på høyere renter. Kanskje vi får slutt på de ville boligprisene da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du tenker dette er skyhøye renter, var du ikke tilstede på 80-tallet. DET var skyhøye renter.

Jeg var heldigvis bare et barn, og var meget fornøyd med at renta på Postens gullbok (den som vet, den vet) var 11 %.

De som hadde opp mot 15 % rente på lån var ikke like fornøyde ...

Anonymkode: 3f9dd...4e9

Husker mine foreldre snakket om 18% rente. Jeg levde livets glade dager som ungdom, men med lange, nysgjerrige ører fikk jeg med meg foreldrene mine og andre hos oss snakket om renter.

• Liker 3
Skrevet
theTitanic skrev (26 minutter siden):

Men for oss uten gjeld og nedbetalt bolig er det uten betydning.

Anonymkode: cf71d...a88

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da forstår jeg at du har lite eller ingen lån. Hadde du hatt en del i lån hadde du ikke hatt den innstillingen. Her ønskes det at de med lån virkelig skal få svi!!

Anonymkode: a416f...f6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da forstår jeg at du har lite eller ingen lån. Hadde du hatt en del i lån hadde du ikke hatt den innstillingen. Her ønskes det at de med lån virkelig skal få svi!!

Anonymkode: a416f...f6e

Det som ønskes er jo at boligprisene synker. Alle har jo visst at renta har vært aaaaltfor lav, aaaaltfor lenge.

Bedre at boligprisene synker kraftig nå, enn at de blir manipulert ENDA høyere, for så å få norgeshistoriens verste kræsj.

Folk begynner jo nå å skjønne at alt har en grense på hvor mye det er verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...