Maestro Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har aldri opplevd før ei venninne av meg som er vegetarianer, ikke spiser ting med gelatin i seg. Og jeg har jobba mange år i matbransjen. Samme gjelder muslimer, som ikke skal ha gelatin de heller. Men flere av muslimer og andre folk har jo spist bla kaker med gelatin i seg. (visste faktisk ikke om gelatinen før omtrent et år før jeg slutta, var ei muslim som spurte om vi kunne sjekke).. I en kake jeg aldri hadde slått tanken at det var gelatin i seg. Så! Dere som er vegetarianere! Spiser dere smågodt eks? Vingummi? Eller er det mer nøye med faktum dødt dyr, som blir til mat? Dårlig forklaring, men dere skjønner vel 🤭👀
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Nå er ikke jeg vegetarianer, men ingen av de vegetarianerene jeg kjenner spiser gelatin. Og det er rimelig åpenbart, spør du meg. Anonymkode: 7adeb...c70 14
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 Da er de ikke vegetarianere isåfall.. Folk som ikke spiser kjøtt, kan man heller si. Anonymkode: 2db49...d38 4
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå er ikke jeg vegetarianer, men ingen av de vegetarianerene jeg kjenner spiser gelatin. Og det er rimelig åpenbart, spør du meg. Anonymkode: 7adeb...c70 Ja nei, har ikke hatt noe med vegetarianere før nå siste året. Utenom jobb tidligere men det var liksom ikke ei greie på den tiden. Man var liksom litt anderledes person om man valgte bort kjøtt liksom, enn andre folk som spiser kjøtt. Så ang gelatin har jeg ikke tenkt så mye over desverre 🤭
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er de ikke vegetarianere isåfall.. Folk som ikke spiser kjøtt, kan man heller si. Anonymkode: 2db49...d38 Hun venninnen min spiser sjømat. Men ikke kjøtt eller gelatin.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Maestro skrev (2 minutter siden): Hun venninnen min spiser sjømat. Men ikke kjøtt eller gelatin. Da er hun ikke vegetarianer. Anonymkode: a779e...0af 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 Folk her blander tydeligvis med veganere. Det er variabelt hva vegetarianere tillater. De tillater noen animalske matvarer, men ikke alle. Noen spiser egg, noen spiser meieriprodukter, noen spiser sjømat. Det er ikke en selvfølge at de ikke spiser gelatin. Anonymkode: c59cf...0a1 4
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er hun ikke vegetarianer. Anonymkode: a779e...0af Hun kaller seg precitianer. (?) husker ikke hvordan man staver det. For meg er vegetarianere - spiser fisk/reker, men ikke kjøtt. Eller ikke sjømat heller. Kun vegetarmat. Men Veganer - ikke kjøtt, ikke noe fra dyr. Egg, melk osv. Er det noe annet enn de to, så har jeg ramla av lasset for lenge siden.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 Maestro skrev (Akkurat nå): Hun kaller seg precitianer. (?) husker ikke hvordan man staver det. For meg er vegetarianere - spiser fisk/reker, men ikke kjøtt. Eller ikke sjømat heller. Kun vegetarmat. Men Veganer - ikke kjøtt, ikke noe fra dyr. Egg, melk osv. Er det noe annet enn de to, så har jeg ramla av lasset for lenge siden. Pescetarianere er ikke vegetarianere. Anonymkode: a779e...0af 6 2
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): blander tydeligvis med veganere. Det er variabelt hva vegetarianere tillater. De tillater noen animalske matvarer, men ikke alle. Noen spiser egg, noen spiser meieriprodukter, noen spiser sjømat. Det er ikke en selvfølge at de ikke spiser gelatin. Er sånn jeg har skjønt det også. Men hun venninna mi sier at et man vegetarianere og spiser gelatinen, så er man ikke en vegetarianer. Eller kan ikke kalle seg for det.
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pescetarianere er ikke vegetarianere. Anonymkode: a779e...0af Hva er en pescetarianer? Betegnelsen pescetarianer brukes om dem som konsekvent ikke spiser kjøtt, men som spiser fisk
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Maestro skrev (Akkurat nå): Hva er en pescetarianer? Betegnelsen pescetarianer brukes om dem som konsekvent ikke spiser kjøtt, men som spiser fisk Ja. Maestro skrev (1 minutt siden): Er sånn jeg har skjønt det også. Men hun venninna mi sier at et man vegetarianere og spiser gelatinen, så er man ikke en vegetarianer. Eller kan ikke kalle seg for det. Der stemmer. Du vet vel hvordan gelatin fremstilles? Anonymkode: a779e...0af 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Igjen, det er flere her (hovedsaklig AB...0af) som ikke vet hva en vegetarianer er. Fra store medisinsk leksikon: https://sml.snl.no/vegetarianer Quote En vegetarianer er en person som følger en diett som hovedsakelig består av matvarer fra planteriket, altså kornprodukter, grønnsaker, bønner, frukt og bær, poteter, nøtter og frø. Dietten utelukker kjøtt, men noen vil inkludere andre matvarer som har deres opprinnelse fra dyreverdenen, for eksempel en del melkeprodukter, egg, honning og gelatin. Dette begrunnes gjerne med at de sistnevnte produktene ikke krever at dyret dør. Anonymkode: c59cf...0a1 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Videre: Quote Typer Det finnes ulike former for vegetarisk kosthold. Avhengig av hvilke matvarer vegetarianere supplerer sin plantekost med kalles de: laktovegetarianer: supplerer med melkeprodukter ovovegetarianer: supplerer med egg fra hønsefugler pescetarianer: supplerer med fisk, sjømat og skalldyr veganer: spiser utelukkende planteføde, og mange veganere søker dessuten å unngå animalske produkter på andre områder, for eksempel klær og sko. fleksitarianer: har i hovedsak et plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer noe fisk, kjøtt, egg og melk. Anonymkode: c59cf...0a1 4
Maestro Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja. Der stemmer. Du vet vel hvordan gelatin fremstilles? Anonymkode: a779e...0af Fremstilling av gelatin? Det er jo fra hoven til svin? Må drepe dyret for og få ut gelatin, derfor spiser ikke vegetarianere gelatin. Men hvordan det fremstilles aner jeg ikke nei. 2
minister-mio Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Igjen, det er flere her (hovedsaklig AB...0af) som ikke vet hva en vegetarianer er. Fra store medisinsk leksikon: https://sml.snl.no/vegetarianer Anonymkode: c59cf...0a1 Dyret er jo dødt før man lager gelatin av det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 Maestro skrev (18 minutter siden): Fremstilling av gelatin? Det er jo fra hoven til svin? Må drepe dyret for og få ut gelatin, derfor spiser ikke vegetarianere gelatin. Men hvordan det fremstilles aner jeg ikke nei. "Produksjonen foregår ved å koke hud, sener og bindevev fra dyr. Utgangsmaterialene er utvalgte og blir renset omhyggelig slik at produktet er renere enn dyrisk lim, som fremstilles på lignende måte." SNL Dyret er altså dødt når man lager gelatin. Anonymkode: 9f01e...633
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Skrevet 12. januar 2023 Ja, jeg spiser faktisk gelatin. Jeg spiser jordbær- og bringebærsyltetøy med fargestoffet karmin også. Det kommer fra knuste lus. Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg mener det er galt å spise dyr, men fordi jeg ikke orker tanken på å spise kjøtt og blod fra noe som har vært et levende vesen. De assosiasjonene får jeg ikke av å spise vingummi. Jeg synes likevel det er litt ekkelt å spise gelatin og karmin, men jeg klarer ikke å droppe godteriet 😕. Anonymkode: d64d1...f50 4 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå