AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Hadde en pizza i ovnen som ble brent, hele døra til komfyren er svidd så man ikke kan se igjennom, hva gjør jeg?😢 Anonymkode: dfccf...b64
Maskinfører Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde en pizza i ovnen som ble brent, hele døra til komfyren er svidd så man ikke kan se igjennom, hva gjør jeg?😢 Anonymkode: dfccf...b64 mhm Biltema har noe som heter ovnsrens har fjernet sånt med bremserens Ovn- og grillrengjøring, 750 ml - Biltema.no
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Maskinfører skrev (3 minutter siden): mhm Biltema har noe som heter ovnsrens har fjernet sånt med bremserens Ovn- og grillrengjøring, 750 ml - Biltema.no Har du testet produktet? Fungerer det bra? Anonymkode: dfccf...b64 1
Maskinfører Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du testet produktet? Fungerer det bra? Anonymkode: dfccf...b64 Ja testet den for noen år siden fungerte bra den på en 35 år gammel komfyrdør 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Ovnsrens synes jeg lukter fælt og fungerer dårlig. Jeg har hatt suksess med natron (eller bakepulver) blandet med litt vann til en litt fuktig grøt, smurt dette på glasset og latt virke 5-10 min. Vasket av med klut, de mest standhaftige punktene med sot har jeg skrapt bort forsiktig med en glasskrape (sånn som man bruker på komfyrtopper også). Anonymkode: 04ce2...6ec
aksase Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 Hvis døra er av glass, da kan du bruke en gryteskrubb/stålull. Det fungerer fint på emaljerte overflater også, slik som stekebrett og inni stekeovnen, dersom du ikke har slik ru "selvrensende" overflate i stekeovnen.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Har du en vedovn med med aske i? Papir med litt vann dyppet i aske gir en lutblanding som kan ta knekken på problemet i stekeovnen. Eller : legg ned døra, spray på jif eller vann og dryss bakepulver på. Spray mer fuktighet på om nødvendig, la stå ca time og skrap av med ovnsskrape. Anonymkode: 14bde...f88
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 aksase skrev (5 minutter siden): Hvis døra er av glass, da kan du bruke en gryteskrubb/stålull. Det fungerer fint på emaljerte overflater også, slik som stekebrett og inni stekeovnen, dersom du ikke har slik ru "selvrensende" overflate i stekeovnen. Vet du hva man skal gjøre med selvrensende ovn? Jeg har det, og har derfor ikke turt å vaske den med annet enn vann, men det hjelper jo ikke så godt. Er bakepulver trygt å bruke på selvrensende ovner? Anonymkode: 4e445...d44
aksase Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva man skal gjøre med selvrensende ovn? Jeg har det, og har derfor ikke turt å vaske den med annet enn vann, men det hjelper jo ikke så godt. Er bakepulver trygt å bruke på selvrensende ovner? Anonymkode: 4e445...d44 Selvrensende ovn skal vel i følge navnet rense seg selv, men jeg har ikke noe erfaring med det. Elkjøp har noen tips på lenken under: https://www.elkjop.no/magazine/hvitevarer/komfyr/rengjoring-vedlikehold-stekeovnen
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 På min ovn er det tre glass, to av dem kan taes ut. Vasket dem med Zalo og skrubb. Anonymkode: 5caa6...a70
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Litt vann på en klut som du drar over overflaten, slik at den blir litt fuktig. Så skrubber du den med sukkerbiter. Litt tidkrevende, men det er garantert det som funker best! Anonymkode: 1a9ba...3ab
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Glass-skrape. Anonymkode: 9fd9f...102
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Har selvrensende ovn, typen med pyrolyse, men det tar bare skitten inne i selve ovnen, ikke innvendig på glasset. TS tenker at alle tips her som gjelder glass/aske fra peis bør du fint kunne teste, uten å involvere varme. Glass er glass tenker jeg. Vasker du godt av hva du enn bruker før neste gang du bruker ovnen bør det være samme hva. Har selv funnet ut at Sootoff er det beste til vask av peisen innvendig, bedre enn alle andre tips med aske, glassrens og alt. Så funker ikke «kjerringråd» med vaskemidler, aske eller ting du ellers har fra før i kåken, ville jeg prøvd det. Anonymkode: 4b0bf...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå