Gå til innhold

Girl in the sportscar av Chris Rea

Erlic

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes denne sangen er helt uforglemmelig? Kan nesten se for meg 60 tallet selvom jeg aldri opplevde det.

Endret av Erlic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk; må innrømme at jeg ikke har hørt denne sangen før du nevnte den. Heller ikke jeg fikk gleden av å oppleve de sprudlende og fargerike 1960-årene, men har så mye musikk fra og dokumentasjon om dette tiåret at det ikke er så vanskelig å tenke seg hvordan livet var den gang; pussig å tenke på hvor mye som egentlig skjedde i løpet av ti korte år; utviklingen fra 1960 til 1969 var enorm, både musikalskt og ikke minst sosialt.

Her i Norge var ikke dette tiåret like godt da man i nytenkningens navn skulle rive gammelt og bygge nytt, med de følger dette fikk for arkitekturen i Oslo etter at man gikk løs på uerstattelige bygg; man vedtok å legge ned trikken, skulle rive Grünerløkka for å sette opp en pregløs drabantby, og bygge motorvei gjennom Slottsparken. Hadde disse planene blitt realisert, hadde dagens Oslo sett ut som et futuristisk mareritt; heldigvis kom 1970-årene med oljekrisen og miljøbevegelsen, slik at man klarte å skrinlegge planene og redde blant annet Rodeløkka, som også skulle rives.

En annen sang av Chris Rea som kan være grei å høre på:

Solli plass og Det engelske kvarter i Oslo slik det så ut før 1960-årene kom og man mente at det gamle skrotet måtte vekk:

Det_engelske_kvarter,_Wilse_1935.jpg

Og slik ser det ut nå:

Solli_plass_med_Ind-Eks-huset.jpg

Ikke alt som er nytt er like godt, noe som ikke minst gjelder musikk.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 017fb...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sangen Julia av Chris Rea er utrolig fin 😍 Den har liksom noe irsk/keltisk ved seg. Blir aldri lei den låta!

Han skrev den til sin datter som var fire år på den tida (i 1993).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA, tenk at noen skulle lage en tråd om Girl in the sportscar!😍
Jeg husker den fra jeg var 13, hadde den på Mp3-spiller i mange år og drømte meg helt vekk. Sangen minner meg så sterkt om den våren jeg oppdaget den, og jeg hekter mange minner på den. Rart med det. En sang kan utløse et skred av minner❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...