AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Gutten min på 5.5 år gammel starter på skole til høsten. Jeg prøver å øve bokstaver med han. Lærer han å skrive forbokstaven i navnet hans. Prøver å skriver de første bokstavene ABC. Men virker som han blir veldig fort lei og viser null intresse. Han vil ikke blir kjent med bokstaver. På tv/ipad ser han en del bokstaver, men mesteparten er på engelsk. Hvordan skal jeg lære han å skrive? Kanskje klare å skrive navnet sitt før han starter på skole? Hva mener dere? Hvor gamle var barna deres da de begynte å lese/skrive bokstaver og tall? Anonymkode: ca2f2...c21 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Ikke stress med det, han er ikke klar. Det kommer etterhvert. Da barnet mitt begynte på skolen kunne han ingenting, brukte første året på å savne barnehagen. Går nå i fjerde klasse og har klart seg veldig bra. Lærerne sa også på første foreldremøtet som var før skolestart. At barna trenger ikke å kunne lese eller skrive, det lærer dem på skolen. Men at dem lærer seg av og på kledning, henge opp tøy og prøve å ha kontroll på tingene sine, var det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Han skal jo lære dette på skolen. Av en pedagog. Ikke av en stressa mamma! Anonymkode: cf117...63e 20 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Min er 4 år og skriver mange bokstaver, men det er fordi hun har interesse for tegning og skriving. Det betyr ikke at dittbbarn er sent ute, han er sikkert skikkelig god til andre ting som han liker å gjøre! Bedre å la være å mase om det så kanskje han får interesse for det etterhvert ❤️ Anonymkode: d3eb5...78d 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Ikke stress med det. For vår gutt var ikke bokstaver særlig interessant, før han skjønte at å gjenkjenne forbokstaven var nok til at han kunne hente posten og dele ut brev til rett person. Å bare skrive navnet sitt/bokstaven sin var aldri særlig spennende. I-pad er heller ikke så dumt. Neste vår skjønte var å skrive inn ord for å søke. Jeg måtte skrive ordet på et ark, så kunne han skrive det inn i søkefeltet og stave seg gjennom det selv. Anonymkode: 51720...224 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 Hvorfor er det viktig for deg at han lærer det før han begynner på skolen og lærer det der? Anonymkode: ab0c9...387 6
Forundret.. Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 (endret) Strengt tatt så tror jeg at jeg er den søteste i dag.. eller jeg er faktisk ganske sikker på at jeg er det Ts, la det være, her var minstemann akkurat lik, men klarer seg fint nå i første. Viktigst så har han storkost seg mens de gikk gjennom bokstavene. Og han har ivrig forklart og fortalt oss her hjemme om dem. Endret 12. januar 2023 av Forundret.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 «Jeg kan ikke begynne på skolen, for jeg kan ikke lese og skive» Sa en bekymret 5-åring hos meg uken før hun skulle begynne på skolen. Syns det var et uskyldig og litt vemodig gullkorn fra barnemunn den gang. Men om voksne foreldre også har slike holdninger og forventninger til barns ferdigheter allerede FØR skolestart, så er det jo heller litt bekymringsfullt. La barn være barn! Da vi var små var vi 6-7 år før vi ble introdusert for bokstavene. Heller ikke da ble det forventet at vi skulle kunne dem før 1.klasse. Syns de går altfor fort frem allerede med lekser for 5-åringene allerede første skoledag. Anonymkode: 0d412...92b 3 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 Ikke drep skolegleden før han begynner på skolen. Dropp maset og la han være barn.med fokus på lek TS. Min kunne alle bokstaver fordi hun ser opp til storesøster, men kan love deg at hun kjeder seg fordi hun må følge hele klassen. Men det er fordi de også skal lære seg lydene og sammensetting av bokstaver. Det kan hun ikke..men at hun kan bokstavene er nok til at hun trur hun er verdens mester. La barnet være barn. Når skolen kommer mister de mye av den naturlige delen å være barn. Anonymkode: 3bec4...6a3 2 1
Maskinfører Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 Samme interesse viste jeg også ble ingen kontorist for å si det sånn men masse masse praktisk erfaring
Tanuki Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Du må gjøre det morsomt for gutten:) Kjempefint om gutten blir kjent med bokstaver og kan litt før han begynner på skolen. Bokstavbingo Match bokstav med bilde, fargekode ulike bokstaver, stavelser etc , søk litt på pinterest, masse ideer, riktig nok på engelsk, men kan lett tilpasses norsk Fra egen erfaring, barn er forskjellige, noen modnes sent, og ikke alle passer i A4-formen når det gjelder læring. Ser det daglig siden jeg jobber som engelsklærer. Noen barn er modne for alderen og lærer raskt, selv i førsteklasse, mens noen har veldig lite utbytte og heller burde tatt et år til i bhg. De fleste er et sted midt i mellom. Min egen gutt hatet førskole og hadde null interesse av å lære å lese å skrive, han syntes skole og lekser var et skikkelig ork. Løsnet seg pluteslig i andreklasse da han fant ut at det egentlig var gøy å lese å skrive.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Du kan jo la han spille Poio? Pedagogisk lesespill. Barna syns det er kjempegøy😊 Men seriøst, dette lærer de ila 1 klasse, ingen krav om å kunne bokstaver på forhånd. La gutten få leke istedet, det er jo det han lærer mest av i den alderen Anonymkode: c8642...dcd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Det er ikke noe poeng i å drive med dette hjemme, med mindre barnet faktisk viser interesse og ønsker det selv. Anonymkode: eb39f...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Det de skal kunne før de begynner på skolen er sosialt samspill og selvstendighet. Og de skal få utløp for energi og kreativitet! La de leke mens de enda kan! Anonymkode: 1a45c...e22 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Jeg holdt igjen så mye jeg kunne med regning og lesing. Hvis de kan det, kjelder de seg bare på skolen. Men jeg pøste på med naturfag, problemløsning, samfunnsfag, argumentasjon osv. Flettet det inn i lek. Men det er bare fordi jeg er interessert i det. Anonymkode: 3a081...0a9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Kan være han ikke har lyst til å skrive, men det er jo andre måter å lære på som å forme bokstavene med de her pusle-brikkene eller forme de med modellkitt, skrive i melet mens man baker. Og barn bør ikke lære ABC først, som regel starter man med I og S f.eks 😅 Men det haster overhodet ikke! Barn lærer forskjellig og selv om de ikke klarer å skrive så mye før 2-3.trinn går det som regel bra. La barnet få leke, de skal ikke "måtte" lære så mye av skriving før skolen. Anonymkode: f549a...0ae
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Moren til to av jentene min datter leker mye med, er lærer. (Vi kaller henne Marianne her.) Vi var på besøk der i høst, og vi kom naturlig nok inn på skolen og hvordan "Isadora"(min datters fiktive navn) liker seg på skolen. Jeg nevnte at Isadora strever litt med lesingen, spesielt det med å sette lydene sammen til ord. Marianne sa at det vil komme etter hvert, så det var ikke nødvendig å stresse med det på en god stund. Noen er til og med litt ut i 2.klasse før de virkelig knekker koden, og det var heller ikke unormalt, sa hun. Jeg tolker det slik at det er først mot slutten av 2. klasse at det er på tide å stresse. 🙈 Anonymkode: d85e4...a52 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Har og en som ikke er noe inntressert i bokstaver, straks 6 år og skolestarter i år. Jeg er mer bekymret for at h×n siste året har fått for at ikke klarer å gå på do alene, ikke hjemme, og hvis h×n er hos andre og til og med i bursdag har h×n da spurt andre voksne om hjelp for å gå på do... Begynte og litt å stå og rope på meg, og faktisk tisse seg rett forann doen flere ganger her hjemme i stedet for bare å gå på doen. Gidder heller ikke å kle på seg , eller kle av seg verken inne eller yttertøy/sko Og alt det jeg nevner her er ting hxn kunne og gjorde ivrig fra 3 års alder. Så ja, litt mer fortvila over det akkurat nå Håper det går seg til. 😉😊 Anonymkode: 7af72...f78
Minlillelykke Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 La han få være barn! De lærer dette i barnehagen, og det kommer fort når de begynner på skolen. Ikke nødvendig å stresse med dette hjemme.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Skrevet 12. januar 2023 Ikke stress. Ingen av mine foreldre så mye som viste meg en bokstav før jeg begynte i 1.klasse som 7-åring (gamle skolereformen). Det gikk fort. De som hadde lært å lese litt før skolestart hadde ingen fordeler. Anonymkode: 359d2...02a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå