Gå til innhold

Julefrokost

magolia

Anbefalte innlegg

Min og min samboers familie skal i år feire vår første jul sammen i vårt hus. Alle skal overnatte til første juledag, og da har jeg lyst til å diske opp med en god julefrokost/lunsj.

Jeg trenger derfor tips til hva jeg skal lage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har: hjemmelaget brød og hjemmelagede rundstykker + salt kjeks osv..

Pålegg: ekstra godt smør (setersmør el.l.), sild i et par varianter, sylte, lammerull, okserull, røkt laks, egg, rødbeter, babybell (småoster), edamer, gräddost, div. mykere oster, brukost, hjemmelaget jordbærsyltetøy (ferskt), multesyltetøy..

Det er det jegkommer på.. Pass på å ha litt god kaffe og te, og juice..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier alltid å få rester av ribbe, medisterkaker og pølser som varmes opp og spises med lefse og sennep. I tillegg til brød og pålegg. Også er jo en diger mugge med varm kakao godt da, laget på god sjokolade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å dekke opp et fint bord med juleduk og masse levende lys. Vi setter frem: Varme rundstykker (helst hjemmelagde), all slags gode pålegg som: roastbiff, spekekjøtt, eggerøre, ribbe, lammerull, en god leverpostei. Ellers har vi mange forskjellige slags salater, sild, sylteagurker og diverse gode oster og litt frukt... vi har gjerne både varm sjokolade og kaffe - og så sitter vi leeeenge og spiser, prater og koser oss... *gleder meg* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nystekt brød, forskjellige gode oster, forskjellige kjøttpålegg (2-3 typer salami/spekepølse, fenalår, bayonneskinke, juleskinke, spekeskinke osv), hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, julepostei, røkelaks, hjemmelaget majones, forskjellige grønnsaker og sikkert mer jeg ikke kommer på. Gleder meg til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er dansk, og både juleaftendag og 1. juledag, spiser vi en del danske retter til lunch/frokost. F.eks. frikadeller (kjøttboller av svinekjøtt), varme leverpostei med champinong og bacon, sild etc. Ellers mye godt pålegg (sylten kommer f.eks. første frem da, røket eller gravet laks, oster etc.) Godt brød, både rugbrød og lyst brød. Og så øl og snaps. Og julekaker til desert.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av det samme her. Lefse og sylte måååå jeg bare ha :)

Ellers gulost, juleansjos som vi renser selv (har egen tallerken på bordet til det formålet)

Ribbe fra dagen i forveien pleier vi som regel også ha. ++++++++ annet godt.

Hvis du liker gravlaks er det veldig lett å lage selv. Finnes oppskrifter på nettet.

Kjøp en god sennepssaus til eller lag den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...