Gå til innhold

Kjøre bil med andres barn/ungdom uten bilbelte

Anbefalte innlegg

Gjest tøttaa
Skrevet

Hvordan ville dere reagert hvis noen som skulle kjøre barnet/ungdommen deres et sted, kjørte med for mange barn enn det er plass til i bilen, og uten bilbelte? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, om jeg hadde sett vedkommende kjøre av sted og jeg visste registeringsnummeret på bilen, så hadde jeg ringt politiet. Hvis jeg først ble gjort klar over det i ettertid, så hadde jeg - mildt sagt - blitt rasende og brutt enhver form for kontakt. Man kan gjøre mye, beklager språkbruken, faenskap her i livet, men å sette andres barn i fare vel og vitende, nei - det er faktisk ikke noe som jeg på noe som helst tidspunkt hadde kunnet tilgi. Og jeg har ikke barn engang, jeg tenker kun i et hypotetisk tilfelle. Vil tro jeg hadde hatt enda mer aggresjon rundt dette hvis jeg faktisk hadde hatt barn.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

I nyere biler hvertfall så er det vel sensorer som piper og uler hvis man ikke har på seg bilbelte. 

Anonymkode: 1d9e6...168

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt kjørte de? Hvorfor kjørte de? 

Anonymkode: b5ae0...c94

• Liker 1
Skrevet

Er det gamle og senile folk? Allerede på 80-tallet ble vel folk vant til at man tok på bilbelte?

Anonymkode: c0004...ec4

• Liker 1
Skrevet
tøttaa skrev (7 timer siden):

Hvordan ville dere reagert hvis noen som skulle kjøre barnet/ungdommen deres et sted, kjørte med for mange barn enn det er plass til i bilen, og uten bilbelte? 

Jeg hadde blitt rasende! Og tatt en lang prat med sjåføren og mitt eget barn om dette. 

Skrevet

Hadde jeg sett de og kunnet snakke med de hadde jeg fortalt de at dette ikke er greit.

Hadde jeg sett de men ikke kunnet snakke med de fordi de kjørte avgårde hadde jeg ringt 02800.

I tillegg hadde jeg notert meg dette i bakhodet og ikke latt mine unger sitte på med de fremover.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende! 

Hadde dette vært i skole/barnehagens regi hadde jeg blitt rasende og sendt inn en klage og anmeldelse til kommune og politi.

Hadde det vært feks idrettslaget hadde jeg sørget for at det menneske ikke fikk være med lengre. (Om det var trener). 

Hadde anmeldt.

Anonymkode: bd345...2ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er det gamle og senile folk? Allerede på 80-tallet ble vel folk vant til at man tok på bilbelte?

Fantes ikke bilbelter i min mors bil rundt 1994 så nei.

Anonymkode: 8c959...cef

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da var din mors bil fra slutten av 70-tallet eller enda eldre. I tillegg hadde de fleste biler som var levert uten sikkerhetsbelte ettermontert dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende. Mildt sagt.

Faktisk så har jeg vært borti et lignende tilfelle en gang. Jeg gjorde jeg meg veldig upopulær en gang da en gjeng voksne folk ville ta med barnet mitt på en kjøretur til byen en pen vårdag, og alle seter i bilen var opptatt av voksne. Da tok de bare fireåringen min løs på fanget og skulle til å kjøre avsted!! Jeg bare lente meg inn i bilen og rev til meg ungen, og bjeffet til dem at ingen får kjøre en meter uten sikring av mitt barn i bil! "Jamen vi skal jo bare..." og alle satt der og så på meg uforstående. Helt vanvittig. Til og med ungens far var blant de voksne som satt der. Og ungens farmor. 

Jeg tok med meg ungen inn i huset igjen og så lot jeg de andre dra. Hadde de kræsjet med bilen den dagen, hadde ungen min blitt kastet ut av bilen og drept, mens de satt igjen med setebeltene sine! Ufattelig at fem voksne alle mente at det måtte da være greit å kjøre med en usikret unge i bilen. Dette var i 2004 så ikke "gamle dager" heller.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva moren din har i bilen sin eller ikke, representerer ikke nødvendigvis normalen... 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på hvor langt, på hva slags vei og alder på passasjerer. Jeg har selv stablet en gjeng med turgåere inn i en bil på traktorvei som en del av turen for at vi skulle rekke frem i tide. Små barn, lang avstand eller vei med rask møtende trafikk er ikke greit.

Anonymkode: 24e7b...8fe

• Liker 1
Skrevet

jeg tar forgitt at jeg ikke var klar over situasjonen når den oppsto. Dersom jeg var det hadde jeg selvfølgelig ikke tillatt det.
Dersom barna mine var store ville jeg snakket med dem om at de har ansvar for å ikke bli med. De kan alltid ringe oss og vi vil fikse det. Dette opplevde vi da en familie ikke synes det var viktig med bilsikring av andres barn, kun egne. Barnet mitt sa da at «jeg får ikke kjøre uten, men det går fint. Pappa kommer». De har fått beskjed om at de kan skylde på oss og si det er vi som er teite så mye de bare orker. De blir ikke med i bil uten belte eller med for mange. 
Dersom de var for små til å ta noe ansvar selv ville ikke disse fått kjøre mine barn igjen. 

Anonymkode: 4224b...a54

Skrevet

Hvis jeg visste om det på forhånd hadde jeg ikke latt barnet mitt kjøre med dem. Hvis jeg fikk vite om det først i ettertid hadde jeg sent en melding om at jeg ikke ønsker at barnet mitt skal kjøre med dem hvis de sitter usikret. Jeg har heldigvis aldri opplevd noe slikt, og med ett unntak opplever jeg at alle jeg kjenner er nøye med sikring av barn i bil. Det ene unntaket skjedde da eldstemann var 5 år og skulle være med en venn og moren hans og hun mente at sønnen min bare kunne sitte i setet med bilbelte, altså helt uten bilstol som ikke bare er livsfarlig, men også ulovlig. Det var selvsagt helt uaktuelt og jeg sendte med henne en av våre. 

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor langt kjørte de? Hvorfor kjørte de? 

Anonymkode: b5ae0...c94

Ca et kvarter langs trafikkert vei. Ungen min var på besøk hos noen og de bestemte seg for å kjøre til en butikk med 4 unger i baksetet uten bilbelte. De er 13 år. 

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nils, foreldre i 40årene.

Gjest tøttaa
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Hadde jeg sett de og kunnet snakke med de hadde jeg fortalt de at dette ikke er greit.

Hadde jeg sett de men ikke kunnet snakke med de fordi de kjørte avgårde hadde jeg ringt 02800.

I tillegg hadde jeg notert meg dette i bakhodet og ikke latt mine unger sitte på med de fremover.

Jeg har nektet barnet mitt å besøke denne vennen igjen, fordi foreldrene tok dette valget uten min viten og samtykke.

Gjest tøttaa
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Jeg hadde blitt rasende. Mildt sagt.

Faktisk så har jeg vært borti et lignende tilfelle en gang. Jeg gjorde jeg meg veldig upopulær en gang da en gjeng voksne folk ville ta med barnet mitt på en kjøretur til byen en pen vårdag, og alle seter i bilen var opptatt av voksne. Da tok de bare fireåringen min løs på fanget og skulle til å kjøre avsted!! Jeg bare lente meg inn i bilen og rev til meg ungen, og bjeffet til dem at ingen får kjøre en meter uten sikring av mitt barn i bil! "Jamen vi skal jo bare..." og alle satt der og så på meg uforstående. Helt vanvittig. Til og med ungens far var blant de voksne som satt der. Og ungens farmor. 

Jeg tok med meg ungen inn i huset igjen og så lot jeg de andre dra. Hadde de kræsjet med bilen den dagen, hadde ungen min blitt kastet ut av bilen og drept, mens de satt igjen med setebeltene sine! Ufattelig at fem voksne alle mente at det måtte da være greit å kjøre med en usikret unge i bilen. Dette var i 2004 så ikke "gamle dager" heller.

Jeg ble også rasende. Og ungen min var livredd når det skjedde, men var for redd for å nekte å sette seg inn. Heldigvis ringte h*n meg når de skulle hjem og det samme skjedde da, 4 unger skulle trøkkes inn i baksetet og sitte uten belte. I ettertid har ungen min opplevd at både jeg og h*n har blitt kalt hysteriske, fordi "vi gjør dette hele tiden, og det går alltid fint", så jeg er usikker på hvordan jeg skal ta dette videre. Tenker med gru på hvis det hadde skjedd noe....

Skrevet
tøttaa skrev (5 minutter siden):

Ca et kvarter langs trafikkert vei. Ungen min var på besøk hos noen og de bestemte seg for å kjøre til en butikk med 4 unger i baksetet uten bilbelte. De er 13 år. 

Da hadde jeg blitt sint...og 4 stk...nop...er nok sånne foreldre som sier...men vi kjører pent...vi kjøper forsiktig..det er ikke så mye trafikk...tar bare 5 min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...