Gå til innhold

Helseplattformen (Les:Helvetesplattformen)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 7.22):

Jeg er ikke sykesøster, men privatperson som bekymrer meg for hvordan private opplysninger håndteres i dette systemet. I høringsprosessen til dette så var Datatilsynet veldig skeptisk..

Anonymkode: afac0...643

Skeptisk til hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 1/11/2023 at 11:56 PM, AnonymBruker said:

Si det. Plattformen skulle løse kommunikasjon med blant andre andre helsetjenester, og øke kvaliteten i pasientsikkerheten. Med denne skjer det motsatte. I Danmark har det brukt samme type system i mange år uten at det har fungert optimalt. 

Anonymkode: 1390b...507

Fungerer like dårlig i Finland og UK. Hvorfor man valgte dette systemet er uforståelig.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Epic_Systems

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Helgekarjol skrev (På 19.2.2023 den 23.49):

Selv feilmeldingene er uforståelige.

image.thumb.jpeg.0d2f6b8212f4dc1a4765dd3ba26ee055.jpeg

image.thumb.jpeg.d96bbc5aac7e88428a3ad141bf933645.jpeg

image.jpeg.b86ae85ac754dd3f4855f9f154b3ef2c.jpeg

image.thumb.jpeg.e7f55a00876ce095e20eafde46b70d3c.jpeg

I dag havnet dette på trykk i dagens Adressa:

Sitat

Det viser dokumentasjon Aftenposten har fått innsyn i.

• En fastlege forteller at kreftsyke pasienter ikke blir innkalt til sykehuset, og at det ikke er mulig å få kontakt med noen der.

• Flere forteller at epikrisenemangler informasjon om når pasienten var innlagt og utskrevet.

• En annen forteller at epikrisene ikke kommer frem. I et tilfelle ble det forsøkt å sende en e-melding seks ganger fra sykehus til fastlege uten at man fikk det til.

• Et legesenter forteller at de har mottatt 676 meldinger fra St. Olav hospital uten noe faglig innhold.

https://www.adressa.no/nyheter/i/zE6dkK/uforstaaelige-feilmeldinger-i-omstridt-milliardsystem-skaper-forvirring?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&source=facebook&content=organisk&fbclid=IwAR1eiSwpXPxSWF2vsKTod_sUIN58oWwhGgTtUW2pxmJkVu9Rrfp6cbOn18k#Echobox=1676970249

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Sweetheaven said:

Går ikke så bra med utviklingen av det nye systemet, Akson, som skulle brukes i resten av landet heller (og hvorfor skulle Trøndelig ha sitt eget system?). Hva er det med det offentlige og utvikling av IT-systemer?

https://www.digi.no/artikler/kommentar-akson-et-monument-over-en-feilslatt-helsepolitikk/518860

Vi har også det nye IT-systemet til NAV, som nå er 7 år forsinket med en milliardsprekk.

https://www.digi.no/artikler/anslar-milliardsprekk-for-navs-nye-it-system/525287

Skrevet
Helgekarjol skrev (1 time siden):

Går ikke så bra med utviklingen av det nye systemet, Akson, som skulle brukes i resten av landet heller (og hvorfor skulle Trøndelig ha sitt eget system?). Hva er det med det offentlige og utvikling av IT-systemer?

https://www.digi.no/artikler/kommentar-akson-et-monument-over-en-feilslatt-helsepolitikk/518860

Vi har også det nye IT-systemet til NAV, som nå er 7 år forsinket med en milliardsprekk.

https://www.digi.no/artikler/anslar-milliardsprekk-for-navs-nye-it-system/525287

Det var jo i utgangspunktet en helt vanvittig tanke at Helse Midt skulle ha et eget system. Dvs det var vel i utgangspunktet ikke meningen, men andre helseforetak trakk seg (de skjønte vel hvilken vei dette gikk). Da burde selvsagt HM gjort det samme. Men problemet tror jeg er at noen langt oppe i systemet hadde så mye personlig prestisje inn i HP, slik at å snu ville få følger for dem enten i form av å miste jobb/styreverv eller å miste ansikt eller begge deler. Og så gikk de også i fella som sier at «vi har brukt så mye penger på det allerede at vi kan ikke snu». FEIL. Pengene du allerede har brukt er irrelevante, for de er borte, uansett hva du gjør videre. Det som teller er kostnadene som kommer i fremtiden. 

Jeg har selv vært med på utrulling av et helt nytt datasystem i en offentlig etat (ikke NAV). I starten var det tilnærmet ubrukelig. Det ble bra, men det tok 10+ år og kostet gudene vet hvor mange millioner. Det var nok også endel eldre, mindre datakyndige ansatte som falt av lasset etterhvert.

Helgekarjol skrev (På 19.2.2023 den 23.49):

Selv feilmeldingene er uforståelige.

image.thumb.jpeg.0d2f6b8212f4dc1a4765dd3ba26ee055.jpeg

image.thumb.jpeg.d96bbc5aac7e88428a3ad141bf933645.jpeg

image.jpeg.b86ae85ac754dd3f4855f9f154b3ef2c.jpeg

image.thumb.jpeg.e7f55a00876ce095e20eafde46b70d3c.jpeg

jabx skrev (På 20.2.2023 den 1.35):

Man lurer jo på hvorfor de da valgte å ta det i bruk i Norge, og hvem som er ansvarlig for fadesen? Her virker det som hoder bør rulle.

Det bør de helt klart. Men enn så lenge tviholder de på både fasader, verv og jobber! Det vil dessverre ikke hjelpe noe at folk blir kastet, sparket eller går frivillig heller. Skaden er allerede skjedd rent økonomisk. Det er ikke for sent å snu, men de oppfører seg som om det er det. Nå henger det på om de mindre sykehusene klarer å lage så mye bråk at de klarer å stoppe at HP sprer seg videre i helseforetaket, som en annen kreftsvulst… Blir det vel innført på alle sykehusene tror jeg det blir vanskelig å snu. 
Det var jo idiotisk å innføre dette på det største sykehuset i regionen, som er navet for alle de andre. De skulle begynt på et av de minste, enten Namsos eller Kristiansund. Der er de allerede meget godt bemannet i forhold til pasienttallet (i alle fall i Namsos), og da tåler de bedre at produktiviteten går ned mens man får rettet opp i feil. Jeg tror det i alle fall delvis var pga at de skulle ha masse amerikanske Epic-ansatte til stede i oppstartsfasen, og de ville ikke være noe annet sted enn i Trondheim.

Anonymkode: f1280...a2f

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

«En feil i det nylig innførte elektroniske systemet Helseplattformen har ført til at over 16.000 brev ikke har kommet frem til pasienter. Fylkeslegen stiller spørsmål ved hvorfor det tok fire måneder å oppdage en slik avgjørende feil.»

🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼🤦🏼

Anonymkode: 4c584...cc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3Em2x0/sjefen-for-helseplattformen-gaar-av

Sjefen for Helseplattformen går av: − Hun har stått i et tøft løp.

Lederen for Helseplattformen Torbjørg Vanvik går av etter meldingsskandalen på St. Olavs. (Tusenvis av brev nådde aldri pasienter ved St. Olavs hospital: − En alvorlig hendelse)

Hehe, ja… Mye arbeidspress og stress. Hun klarte å fremstille det som at det var derfor hun gikk av, ikke fordi det har gått til H på hennes vakt, og hun har sagt rimelig ille ting i mediene… Lagt skylda å «brukerfeil». 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et middels stort universitet..og vi kontrollerer at all post har blitt sendt til alle mottakere hver eneste dag (sjekker for helgene på mandag før lunsj). Feil/forsinkelser blir rettet fortløpende. Om noe får gjentatte feil blir det sendt til posten for å bli printet ut og sendt på papir..

Skjønner ikke hvordan dette kan ha gått så galt? Skulle tro post fra et sykehus er mye mer viktig enn svar på permisjonssøknader, utsatt levering av oppgaver og ansettelseskontrakter...fulgte ingen der med før dette systemet? Hvorfor fulgte de da ikke med når det er et nytt? 

Anonymkode: 2308b...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De meldingsfeil-bildene var helt krise. Ser jo ut som noe fra et pirat-program eller som at noen særdeles ufagkyndige har laget…En skulle jo tro at det var folk som hadde et snev av forståelse av viktigheten av brukervennlighet bak utformingen som har laget det.

Ikke at det kan sammenlignes direkte, men banken her i området innførte ny nettside som i praksis var lik layouten på mobilappen, og nå er det som gnagsår i øynene å bruke nettsiden via pc. Layouten er bare rør, selvom det har blitt bedre så sitter man seg å spør hvorfor og hvem som tar beslutningen på å sette i gang et ufullstendig program som det ikke virker som er brukt mer enn fem minutter på å teste eller å feilsøke. 

Anonymkode: 880a1...b0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 8.14):

Enig. At mennesker med null erfaring fra «gulvet» skal styre dette er jo bare helt vilt. 

Fint eksempel på hvor tungvint dette er:

Noen som vil tolke? 🫢

612387B1-CA9D-43E9-9236-14CEBA175FCF.jpeg

Jeg hadde sansen for den tredje nederste her, som ble avsluttet dagen før den startet opp... 

Anonymkode: 4cecd...45a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke hvordan denne «brev-skandalen» plutselig kom opp nå, de har jo visst dette i evigheter. Jeg var innom st Olavs sist for 3-Ish uker siden, og da snakket legen om hvor vanskelig det var å få sendt noe til fastlegene. Samme snakket de om før jul… 

Alle advarte dem. Alle som hadde erfaring med Epic sa det var en dårlig ide. Men Neida… 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvordan denne «brev-skandalen» plutselig kom opp nå, de har jo visst dette i evigheter. Jeg var innom st Olavs sist for 3-Ish uker siden, og da snakket legen om hvor vanskelig det var å få sendt noe til fastlegene. Samme snakket de om før jul… 

Alle advarte dem. Alle som hadde erfaring med Epic sa det var en dårlig ide. Men Neida… 

Jeg antar det er likt som med visma in school. Vi brukere klager og klager, og melder inn og melder inn. (Bare jeg har feks meldt inn tre grove brudd på personvern, rettigheter og tilganger, det er mye! To av dem ble ikke fikset før jeg ringte datatilsynet, da fikset brått visma det på få dager 🤪). Men det skjer jo ikke noe likevel. 

De som har kjøpt programmet skal aldri bruke det, de slipper jo å forholde seg til at vi brukere klager. Og programmet trenger jo ikke å fikse noe- de har jo tjent sine milliarder..

Anonymkode: 4cecd...45a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er saksbehandler i systemet, og jeg må faktisk si at jeg er ganske fornøyd med vår del av løsningen. Litt feil og mangler men alt i alt en bedre løsning enn tidligere. Vår løsning er nok mindre avansert enn sykehus, sykehjem og hjemmetjenester. Fra å kunne justere vedtak underveis ved endringer, blir det er mer krav til å følge opp med nye vedtak med endringer. Ikke like mye snarveier som det var før. Og de snarveiene var ikke alltid helt innafor…

Mitt inntrykk er at personalet helst vil ha med seg snarveiene over, da det ikke stilte stort mer krav enn at du i det daglige skulle skrive et enkelt journalnotat, kvittere for medisiner gitt og ferdig med det. Bortsett fra å oppdatere tiltaksplaner en gang i blant.
hvis systemet kan stille krav om mer farlige vurderinger (mer enn en enkle beskrivelser av feks hvor mange brødskiver og dobesøk det har vært gjennom dagen) i dokumentasjon så har det absolutt potensial.

Det har vært mye dårlig dokumentasjon rundt om i Kommune-Norge, og jeg har mange år i kommunal pleietjeneste.
Kunne få beskjeder om å kontakte lege fordi ditt og datt, går inn i journalsystemet og personalet har ikke dokumentert en dritt om sykdom, observasjoner, utprøvde tiltak eller eventuelle medisiner gitt. 
Vi skal ikke skryte gamle systemer opp i skyene heller… 

Anonymkode: 15da1...5d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er saksbehandler i systemet, og jeg må faktisk si at jeg er ganske fornøyd med vår del av løsningen. Litt feil og mangler men alt i alt en bedre løsning enn tidligere. Vår løsning er nok mindre avansert enn sykehus, sykehjem og hjemmetjenester. Fra å kunne justere vedtak underveis ved endringer, blir det er mer krav til å følge opp med nye vedtak med endringer. Ikke like mye snarveier som det var før. Og de snarveiene var ikke alltid helt innafor…

Mitt inntrykk er at personalet helst vil ha med seg snarveiene over, da det ikke stilte stort mer krav enn at du i det daglige skulle skrive et enkelt journalnotat, kvittere for medisiner gitt og ferdig med det. Bortsett fra å oppdatere tiltaksplaner en gang i blant.
hvis systemet kan stille krav om mer farlige vurderinger (mer enn en enkle beskrivelser av feks hvor mange brødskiver og dobesøk det har vært gjennom dagen) i dokumentasjon så har det absolutt potensial.

Det har vært mye dårlig dokumentasjon rundt om i Kommune-Norge, og jeg har mange år i kommunal pleietjeneste.
Kunne få beskjeder om å kontakte lege fordi ditt og datt, går inn i journalsystemet og personalet har ikke dokumentert en dritt om sykdom, observasjoner, utprøvde tiltak eller eventuelle medisiner gitt. 
Vi skal ikke skryte gamle systemer opp i skyene heller… 

Anonymkode: 15da1...5d3

Problemet er jo at det ikke oppfattes slik av dem som faktisk behandler pasientene… Det er vesentlig enklere å hoste opp flere saksbehandlere for å opprettholde produksjonen hvis systemet er tungvint enn det er å hoste opp flere hjernekirurger eller psykiatere. For å sette det på spissen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 17.18):

Dette er et system som har blitt brukt blant annet i Danmark, men der heter det Sunhedsplatformen, og har blitt testet der i flere år. Leverandøren som står bak disse er Epic. De har fremdeles feil i systemet og legene klager der også. 

Dette systemet er jo beryktet i Danmark også. Helt sprøtt å kjøpe inn dette med tanke på hvor dårlig det funker i Danmark.

Anonymkode: 9b717...20d

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

70 leger på St. Olavs er på jobbjakt: – Har en følelse av at ting ikke blir bedre.

En fjerdedel av legene ved St. Olavs hospital i Trondheim vurderer andre jobber på grunn av Helseplattformen.

– Det er ganske nedslående resultater egentlig. Det er veldig mange fortvilte mennesker som har det trasig på jobb, sier Marit Sundset.

https://www.nrk.no/trondelag/70-leger-soker-aktivt-ny-jobb-ved-st.-olavs-hospital-etter-innforingen-av-helseplattformen-1.16348026

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 0.35):

Jeg jobber på et middels stort universitet..og vi kontrollerer at all post har blitt sendt til alle mottakere hver eneste dag (sjekker for helgene på mandag før lunsj). Feil/forsinkelser blir rettet fortløpende. Om noe får gjentatte feil blir det sendt til posten for å bli printet ut og sendt på papir..

Skjønner ikke hvordan dette kan ha gått så galt? Skulle tro post fra et sykehus er mye mer viktig enn svar på permisjonssøknader, utsatt levering av oppgaver og ansettelseskontrakter...fulgte ingen der med før dette systemet? Hvorfor fulgte de da ikke med når det er et nytt? 

Anonymkode: 2308b...43f

For de stolte på Helseplattformen. HP har hevdet at systemene deres fungerer. Hvordan er det mulig å sjekke når meldingene blir borte. Legene har jo trodd at pasienten har fått svarene sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...