Gå til innhold

Helseplattformen (Les:Helvetesplattformen)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke peiling men: Hvorfor må dette her utvikles helt fra scratch? Jeg skjønner det ikke. Norge er et lite drittland... det må da finnes systemer i bruk i andre land som går an å tilpasse? Eller?

Ellers er det jo helt klassisk fremgangsmetode: innfør før det er klart og ikke lytt til brukerne.

Anonymkode: 76f57...f03

De kunne jo bare gått for det resten av Helse-Norge går for 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så glad jeg ikke bor i Trøndelag lengre. Både mtp min egen sikkerhet, familiens sikkerhet og jobbhverdag med en slik plattform. Huff!

• Liker 1
Skrevet
baremeg skrev (48 minutter siden):

De kunne jo bare gått for det resten av Helse-Norge går for 

Problemet er jo at ingen går for det samme. Flere nekter å gå til innkjøpt av denne nye plattformen fordi den er altfor dyr. 

I 2018 uttalte kommunikasjonssjef Sigrun Berge Engen dette, etter spørsmål om de ikke var bekymret for den kritikken i Danmark:

Sitat

Nøkkelen til å lykkes er blant annet bred involvering fra de ansatte i helsetjenesten, sier Berge Engen. 

Men det som har skjedd i Norge og i Trøndelag er jo nettopp det motsatte. Involveringen blant de ansatte, og ikke minst av brukerne av Helseplattformen er jo at det har blitt sendt inn gjentatte varsler og kritikk, der man ønsker å få stoppet denne utviklingen. Nå set man kanskje resultatet av å ikke bli hørt, der dette journalsystemet kan ha ført til at minst én person mistet livet og mistet retten til nødvendig helsehjelp. Dette er neppe siste gang vi hører om det. Brukerne blir rett og slett ikke hørt, og det går på bekostning av pasientenes sikkerhet. 

Anonymkode: 1390b...507

• Liker 2
Skrevet

Som innbygger i regionen bekymrer dette meg veldig. Både at bruken av selve systemet kan føre til feil, og det dårligere (potensielt farlige) tilbudet pasientene vil få også pga økonomisk krise fordi flere milliarder har blitt brukt på et system som fører til lavere effektivitet i helsetjenesten. 
Som gift med en helsearbeider på sykehus er jeg også oppriktig bekymret for hans helse. Helseplattformen har ført til veldig mye stress og bekymringer i lang tid, og han jobber ikke engang på et sykehus som har innført Helseplattformen ennå… 

Dette er en gedigen skandale, som kommer til å koste landsdelen dyrt. Mens styret håver inn høye honorarer til siste slutt (og når de til slutt blir tvunget til å gå går de vel videre til andre lukrative styreverv), og alle de mange lederne i systemet blir omplassert til andre meningsløse stillinger med minst samme (høye) lønn.

Anonymkode: f1280...a2f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan går det med dere andre som bruker dette systemet i jobbhverdagen? Hvor jobbet dere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan går det med dere andre som bruker dette systemet i jobbhverdagen? Hvor jobbet dere? 

Mannen min jobber ved et annet sykehus i regionen. Han forteller som kolleger (spesialister) som før hadde 11-12 pasienter per dag, som nå har 3-4. Ikke vanskelig å se for seg hva det vil gjøre med helsekøer og helseforetakets økonomi. 

Skrevet

Altså, det er snakk om kolleger som jobber på St Olavs, selvsagt. 

Skrevet

Hehe.. Jeg hadde en time på St Olavs tidligere i uka. Den stakkars legen leita og leita i systemet, prøvde å få fram prøvesvar, prøvde å få rett status på at jeg ikke skulle betale, og brukte evig lang tid på å prøve å printe noe. 

Jeg følte med henne, virkelig. Tok halvannen time hele prosessen, og det var mye hun ikke klarte å finne svar på inni der. Greit for meg at jeg ikke er døden nær 😛

Anonymkode: 73071...4a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 20.46):

Styret må jo gå av!! De aner jo tydeligvis ikke hva som kreves i helsetjenesten og Helse-midt mister jo all mulighet for å kunne samarbeide med spesialisthelsetjenesten i andre deler av landet. Her sitter de med sikkert millionlønn og tar så utrolig dårlig avgjørelser som går utover både pasienter og ansatte 

Anonymkode: c658b...3c8

Tørkeloftsansatte som hever millionlønn på gammel hevd. Systemet for hvem som får hvilke stillinger er pill rottent og preget av kameraderi.

Anonymkode: 47ec8...3e6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 8.37):

Jeg jobber i Trondheim kommune, og vi har nå brukt systemet siden i fjor vår.

Overgangen var helt jævlig og dårlig planlagt. Arbeidsflyten har blitt betydelig tyngre/mer omfattende, og med et system som er helt utrolig treigt er det enormt ressurskrevende. Det skal sies at HP jobber med å få bort den tregheten, og at det ikke er like ille alle dager, men det er likevel kilde til stoooor frustrasjon.

På den tiden vi har brukt HP har det også blitt avdekket graverende feil, som setter pasientsikkerheten i fare.

De som jobber i HP blir sikkert fornærmet når jeg sier at overgangen var dårlig planlagt, for de har jo jobbet hardt og lenge med dette, men det var altså ikke godt nok når systemet er så komplisert som det er. For det er ufattelig lite brukervennlig, spesielt når man betjener det fra PC og ikke fra mobil. Det er faner, kolonner, linker, uforståelige begreper og feilmeldinger i et salig kaos. Jeg var en av de som gledet seg til et nytt og bedre journalsystem, og da spesielt til bedre brukervennlighet enn det gamle systemet hadde, men kan trygt si at jeg ble skuffet…

Men … for det er et men også. Jeg er betydelig mer positiv til HP nå, enn hva jeg var for et halvt år siden. Jeg ser potensialet for bedre samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten, og tror det kommer til å bli et godt verktøy når (hvis) fastlegene kommer med på laget. Jeg ser også at pasientsikkerheten kan bli betydelig bedre enn den var før, bare feil rettes og vi lærer oss å bruke det riktig.

Hvor sannsynlig det er at fastlegene kjøper seg inn vil tiden vise. Jeg har full forståelse for at de ikke har tid til å sette seg inn i et så komplisert journalsystem, og at det frister enda mindre når det er så dyrt som det sies at det er.

Konklusjonen min: Helseplattformen er alt for komplisert, og det er skandale at de ruller ut et journalsystem som er så uferdig, MEN det har potensiale til å bli bra med tiden. Skulle St.Olavs velge gå tilbake til sitt gamle system og ingen fastleger vil kjøpe seg inn så er det en gigantisk flopp som har kostet hinsides med penger.

Anonymkode: 4054d...648

Stiller meg bak mye av det du sier her.

Det er mye bra potensial i HP, men de som jobber med systemet jobber ikke pasientnære nok til å selv skjønne hvordan det skal brukes i praksis. Jeg er superbruker og var med på flere opplæringsdager, men en av de dagene har vært hensiktsmessig for meg. Vi fikk opplæring i arbeidsflyter vi ikke bruker og de vi bruker fikk vi ikke opplæring i.

At systemet har så stor treghet er kilde til stor frustrasjon for de ansatte, vi kan rett og slett ikke stole på at systemet fungerer slik det skal. 

Anonymkode: f2c1a...977

• Liker 1
Skrevet

I Danmark og Finland er det fortsatt mye misnøye (nylig publikasjon). Men syns det er interessant å se på hva folk skriver her...

https://www.softwareadvice.com/medical/epic-systems-epiccare-profile/reviews/

Mye positive omtaler. Men er fra USA. Systemet er fleksibelt, lite intuitivt, og gir mange muligheter til personlig tilpassing... leser jeg...

Er kanskje et hovedproblem at amerikanske sykehus er mye mer "legen i sentrum". Som lege skal man ha maksimal pasientkontakt, da det generer inntekt. Husker et elektiv spesialsykehus jeg besøkte i Midtvesten. Der var det 7! andre ansatte per lege på poliklinikken. Alt for at legene skulle kunne ta flest mulige medisinske beslutt i løpet av dagen. Da tror jeg at disse legene ikke trenger å være inne i så mange ulike funksjoner i et program som Epic... Men i Norden er virkeligheten annorledes... Vi har kanskje mer behov for å ha enkle, standardiserte og med det intuitive systemer.

Skrevet

Det er åpenbart et brukerfientlig, labyrintisk og uforståelig drittsystem, men min erfaring etter å ha blitt pådyttet utallige drittsystem er at det går seg til etter hvert. Man lærer seg noen funksjoner og snarveier som fungerer. De mest livstruende programmeringsfeilene blir rettet opp.

Det blir aldri bra så klart, men følelsen av at bedriften kollapser gir seg litt.

Anonymkode: f0d80...609

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.38):

Mannen min jobber ved et annet sykehus i regionen. Han forteller som kolleger (spesialister) som før hadde 11-12 pasienter per dag, som nå har 3-4. Ikke vanskelig å se for seg hva det vil gjøre med helsekøer og helseforetakets økonomi. 

Herregud😭 Det kommer til å koste liv.

Anonymkode: 76f57...f03

• 4 uker senere...
Skrevet

Selv feilmeldingene er uforståelige.

image.thumb.jpeg.0d2f6b8212f4dc1a4765dd3ba26ee055.jpeg

image.thumb.jpeg.d96bbc5aac7e88428a3ad141bf933645.jpeg

image.jpeg.b86ae85ac754dd3f4855f9f154b3ef2c.jpeg

image.thumb.jpeg.e7f55a00876ce095e20eafde46b70d3c.jpeg

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 19.15):

Som gift med en helsearbeider på sykehus er jeg også oppriktig bekymret for hans helse. Helseplattformen har ført til veldig mye stress og bekymringer i lang tid, og han jobber ikke engang på et sykehus som har innført Helseplattformen ennå… 

Dette er en gedigen skandale, som kommer til å koste landsdelen dyrt. Mens styret håver inn høye honorarer til siste slutt (og når de til slutt blir tvunget til å gå går de vel videre til andre lukrative styreverv), og alle de mange lederne i systemet blir omplassert til andre meningsløse stillinger med minst samme (høye) lønn.

Helseplattformen er en liten skandale. Det er tidskrevende og komplisert å dokumentere. Det tar mye lengre tid å dokumentere og det er mange, mange mangler. Ting som ikke fungerer og det tar lang tid å få det fikset og systemet er TREGT. Det er en stor frustrasjon blant helsepersonell. Møter, kurs, kvalitetssikring, mer dokumentering, kompetanseheving, enda mer kurs og seminarer, dette kommer itillegg til pasientene, som jo burde være det viktigste, men hva skal man gjøre? 

Anonymkode: 4c584...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helseplattformen er en liten skandale. Det er tidskrevende og komplisert å dokumentere. Det tar mye lengre tid å dokumentere og det er mange, mange mangler. Ting som ikke fungerer og det tar lang tid å få det fikset og systemet er TREGT. Det er en stor frustrasjon blant helsepersonell. Møter, kurs, kvalitetssikring, mer dokumentering, kompetanseheving, enda mer kurs og seminarer, dette kommer itillegg til pasientene, som jo burde være det viktigste, men hva skal man gjøre? 

Skulle legge til at flere av kollegene mine sliter med søvn på grunn av helseplattformen. Det tar tid og mange viktige oppgaver "må" nedprioriteres, slik at mange føler seg utilstrekkelige. Det forventes normaldrift, mens ansatte stresser seg syke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 13.29):

Har du fulgte med på nyhetene i Midt-Norge siden oppstarten? Det står veldig mange artikler om helseplattformen og det skrives ikke mye positivt om den plattformen... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 5.53):

Jeg er superbruker og var med på flere opplæringsdager, men en av de dagene har vært hensiktsmessig for meg. Vi fikk opplæring i arbeidsflyter vi ikke bruker og de vi bruker fikk vi ikke opplæring i.

Anonymkode: f2c1a...977

Kurset for ansatte var en vits. Lærte mye om det vi aldri har brukt fram til nå, mens det vi bruker nå lærte vi lite av på kurset. 

Skrevet
Helgekarjol skrev (1 time siden):

Selv feilmeldingene er uforståelige.

image.thumb.jpeg.0d2f6b8212f4dc1a4765dd3ba26ee055.jpeg

image.thumb.jpeg.d96bbc5aac7e88428a3ad141bf933645.jpeg

image.jpeg.b86ae85ac754dd3f4855f9f154b3ef2c.jpeg

image.thumb.jpeg.e7f55a00876ce095e20eafde46b70d3c.jpeg

Det der er jo helt vanvittig. Er det i forbindelse med e-meldinger? Problemet er at skjermen sikkert «låses» ved slike meldinger, og at man ikke kommer videre uten å krysse av, og krysser man av kan man jo i verste fall gjøre en feil. Ondsinnede brukere, faktisk. Bra du dokumenterer dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 23.56):

I Danmark har det brukt samme type system i mange år uten at det har fungert optimalt.

Man lurer jo på hvorfor de da valgte å ta det i bruk i Norge, og hvem som er ansvarlig for fadesen? Her virker det som hoder bør rulle.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...