Gå til innhold

Helseplattformen (Les:Helvetesplattformen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det ikke er noen tråder om dette tema og oss sykepleiere som bruker denne tenkte jeg det var på tide.

Hvordan er deres erfaring med det nye systemet fra Epic?

Min erfaring er at den går meg på nervene. Det er hele tiden masse feil og spesielt i LMA og medikamentforordningene. Alt tar så mye lengre tid enn nødvendig og det skal dokumenteres i øst og i vest før man går hjem, og enda er jeg veldig på at jobben min er halvveis uferdig.

Jeg ser helt klart potensialet, men at alt skal være helt sykt tungvint gjør hverdagen til meg på sykehus til rene h***!! 😡

Anonymkode: 1390b...507

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg slipper gudskjelov å forholde meg til det ennå, men det kommer nok til mitt sted også og det gruer jeg meg til, for søstrene mine og tanten min bor i Trøndelag og har fått det implementert i jobben sin nå ( sykehus og sykehjem) og de har ikke ord for hvor pyton de synes det er. 

Endret av Laraa
Skrevet
Laraa skrev (Akkurat nå):

Jeg slipper gudskjelov å forholde meg til det ennå, men det kommer nok til mitt sted også og det gruer jeg meg til, for søstrene mine og tanten min har det implementert i jobben sin nå ( sykehus og sykehjem) og de har ikke ord for hvor pyton de synes det er. 

Ja, er nok bare snakk om tid før det kommer. Sukk. Så mange millioner på ting som rett og slett kan være helseskadelig. Det verste er at det ikke kommer til å blir stoppet før det faktisk skjer noe svært alvorlig. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor implementeres hele tiden systemer som er så uferdige? Samme problemet med plattformer fra visma i skolen. 

Anonymkode: 4c612...e3f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, er nok bare snakk om tid før det kommer. Sukk. Så mange millioner på ting som rett og slett kan være helseskadelig. Det verste er at det ikke kommer til å blir stoppet før det faktisk skjer noe svært alvorlig. 

Jepp og det kommer på toppen av alle avviksskjema, ROS analyser, hms og kvalitetssikring, kurs, seminar, fagdager, faglig kompetanseutvikling g ikke MINST ivaretagelse av pasienter og brukere, noe politikerne ser helt ut til å glemme. Det burde være obligatorisk for politikere som jobber med innvilgelse av personale og budsjett og nye regler, å jobbe minst et halvt år på sykehjem før de fikk lov til å ta i et papir som omhandler budsjett eller prosjektutvikling 

Endret av Laraa
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor implementeres hele tiden systemer som er så uferdige? Samme problemet med plattformer fra visma i skolen. 

Si det. Plattformen skulle løse kommunikasjon med blant andre andre helsetjenester, og øke kvaliteten i pasientsikkerheten. Med denne skjer det motsatte. I Danmark har det brukt samme type system i mange år uten at det har fungert optimalt. Den skulle også øke effektiviteten i hverdagen, noe den absolutt ikke gjør. 

Uansett hvor mange som klager og varsler om denne krise og om den dårlige pasientsikkerheten blir man ikke hørt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en business-modell. Få produktet ditt ut så fort som mulig upolert, og få feedback. Det er en råtten modell, men det er nå den man opererer etter i dag.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Laraa skrev (7 timer siden):

Jepp og det kommer på toppen av alle avviksskjema, ROS analyser, hms og kvalitetssikring, kurs, seminar, fagdager, faglig kompetanseutvikling g ikke MINST ivaretagelse av pasienter og brukere, noe politikerne ser helt ut til å glemme. Det burde være obligatorisk for politikere som jobber med innvilgelse av personale og budsjett og nye regler, å jobbe minst et halvt år på sykehjem før de fikk lov til å ta i et papir som omhandler budsjett eller prosjektutvikling 

Det som er trist er at dette blir kjørt igjennom som en god ide for å «ivareta kvalitet» av mennesker som sitter på kontor og ikke har en halv snøring på hva det vil si å jobbe på disse stedene og hvordan det påvirke arbeidshverdagen. Helt fantastisk.

Anonymkode: 880a1...b0b

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke sykesøster, men privatperson som bekymrer meg for hvordan private opplysninger håndteres i dette systemet. I høringsprosessen til dette så var Datatilsynet veldig skeptisk..

Anonymkode: afac0...643

Skrevet
Laraa skrev (8 timer siden):

Enig. At mennesker med null erfaring fra «gulvet» skal styre dette er jo bare helt vilt. 

Fint eksempel på hvor tungvint dette er:

Noen som vil tolke? 🫢

612387B1-CA9D-43E9-9236-14CEBA175FCF.jpeg

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber i Trondheim kommune, og vi har nå brukt systemet siden i fjor vår.

Overgangen var helt jævlig og dårlig planlagt. Arbeidsflyten har blitt betydelig tyngre/mer omfattende, og med et system som er helt utrolig treigt er det enormt ressurskrevende. Det skal sies at HP jobber med å få bort den tregheten, og at det ikke er like ille alle dager, men det er likevel kilde til stoooor frustrasjon.

På den tiden vi har brukt HP har det også blitt avdekket graverende feil, som setter pasientsikkerheten i fare.

De som jobber i HP blir sikkert fornærmet når jeg sier at overgangen var dårlig planlagt, for de har jo jobbet hardt og lenge med dette, men det var altså ikke godt nok når systemet er så komplisert som det er. For det er ufattelig lite brukervennlig, spesielt når man betjener det fra PC og ikke fra mobil. Det er faner, kolonner, linker, uforståelige begreper og feilmeldinger i et salig kaos. Jeg var en av de som gledet seg til et nytt og bedre journalsystem, og da spesielt til bedre brukervennlighet enn det gamle systemet hadde, men kan trygt si at jeg ble skuffet…

Men … for det er et men også. Jeg er betydelig mer positiv til HP nå, enn hva jeg var for et halvt år siden. Jeg ser potensialet for bedre samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten, og tror det kommer til å bli et godt verktøy når (hvis) fastlegene kommer med på laget. Jeg ser også at pasientsikkerheten kan bli betydelig bedre enn den var før, bare feil rettes og vi lærer oss å bruke det riktig.

Hvor sannsynlig det er at fastlegene kjøper seg inn vil tiden vise. Jeg har full forståelse for at de ikke har tid til å sette seg inn i et så komplisert journalsystem, og at det frister enda mindre når det er så dyrt som det sies at det er.

Konklusjonen min: Helseplattformen er alt for komplisert, og det er skandale at de ruller ut et journalsystem som er så uferdig, MEN det har potensiale til å bli bra med tiden. Skulle St.Olavs velge gå tilbake til sitt gamle system og ingen fastleger vil kjøpe seg inn så er det en gigantisk flopp som har kostet hinsides med penger.

Anonymkode: 4054d...648

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må også legge til at jeg mener det er på høy tid at vi får et felles journalsystem, og at det vil være en like stor skandale for pasientene hvis man ender opp med å skrote HP for å heller sitte på hver sin «tue» med systemer som ikke snakker sammen. 

• Liker 2
Skrevet

Resten av helseforetaket forsøker å hindre at det implementeres hos dem… Dette er en skandale, rett og slett. Nå prøver styret bare å dekke ræva si. 

Anonymkode: f1280...a2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må også legge til at jeg mener det er på høy tid at vi får et felles journalsystem, og at det vil være en like stor skandale for pasientene hvis man ender opp med å skrote HP for å heller sitte på hver sin «tue» med systemer som ikke snakker sammen. 

Resten av landet går jo over til Arena etterhvert  bortsett fra midt-Norge. Skjønner ikke hvorfor de måtte over på noe helt annet?

Anonymkode: c658b...3c8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Resten av landet går jo over til Arena etterhvert  bortsett fra midt-Norge. Skjønner ikke hvorfor de måtte over på noe helt annet?

Idioti. Dette er jo ikke noe helseforetakene i et lite land som Norge burde kunne bestemme selv, det burde vært innkjøpt sentralt, så hele Norge bruker samme system. Det aner meg vel at Helse Midt tenkte de kanskje kunne tjene penger på dette, hvis resten av landet brukte det? 🙄 

Dette er jo til syvende og sist et resultat av denne helt meningsløse beslutningen om at helsevesenet skal styres som en «bedrift» 🙄

Jeg lurer på når hele styret kommer til å gå. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Styret må jo gå av!! De aner jo tydeligvis ikke hva som kreves i helsetjenesten og Helse-midt mister jo all mulighet for å kunne samarbeide med spesialisthelsetjenesten i andre deler av landet. Her sitter de med sikkert millionlønn og tar så utrolig dårlig avgjørelser som går utover både pasienter og ansatte 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Styret må jo gå av!! De aner jo tydeligvis ikke hva som kreves i helsetjenesten og Helse-midt mister jo all mulighet for å kunne samarbeide med spesialisthelsetjenesten i andre deler av landet. Her sitter de med sikkert millionlønn og tar så utrolig dårlig avgjørelser som går utover både pasienter og ansatte 

De fossror som bare det nå for å redde sitt eget skinn, det er jo derfor de sier det ikke er noen vei tilbake. For hvis de avbryter dette tullet, MÅ de gå. 

Argumentene om at man ikke kan droppe Helseplattformen fordi det har kostet så mye så langt 🙄🙄🙄 er meningsløse - det som teller er ikke hvor mye penger som er brukt fram til nå, men hva dette vil koste i fremtiden. Og det blir enormt store summer hvis produktiviteten blir varig redusert. Mannen min jobber på sykehus, og han forteller om leger på St Olavs som pleide å ha 12-13 pasienter per dag. Nå har de 3-4! Man kan jo selv tenke seg hvilke følger dette vil få for hjelpen om blir gitt og køene i helsevesenet. Folk vil dø. Rett og slett. De vil dø i kø, de vil dø i akuttmottakene, de vil dø på avdelingene, de vil dø fordi diagnostikk blir forsinket pga køer, og de vil kanskje også dø fordi henvisninger forsvinner. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke peiling men: Hvorfor må dette her utvikles helt fra scratch? Jeg skjønner det ikke. Norge er et lite drittland... det må da finnes systemer i bruk i andre land som går an å tilpasse? Eller?

Ellers er det jo helt klassisk fremgangsmetode: innfør før det er klart og ikke lytt til brukerne.

Anonymkode: 76f57...f03

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, nå starter det..

Sitat

St. Olav slår alarm til Helsetilsynet: Helseplattformen kan ha bidratt til at pasient døde

St. Olavs hospital undersøker om Helseplattformen kan ha medvirket til at en pasient døde. Nå er saken meldt til Statens helsetilsyn. - Som sykehusdirektør tar jeg dette svært alvorlig, sier Grethe Aasved.

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/KnPa3G/st-olav-slaar-alarm-til-helsetilsynet-helseplattformen-kan-ha-bidratt-til-at-pasient-doede

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke peiling men: Hvorfor må dette her utvikles helt fra scratch? Jeg skjønner det ikke. Norge er et lite drittland... det må da finnes systemer i bruk i andre land som går an å tilpasse? Eller?

Ellers er det jo helt klassisk fremgangsmetode: innfør før det er klart og ikke lytt til brukerne.

Anonymkode: 76f57...f03

Dette er et system som har blitt brukt blant annet i Danmark, men der heter det Sunhedsplatformen, og har blitt testet der i flere år. Leverandøren som står bak disse er Epic. De har fremdeles feil i systemet og legene klager der også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...