Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjorde dere bleieslutt og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 8e190...b42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi øvde og øvde, klistremerker, premier, en sjokoladebit osvosv for å muntre opp gutten vår. Øvde siden han var 2 år. Men han var ikke motivert. Ble drittlei av å alltid passe på å følge han på do hver time, og at det allikevel var uhell. Gav opp hele prøvingen hjemme da han var rundt 3 år. 
nå fant han plutselig ut selv for et par uker siden at han skulle slutte. Vi var veldig skeptiske fordi vi husket alt styret sist da vi ønsket at han skulle slutte. Har vært tør dag og natt nå i snart 2 uker. Fyller snart 4 år

Anonymkode: bbc2b...d7e

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde potte på badet og lot henne bruke den når hun selv ville. Da hun var drøye to år ville hun ikke lenger bæsje i bleia, men brukte fortsatt bleie, bare ga beskjed når hun måtte på do. Da hun var to og et halvt sluttet vi tvert, dette var i sommerferien slik at vi hadde 3 uker sammen før bhg. Tingen her var nok at hun var motivert for det selv. Noen uhell var det - men det er nå lenge siden. Hun er 4 nå. 

Anonymkode: 20042...0d6

• Liker 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Vi også prøvde mye forskjellig. Gjøre nr 2 på do var bare ikke aktuelt for hen, var akkurat blitt 4 år

Kjøpte en stor gave som hen ønsket seg, satt den på badet, sa den skulle stå der til hen gikk på do. Gikk noen timer, så var det gjort. 

Skrevet

Jente 3.5 år.
Jeg satt av en lørdag og søndag. Vi var bare hjemme de to dagene. En dag sa jeg at i morgen skal vi prøve å lære oss å gå på potta. I dag skal vi gå og kjøpe oss noen fine truser.

Dagen etterpå så minnet jeg henne på det jeg sa og tok frem trusene og første forsøkene var det sånn at hun ofte bare satt på potta uten at det kom noe. Helt greit det. Hun styrte tempo selv.

Vi kjørte et belønningssystem med godteri siden det er det hun er mest glad i…Hvis hun tisset eller bæsjet så fikk hun en sjokoladerute elller to pastiller ellerno sånn.. 

Hun syns det var gøy. Tisset utafor potta et par ganger osv men tar alt med positiv holdning… ikke tvang men oppmuntring. Tok bare disse to dagene å venne av. Godt mulig vi kunne starter enda tidligere..Leverte i bhg uten bleie på mandag. Tik med masse skift. De fortsatte å oppmuntre da og. Tok på henne bleie ene gangen de skulle på langtur men var ikke behov for det igjen.

etter ca 2-3 uker avvennet vi bleien på natta også 👍🏻

oppsummert: sett av noen dager uten andre planer, kjør belønning som du vet ungen er motivert for, ikke press men oppmuntre med positiv holdning. Vi startet på potte først men i bhg brukte hun doskål :)

Anonymkode: 4ad59...f5c

• Liker 1
Skrevet

Og viktig å forberede ungen en dag før enn å sette frem potta plutselig :)

Anonymkode: 4ad59...f5c

• Liker 1
Skrevet

Yngste skjønte greia med å tisse i do da hun var 2 - vi pleide å sette henne på do hver morgen. Vi var litt treige og tok av bleia først da hun ble 2,5. Gav henne beskjed ca en uke før, og da begynte hun å si fra selv når hun måtte tisse. Så hun var tydeligvis mer enn klar for å slutte. Nå er hun straks 3, og vi har knapt hatt uhell, men hun ber fortsatt om bleie når hun må bæsje, eller venter til kvelden når hun får på nattbleia.

Anonymkode: 2f330...303

• Liker 1
Skrevet

Vi satte en dag, i begynnelsen av en ferie (henholdsvis jul og sommer) hvor vi kuttet bleien helt på dagtid. Den eldste var snart 3 og den yngste var snart 2,5. 

Den eldste gikk med truse, den yngste gikk bar nedentil den første dagen i hvert fall, og så med løse bukser uten truse under en god stund fordi jeg hadde lest at det var lurt. 

Den eldste brukte doring, og vi hadde ikke potte. Den yngste brukte mest potte og litt doring til å begynne med. Hun kom seg ikke opp på do uten hjelp, men klarte å gå på potta selv.

Begge hadde sittet en del på do fra de var ca 1,5 år (med et opphold for den eldste, som ville være baby igjen og i hvert fall ikke sitte på noe do da hun ble storesøster). Begge ble fulgt på do/potte litt etter mat og drikke, søvn og når det var en stund siden sist. Vi pratet om at vi skulle prøve få tiss og bæsj i potta aller do, og da kunne vi trykke på knappen (de syntes det var gøy, men andre barn kan jo synes lyden når en trekker opp er skummel). Vi dekker deler av møblene med madrassbeskytter og fjernet tepper det var tungvint å vaske. Med yngste hadde vi med potta når vi skulle ut på tur. Den eldste syntes det var voldsomt stas å tisse i nye doer og på nye steder, den yngste syntes det var skummelt.

Det tok ca 4 dager før det var sjelden uhell for eldste, hun hadde ca 1 tisseuhell i mnd i noen måneder. Med den yngste tok det 6 uker med noen gode perioder, men mye tisseuhell. Men så var det som hun knakk en kode, og etter det var det ikke flere uhell. Hun ble tør om natten med det samme. Den eldste er nesten 5, og kan fortsatt ha uhell om natten. 

Anonymkode: b68b4...015

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Vi har satt på potte morgen og kveld fra 1 år, jobbet med dotilvenning fra ca 1 og 1/2 år. En periode rett etter 2 år gikk det veldig fint og mye gikk i do (bleie var fortsatt på, men ble satt på do jevnlig) så vi forsøkte hele rumpa bar-greien og bære til do ved tissing. Men da ble det totalt katastrofe og dovegring. 2 og 1/2 nå og prøver igjen med truser da barnet gjerne vil ha truser og være stor og slutte med bleier, men barnet nekter å bli satt på do etter klokken og blir sint hvis vi maser og sier ikke ifra før hen har begynt å tisse/bæsje så alt går i truse og på gulvet. Vet bare ikke helt hva vi skal gjøre for å motivere til å gå på do. Eller om vi bare må avbryte forsøk igjen. 

Vet det er litt uenighet om man må vente til barnet blir klar eller om de blir klare av å øve og kjenne på følelsen av å tisse på seg for å kjenne igjen signalene.

Skrevet (endret)

Med alle mine begynte jeg når de var ca 1 år og passet på når jeg så på dem at de måtte på do. Satte dem da på potta og roste masse når det kom noe. Etter hvert begynte de å si fra selv og alle sluttet med bleie på dagen rundt 2-års dagen, de fleste av dem litt før.

Har aldri noensinne satt ungene på do til faste tider.

Bleie på natta er jo ikke noe man kan lære seg å slutte med, så der har vi ventet med å prøve uten bleie til de hadde  vært tørre hver morgen i flere uker. 

Endret av asterix
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
asterix skrev (1 time siden):

Med alle mine begynte jeg når de var ca 1 år og passet på når jeg så på dem at de måtte på do. Satte dem da på potta og roste masse når det kom noe. Etter hvert begynte de å si fra selv og alle sluttet med bleie på dagen rundt 2-års dagen, de fleste av dem litt før.

Har aldri noensinne satt ungene på do til faste tider.

Bleie på natta er jo ikke noe man kan lære seg å slutte med, så der har vi ventet med å prøve uten bleie til de hadde  vært tørre hver morgen i flere uker. 

Vi ser ikke egentlig noen tegn før det er for seint...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

Vi har satt på potte morgen og kveld fra 1 år, jobbet med dotilvenning fra ca 1 og 1/2 år. En periode rett etter 2 år gikk det veldig fint og mye gikk i do (bleie var fortsatt på, men ble satt på do jevnlig) så vi forsøkte hele rumpa bar-greien og bære til do ved tissing. Men da ble det totalt katastrofe og dovegring. 2 og 1/2 nå og prøver igjen med truser da barnet gjerne vil ha truser og være stor og slutte med bleier, men barnet nekter å bli satt på do etter klokken og blir sint hvis vi maser og sier ikke ifra før hen har begynt å tisse/bæsje så alt går i truse og på gulvet. Vet bare ikke helt hva vi skal gjøre for å motivere til å gå på do. Eller om vi bare må avbryte forsøk igjen. 

Vet det er litt uenighet om man må vente til barnet blir klar eller om de blir klare av å øve og kjenne på følelsen av å tisse på seg for å kjenne igjen signalene.

Ja, det er jo uenighet, og jeg tror ikke det finnes én fasit som passer alle barn. Jeg har tro på at de kan bli «klare» både av å øve og å vente. Eller motsatt, at de kan lære det gjennom å øve, eller å nesten finne ut av det på egen hånd om en venter til de er eldre. 

Er det et alternativ for dere med potte om dere bruker do og barnet ikke vil? Vår på ca. 2,5 ble også sint når vi maste, og jeg tok meg i å mase en del, og sikkert være synlig nervøs for uhell. Vi holdt på mye med å finne balanse der, og jeg lot også helt være å spørre henne i perioder. Og å ha holdningen uhell er bare fint, da kjenner hun at hun tisser og skjønner litt mer for hver gang. Da kom vi dit at hun sa «jeg må tisse, akkurat idet hun tisset». Så løp vi til potta med en tissende unge da, og jeg konsentrerte meg hardt for å forsøke å gjøre det gøy og og naturlig ikke stressende for henne. Bæsj funket ved å gi henne fred, altså ikke mase bare si at «potta er på badet hvis du må bæsje». Men den eldste ville helst ha med hele familien på do, det er ingen fasit.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er jo uenighet, og jeg tror ikke det finnes én fasit som passer alle barn. Jeg har tro på at de kan bli «klare» både av å øve og å vente. Eller motsatt, at de kan lære det gjennom å øve, eller å nesten finne ut av det på egen hånd om en venter til de er eldre. 

Er det et alternativ for dere med potte om dere bruker do og barnet ikke vil? Vår på ca. 2,5 ble også sint når vi maste, og jeg tok meg i å mase en del, og sikkert være synlig nervøs for uhell. Vi holdt på mye med å finne balanse der, og jeg lot også helt være å spørre henne i perioder. Og å ha holdningen uhell er bare fint, da kjenner hun at hun tisser og skjønner litt mer for hver gang. Da kom vi dit at hun sa «jeg må tisse, akkurat idet hun tisset». Så løp vi til potta med en tissende unge da, og jeg konsentrerte meg hardt for å forsøke å gjøre det gøy og og naturlig ikke stressende for henne. Bæsj funket ved å gi henne fred, altså ikke mase bare si at «potta er på badet hvis du må bæsje». Men den eldste ville helst ha med hele familien på do, det er ingen fasit.

Vi har potte tilgjengelig og tilbyr den og. Mulig vi bare må prøve å stresse mindre rundt det og mase mindre. Vi har tisselaken på sofa og det meste kan jo vaskes. Det bare føles veldig rart å la barnet gå i truse når det ikke virker som om det har noen kontroll på når tisd kommer eller gjør noe forsøk på å komme seg på do. Skal sies at samboeren min er mer opptatt av å få barnet bleiefri nå enn hva jeg er. Jeg begynner å lure på om vi bare burde utsette forsøket denne gangen også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi ser ikke egentlig noen tegn før det er for seint...

Blir ikke litt stille, eller urolig, eller "tankefull" eller at ansiktsuttrykket endrer seg bittelitt?

Vi har alltid hatt potta tilgjengelig der vi har vært i denne fasen da( på stua f.eks)for det er ikke tid til å gå på badet i starten. Ser man at det er tegn til at noe skjer må barnet på potta med én gang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har potte tilgjengelig og tilbyr den og. Mulig vi bare må prøve å stresse mindre rundt det og mase mindre. Vi har tisselaken på sofa og det meste kan jo vaskes. Det bare føles veldig rart å la barnet gå i truse når det ikke virker som om det har noen kontroll på når tisd kommer eller gjør noe forsøk på å komme seg på do. Skal sies at samboeren min er mer opptatt av å få barnet bleiefri nå enn hva jeg er. Jeg begynner å lure på om vi bare burde utsette forsøket denne gangen også 

Vi har alltid latt dem bruke bleie til de hadde lært å gå på potta/do.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi sa etter hvert til barnet at vi måtte gå på potta når hun tisset hvis hun ikke skulle ha på bleie. Hun ville absolutt ikke ha på bleie. Vi droppet/tok pause i dotur etter klokka når hun nektet helt på det. Da satt vi henne kun på potte hvis hun sa hun måtte (stemte sjelden i flere uker), når hun tisset og før vi gikk ut (godtok at det var lurt, og tisset som regel litt da), og det godtok hun. Vi satt henne på potte selv om det meste av tisset alt var kommet, og sa at det var flott med noen dråper i potta, neste gang ble det kanskje mer. Hun gjorde vel heller ikke noen forsøk på å komme seg på do for å tisse en ganske god stund, og var mange ganger på potta for "å tisse" uten at det kom noe. Jeg opplevde det som at det tok tid å komme dit at hun var i stand til å oppdage og gjenkjenne tissetrengthet i tide.

Hun fremstod altså ikke helt som "klar", og jeg var innom tanken på hva er det vi driver med egentlig, hun tisser og tisser alle andre steder enn i potte/do. Men litt fordi hun ikke ville bruke bleie, litt fordi det gikk veldig fint med bæsj og litt fordi det var sommerferie med de praktiske fordelene det medfører, så ga vi ikke opp. 

Jeg ville kanskje gitt mindre mas en sjanse, men samtidig med fokus på få en kobling mellom tissing og do/potte. Men blir det bare styrete, tenker jeg det finnes gode argumenter for å utsette. F.eks. tenker jeg sommerferie, eller i det minste vår og litt mindre klær, er mer praktisk og kan være verdt å vente på. 

• Liker 1
Skrevet

Eldste (2 år og 4 mnd) valgte vi å prøve hjemme med å gå uten bleie og mase på å gå på do, det gikk bare noen dager så begynte vi å prøve å gå uten feks på butikken eller en kort tur på lekeplassen. Så ble de periodene lengre og lengre. Og i løpet av to-tre uker var han helt slutta.

Yngste var akkurat 2,5 år da han bestemte selv at han var slutta med bleier. Da var det bare til å pakke masse skiftetøy til barnehagen og la det stå til 😅 

Anonymkode: e5df2...8f8

• Liker 1
Skrevet
asterix skrev (2 timer siden):

Blir ikke litt stille, eller urolig, eller "tankefull" eller at ansiktsuttrykket endrer seg bittelitt?

Vi har alltid hatt potta tilgjengelig der vi har vært i denne fasen da( på stua f.eks)for det er ikke tid til å gå på badet i starten. Ser man at det er tegn til at noe skjer må barnet på potta med én gang.

Jo, kanskje et halvt sekund før gulvet er vått 😅 må kanskje flytte med oss potte rundt i huset 

Skrevet

Har en 2,5-åring som ikke viser det minste tegn til å være interessert i potte, do eller slutte med bleie. Orker ikke stresse. Får kanskje sette potta mer synlig, og så ser vi heller om vi begynner å jobbe med det mot sommeren.

Anonymkode: e73a2...04d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

TS her.

Høres ikke helt klar ut for å slutte med bleie. Prøvde selv med min på den alderen, hun er nå 2 år og 4 mnd. Venter i et par mnd til vil prøver oss igjen 😊

Anonymkode: 2356f...bbe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...