Gå til innhold

Ville du fått et barn til i mitt tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid ønsket to, men hadde et tøft svangerskap med hyperemesis og en high need baby. 

Kjenner at det har vært mye og både jeg og far er rolige introverte mennesker som trives best med orden og ro. 

Skal vi ha en til så er jeg da tett opp under 40 når barnet kommer. 

Hva ville dere ha valgt, jeg vet jo ikke hvordan det er å ha to barn, kanskje er det så fint som jeg forestilte meg før jeg fikk barn, men er det verdt prisen når vi allerede med et barn er slitene og svangerskapet mest sannsynlig blir tøft om man har et barn å ta seg av.

Er redd for at to barn i denne situasjonen vil oppleves som litt oppskrytt. Er redd for å bli så sliten at jeg ikke klarer å nyte barna og tilværelsen. Da er det vel bedre med et og å gjøre det beste ut av det?

Noen som har tanker, erfaringer eller råd?

Anonymkode: 271e3...049

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker dere ha to barn, er spørsmålet :) 

Anonymkode: adfe9...dc7

• Nyttig 2
Skrevet

Hmm, ville egentlig rådet deg til å få en til når eldste er 7-8 år, men ser at du kanskje ikke har tid til å vente så lenge. Jeg har selv alltid vært helt klar på at jeg vil ha 2-3-4 barn, så det er vanskelig for meg å anbefale ett barn. Samtidig vet jeg av egen erfaring at det er tøft å være gravid med småbarn i hus og at tette barn slett ikke trenger å være gode lekekamerater. Jeg har tre barn. Min eldste var nesten tre år da lillesøsteren kom. Mellom nr. 2 og 3 er det åtte år. Skal ikke ha flere.

Anonymkode: 76048...512

Skrevet

Jeg var i nokså lik din  situasjon. Rundt samme alder og helseplager. Ble likevel gravid med nr to, litt overraskende og uplanlagt. Selv om vi hadde kommet frem til at vi skulle nøye oss med en. 

Med to har det vært like slitsomt som vi forespeilet oss, men det har gått greit. Ville aldri vært foruten sistemann.

Har likevel flere ganger kjent på følelsen av å ikke strekke til og føle meg som en elendig mor. Vi var på første feriereise etter pandemien i fjor sommer og hat aldri vært så sliten etter en ferie i hele mitt liv😅

Vet 100% sikkert at jeg  ihvertfall aldri ville klart tre barn, rent helsemessig, så nå skal samboer sterilisere seg selv om vi bare har to barn.

Jeg tror du ville klart to barn om du gikk inn for det og tviler på du ville angret. Men støtter deg også fullt dersom to bryter ‘to barns normen’ og nøyer deg med et barn. Jeg er selv vokst opp som enebarn, og hadde en super barndom. Kjenner til nok av søsken som har vært så totalt forskjellige at det har vært en større plage eller belasting å vokse opp sammen, enn en glede.

Anonymkode: 33e29...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Orker dere ha to barn, er spørsmålet :) 

Anonymkode: adfe9...dc7

Det vet jeg jo ikke siden jeg aldri har hatt to😅derfor jeg spør om erfaringer her👍

• Nyttig 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 72ce1...4c3

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig ikke være for uten mine yngste. Men slitsomt ja.. 

Anonymkode: 9f418...f8e

Skrevet

Jeg ville ikke gått for nummer 2. 

Nyt heller dagene med mann og barn ❤️

Anonymkode: 4fb62...be2

• Liker 3
Skrevet

Det er fint med enebarn og. 😊

Anonymkode: 9ab54...7eb

• Liker 2
Skrevet

Nei ville ikke fått en til. Det er veldig slitsomt med to små, og er du allerede sliten vil det bli mye verre. Da blir det slik at du bare eksisterer for å komme deg gjennom dagene, og vil ikke anbefale det til noen. Jeg fikk nr to som 34-åring, eldste var da 2,5 år. Hadde to tunge svangerskap. Vi fikk mye hjelp av mine foreldre, hvis ikke hadde vi ikke overlevd. Jeg har blackout fra den tiden de var små, var så sliten. Nå er de 7 og 9, endelig har vi hodet over vannet igjen.

Anonymkode: c4777...784

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har alltid ønsket to, men hadde et tøft svangerskap med hyperemesis og en high need baby. 

Kjenner at det har vært mye og både jeg og far er rolige introverte mennesker som trives best med orden og ro. 

Skal vi ha en til så er jeg da tett opp under 40 når barnet kommer. 

Hva ville dere ha valgt, jeg vet jo ikke hvordan det er å ha to barn, kanskje er det så fint som jeg forestilte meg før jeg fikk barn, men er det verdt prisen når vi allerede med et barn er slitene og svangerskapet mest sannsynlig blir tøft om man har et barn å ta seg av.

Er redd for at to barn i denne situasjonen vil oppleves som litt oppskrytt. Er redd for å bli så sliten at jeg ikke klarer å nyte barna og tilværelsen. Da er det vel bedre med et og å gjøre det beste ut av det?

Noen som har tanker, erfaringer eller råd?

Fra en som hadde et enebarn i mange år og fikk to tette senere: det er en helt annen verden med 1 enn med 2. Oppdragelsen blir vanskeligere, å få gehør er vanskeligere,  mye mindre kvalitetstid og mye mindre ro. Båndet til "enebarnet" er langt bedre enn til søsknene pga dette. Det handler også om overskuddet og muligheten til å slappe av sammen og gjøre ting uten at det blir stress. Enebarnet får muligheten til å lære mye mer og får mye bedre oppdragelse. Søsken er mer opptatt av å ha likt enn å faktisk ta til seg det man sier. 

Fordeler er at de har hverandre og kan aktivisere hverandre og har glede av hverandres venner. 

Anonymkode: 766fc...07c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror jeg ville gått for ett. Man har utrolig mye mer frihet med ett, og hos dere kan det jo da bli nærmere to års unntakstilstand med svangerskap og barselperiode. To år er ingenting i løpet av et liv, så klart, men det påvirker familien!

Noen søsken blir perlevenner, andre tåler ikke hverandre. Det vet man ikke på forhånd. Noen har minimal kontakt, og det kan faktisk være ganske sårt. 

Du skal ihvertfall ikke få flere barn fordi du føler at det er "det man må"! Det er du og mannen din som bestemmer, ikke alle rundt!

Anonymkode: 515f9...7fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ville ikke gått for nummer 2. 

Nyt heller dagene med mann og barn ❤️

Anonymkode: 4fb62...be2

Hvor mange har du?😊

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Hva man ønsker og hva realiteten er, er to forskjellige ting.

Ut ifra det du skriver tenker jeg du skal kose deg med den familien du har nå.

Jeg også drømte om mange barn. Men da jeg fikk første, kjente jeg at den drømmen jeg hadde, ikke var reel for meg. Stor koser meg med et barn er 9 år nå. Veldig glad for at jeg ikke gikk for flere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror jeg ville gått for ett. Man har utrolig mye mer frihet med ett, og hos dere kan det jo da bli nærmere to års unntakstilstand med svangerskap og barselperiode. To år er ingenting i løpet av et liv, så klart, men det påvirker familien!

Noen søsken blir perlevenner, andre tåler ikke hverandre. Det vet man ikke på forhånd. Noen har minimal kontakt, og det kan faktisk være ganske sårt. 

Du skal ihvertfall ikke få flere barn fordi du føler at det er "det man må"! Det er du og mannen din som bestemmer, ikke alle rundt!

Anonymkode: 515f9...7fb

Hadde det bare vært to år med unntakstilstand så, men leser her inne at graden av oppfølging og aktiviteter bare øker med årene og at småbarn er ingen ting i forhold😅

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke noe styr å ha barn før de skal i skolen og man må ha all slags vennegrupper, høsttreff, vintertreff, sommertreff, vårtreff, juleavslutning, påskefrokost, 17 mai styr, Så kommer jo venner på besøk hele tiden, eventuelt mas fra andre foreldre om barna deres som vil ha besøk eller komme til dere. Så kommer fritidsaktiviteter, alt etter hva barnet er interessert i. 

Anonymkode: 88c02...1fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville latt være… man vet aldri hva slags barn man får og hvis du syns det er tungt med et barn så forestill deg hva som skjer hvis det skulle vist seg at barn nr2 har spesielle behov. 

Selv ønsket jeg meg minst 2 barn, men det ble stopp etter første da han har autisme og har krevd veldig mye av meg. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det skulle gått hvis jeg allerede hadde hatt et barn da jeg fikk han. 

Anonymkode: 8fc42...cc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville latt være.. Se for deg hvor slitsomt det blir hvis du får et lite tungt svangerskap og high need baby igjen, når du har småbarn i tillegg. 

Anonymkode: 96dcb...280

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke fått en til.

Ville selvsagt aldri valgt bort mitt barn nr 2 nå, men hadde jeg rådet meg selv før hen ble født hadde jeg sagt nei.

Tror livet mitt hadde vært vesentlig mye enklere med ett barn. 

Å få barn har vært utrolig givende og viktig for mitt liv, men det er ikke nødvendigvis dobbel glede med to. Tror jeg ville hatt ett like godt liv med kun ett.

Lykke til med avgjørelsen!

Anonymkode: 24e09...7a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lurer på det samme selv men nei, holder med et barn for meg.

Vil heller ha mer energi og tid til det barnet jeg har da jeg syns det er krevende nok med en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...