Gå til innhold

Hvordan blir feriepengeutbetaling når man slutter før ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på lønnsslippen fra i fjor at den er (enkelt oppsett)

Fastlønn
Minus fem uker ferie 
Pluss ferielønn

I år slutter jeg i jobben før juni. Betyr det at jeg i får vil få feriepengene utbetalt direkte som den summen som i fjor sto som Ferielønn?

(Jeg vet jeg blir trukket fem uker ferie hos ny arbeidsgiver altså, så det er ikke det jeg spør om, jeg lurer på hvordan ferielønna vil se ut fra min  arbeidsgiver som jeg har nå ut februar i år)

Anonymkode: c0217...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få lønn + feriepenger fra arbeidsgiver .

Anonymkode: fd174...d25

Skrevet

Ja, feriepengene blir utbetalt på samme måte som i fjor. 

Skrevet

Feriepengene kommer i juni så da får du pengene sammen lønn. 

Anonymkode: fd174...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser på lønnsslippen fra i fjor at den er (enkelt oppsett)

Fastlønn
Minus fem uker ferie 
Pluss ferielønn

I år slutter jeg i jobben før juni. Betyr det at jeg i får vil få feriepengene utbetalt direkte som den summen som i fjor sto som Ferielønn?

(Jeg vet jeg blir trukket fem uker ferie hos ny arbeidsgiver altså, så det er ikke det jeg spør om, jeg lurer på hvordan ferielønna vil se ut fra min  arbeidsgiver som jeg har nå ut februar i år)

Anonymkode: c0217...9bb

Du har krav på å få utbetalt feriepengene opparbeidet i fjor samtidig som du slutter i jobben.

Noen kommuner (hvis du jobber i kommunen) er imidlertid så frekke at de ikke betaler ut feriepengene før de pleier å betale ut feriepenger i juni. Du skal også få utbetalt feriepenger av det du har opptjent rett til i år når du slutter i jobben.

Du har krav på forsinkelsesrenter hvis betalingen ikke skjer i tide.

Anonymkode: d8728...eb3

Skrevet

Du vil få feriepenger opparbeidet fra i fjor og feriepengene som er opparbeidet fra januar til måneden du slutter i inneværende år. Til neste år vil du få feriepenger opptjent fra måneden du startet i ny jobb og ut desember, så det vil altså bli mye lavere enn full feriepengeutbetaling.

Anonymkode: c2f02...905

Skrevet

Siden du slutter før juni

Det du skal ha på siste lønning er:

Ordinær lønn minus skat
feriepenger opptjent i fjor
feriepenger opptjent i år minus skatt

Opptjente feriepenger i år skal utbetales når arbeidsforholdet avsluttes. Evt måneden etterpå om det er vanskelig å beregne opptjente feripenger.

Det står veldig klart i ferieloven.

Anonymkode: b85e3...f9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...