Gå til innhold

Pusse opp stue


Arwen

Anbefalte innlegg

Hvilken rekkefølge er det lurest å gjøre ting i?

Vi skal

* fjerne gammel tapet

* sette opp ny tapet

* male

* sette inn ny peisovn

* slipe gulv og lakke

* liste (men det er jo selvfølgelig til slutt uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du male oppå tapeten ville jeg satt inn den før jeg malte... I grunnen er alle sånne krinker og kroker vanskelig å tapetsere, så jeg ville ha gjort det før jeg satte i peisovnen også. Dersom du er flink til å dekke til gulvet kan du godt gjøre det først også (altså mellom riving av tapet og tapetsere). Det er lettere å jobbe i et tomt rom. Da vil jo heller ikke alt støvet dekke peisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville:

-Fjernet gammel tapet

-Malt

-Tapetsert

-Slipr og lakket gulv

-Satt inn peisovn

-Listet

Hvis det er en ganske frittstående ovn dere skal sette inn, anbefaler jeg å ta den seint i prossessen. Fryktelig kjedelig å slipe og lakke innimellom og under og bak osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt denne rekkefølgen:

* Fjerne gammel tapet.

* Pusse ned felter som skal males på nytt (vinduskarmer o.l.)

* Slipe gulv.

* Støvsuge skikkelig.

* Dekke gulvet med papp.

* Male tak.

* Tapetsere.

* Male karmer og eventuelt vegger.

* Lakke gulv.

* Sette opp lister.

* Sette inn ny peisovn.

Lykke til. :)

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å begynne øverst og jobbe meg nedover. Først maling av tak, deretter alt med vegger, gulv og lister til slutt.Alt som støver gjøres unna før maling. Hold rommet mest mulig tomt, så går arbeidet lettere. Det å sette inn ovn er greit å gjøre tilslutt, mye verre å krabbe rundt og bak en ovn for å male...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fulgt samme rekkefølge som Sixx med unntak av gulvet - jeg ville slipt gulvet først når jeg var ferdig med veggene. Av den enkle grunn at en kan være uheldig å søle maling/lim på gulvet selv om en har prøvd å være flink å dekke til - og da er det mye bedre at gulvet ikke er slipt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte taket helt til slutt sist jeg pusset opp stua, jeg. :rodme: Er ikke den mest systematiske typen. Det gikk greit, men jeg skjønner hvorfor det er lurt å begynne øverst. Så mal taket først! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den enkle grunn at en kan være uheldig å søle maling/lim på gulvet selv om en har prøvd å være flink å dekke til - og da er det mye bedre at gulvet ikke er slipt enda.
Ikke noe problem å sørge for at tildekkingen blir liggende da. :)

Når man skal gjøre omfattende oppussing....så er det smart å forsøke å få tak i store pappesker....splitte disse og legge dem utover gulvet som "støtdemper"....og oppå der ruller man ut malerpapp.

De fleste tenker nok at det er lurt å slipe gulvet sent, men hos oss gjør vi det tidlig......for å bli kvitt alt slipestøvet så fort som mulig. Slipestøvet er så fint at det trenger inn absolutt alle steder....og setter seg så "fint" i kroker og kriker og drysser fint ned i nymalt maling......eller legger seg "fint" som belegg på den nye tapeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte taket helt til slutt sist jeg pusset opp stua, jeg.  :rodme: Er ikke den mest systematiske typen. Det gikk greit, men jeg skjønner hvorfor det er lurt å begynne øverst. Så mal taket først!  :)

Nei....ikke male tak før gulv er slipt....da må man vaske det fritt for slipestøv etterpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hold det ryddig til enhver tid.....hvis noen så nr. 19 på tv2 for et par år siden....så er det skrekkeksempelet på hvordan det ikke skal se ut i rom man pusser opp. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...