AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Hei! for meg er det veldig viktig at jentungen går på en slags aktivitet/sport. Det kan være HVA SOM HELST. Men det er vel lurt å begynne tidlig også, så hvordan vet jeg hva henne kan like i tidlig alder? Noen tips på det? Er det bare noe jeg kommer til å legge merke til? Skal jeg bare melde henne på noe også lærer hun seg å like det? Ingen av hennes foreldre eller familie medlemmer spiller sport men noen ser en del fotball på tv, men ikke vi. Anonymkode: 0f4b2...cd4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Det enkleste er vel å begynne med barneidrett/allidrett. Da får de jo en smak på hva de selv syns er gøy. Det passer fra ca. 4år. Noen har for yngre og. Mange liker jo turn i bhgalder, da får de lekt og herjet. Anonymkode: b6fd0...556 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er lurt å begynne tidlig, det kommer an på barnet. Og litt på hva du regner som tidlig. Om det er snakk om et barnehagebarn, er i hvert fall min rettesnor at aktiviteten skal være noe barnet opplever som positivt og gleder seg til det aller meste av tiden. For en god del barn kan fritidsaktivitet bli mer stress enn glede når de er så små, fordi det er slitne etter inntrykk og aktivitet i barnehagen. Men jeg har et barnehagebarn som elsker å gå på dans selv, hun spør gjerne om det er tirsdag (= dansetime) når hun blir hentet i barnehagen. Det er et barn med mye energi, og som er veldig glad i både bevegelse og musikk, derfor meldte vi henne på. Jeg har et barnehagebarn som jeg tror ville hatt vondt av å gå på både søsterens dans og annet også. Han er for sliten og stresset på ettermiddagstid i hverdagen, og vil helst hjem. Turn hvor foreldrene deltar sammen med barna har jeg hørt mye positivt om når det gjelder de minste. Der får de også dekket behovet for å være sammen med foreldrene etter en lang dag fra hverandre. Anonymkode: 6a027...dbb 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Ja selvfølgelig vil jeg se an barnet og jeg hadde heller ikke tvunget henne i å stå i noe hun ikke interesserer seg for eller vil dra til i så tidlig alder. Dette er opp til henne, med veiledning av meg. Til slutt finner vi noe hun trives i (forhåpentligvis) Har hørt en del på turn selv og det ligger øverst akkurat nå! Anonymkode: 0f4b2...cd4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Jeg tenker at du bare må være innstilt på å prøve og feile litt. Allidrett gir som noen andre her nevner, mulighet for å prøve litt forskjellig, men ellers får man vel bare prøve seg litt fram. Vi meldte våre barn på turn, men fant ut etter et semester at det ikke var noe for dem. Dans har imidlertid falt veldig i smak. Ballspill har fungert for to av dem. Du ser jo litt an hvilken type barnet ditt er også. Jeg kunne aldri drømt om å sende min eldste på bryting for eksempel, men forsto tidlig at dans ville bli riktig. Ellers vil jeg jo slå et slag for lagspill etterhvert siden det gir mange gode opplevelser med cuper og turer, men det kan man sikkert få med mange andre idretter også altså. Anonymkode: 3bbb5...f47
Fremmed fugl Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Sport som venner på skolen driver på med. Ikke stress innen skolen starter. La henne prøve litt ulikt. Er vanskelig å vite hva som passer henne på ulike måter. Men ikke stress. Viktig at ikke minst jenter driver med organisert idrett. Den kritiske tiden er puberteten og da ungdomsskolen. Hvis hun klarer å fortsette inn i vidergående så vil det kunne være et pluss i resten av livet. 2
Kaneel Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Fremmed fugl skrev (8 minutter siden): Sport som venner på skolen driver på med. Ikke stress innen skolen starter. La henne prøve litt ulikt. Er vanskelig å vite hva som passer henne på ulike måter. Men ikke stress. Viktig at ikke minst jenter driver med organisert idrett. Den kritiske tiden er puberteten og da ungdomsskolen. Hvis hun klarer å fortsette inn i vidergående så vil det kunne være et pluss i resten av livet. Hvorfor mener du det er mer viktig at jenter kontra gutter deltar på organisert idrett? 4
Glød Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Turn, eller dans hvis barnet liker det. Kan starte fra de er 2-3 år gamle mange plasser. Allidrett når starter ofte siste året i bhg. Fra skolealder begynner ofte interessene å vise seg litt mer.
Fremmed fugl Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Kaneel skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener du det er mer viktig at jenter kontra gutter deltar på organisert idrett? Kanskje klønete formulert. Frafallet er mye større hos jenter. 1
Lindsay Bluth Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Før skolestsart synes jeg hvertfall at et svømmekurs og et skikurs kan være nyttig, men nå er vi glade i å gå på ski som familie da. Ellers er det mer aktuelt å ta med barna på skøyter, aking, sykkel, sparke ball ute osv. at man er aktiv sammen med dem, heller enn å melde dem på kurs. Da merker man fort hva de er interessert i og hva slags aktiviteter de trives med. 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Mine barn begynte ikke med noe organisert før de sluttet på SFO. Da var de 8 og 11 år. De var altfor slitne etter å ha vært sosiale hele dagen, og hadde behov for ro hjemme. De valgte idretter som vennene deres også går på. Anonymkode: 5b81f...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Kaneel skrev (31 minutter siden): Hvorfor mener du det er mer viktig at jenter kontra gutter deltar på organisert idrett? Viktig for jenter å ha flere sosiale arenaer. Gutter er ikke like opptatt av det sosiale. Anonymkode: fbab0...ccb
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Før skolestart hadde et av barna skiskole i bhg tiden, svømming i bhgtiden og 2x 10 ukers svømmekurs. De var begge på idrettsskole. Yngste prøvde også dans. De var skolestart innom turn, fotball, basket og håndball, men de har fortsatt (datteren startet på fotball i 2. klasse, sønnen i 1. klasse) Mange idrettslag har turnskole, fotballskole, håndballskole like etter skoleslutt og er også for de som er skolestartere, eller i høstferien. Her behynner ikke håndballtrening i 1. klasse før etter høstferien i 1. klasse og det er mulig med håndballskole først. Vår klubb har IFO (idrettsSFO) hbor de 1-3 klasse har allidrett og fra 2-3 klasse fotballSFO (inntil 2 dager i uken) Ellers synes jeg foreldre bør ta med ungene på ski, slalåm, aking, sykling, svømming og lek med ball. Dette er grunnleggende fedigheter man er ganske hemmet av om man ikke utvikler. Anonymkode: fbab0...ccb
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Her har det vært viktigere hvem som er med enn hva som gjøres. Jeg vil bare anbefale å se etter hva vennene gjør, og så spørre hvilke av de hun har lyst på. Og det går fint å bytte flere ganger i løpet av barneskolen, og også seinere. Anonymkode: a12c8...5f5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Jeg har en 1,5 åring som jeg tenker å melde på dansing etter hvert. Veldig glad i å danse og generelt i musikk. Hun har selvfølgelig lov til å velge noe annet senere, men det skal vi starte med da. Er enig i at en fysisk aktivitet er viktig, spesielt i dagens samfunn hvor mange er stillesittende mye av tiden. Anonymkode: 7cf4f...73b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Ikke tving henne inn i idretten. Det finnes andre og bedre fritidsaktiviteter. Anonymkode: 5504c...c98 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Allidrett som organisert idrett i 4-5 års alderen. Vi har brukt helger til å være aktive med barna ute på langrenn, slalom og skøyter fra ca. 2 års alder. Sykling startet vi også tidlig med. Det har de fått masse bruk for, både på skolen og med venner nå som de er litt eldre. Bhg vår var også flinke til å ta med de eldste i ishallen og på langrenn om vinteren og mye ballsport og sykling for de som ønsket i sommerhalvåret. Anonymkode: f8ef1...d67
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Allidrett som organisert idrett i 4-5 års alderen. Vi har brukt helger til å være aktive med barna ute på langrenn, slalom og skøyter fra ca. 2 års alder. Sykling startet vi også tidlig med. Det har de fått masse bruk for, både på skolen og med venner nå som de er litt eldre. Bhg vår var også flinke til å ta med de eldste i ishallen og på langrenn om vinteren og mye ballsport og sykling for de som ønsket i sommerhalvåret. Anonymkode: f8ef1...d67 Bhg hadde også svømmekurs. Noe som resulterte i at eldste var svømmedyktig som 5 åring. Anonymkode: f8ef1...d67
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en 1,5 åring som jeg tenker å melde på dansing etter hvert. Veldig glad i å danse og generelt i musikk. Hun har selvfølgelig lov til å velge noe annet senere, men det skal vi starte med da. Er enig i at en fysisk aktivitet er viktig, spesielt i dagens samfunn hvor mange er stillesittende mye av tiden. Anonymkode: 7cf4f...73b Jeg forstår som deg virkelig ikke foreldre som bare dropper alt som heter fysisk aktivitet og gjerne å være ute i all slags vær. Bor like ved en barneskole så har sett mange klasser ha utegym og en hel haug med barn 1-7 klasse kan knapt løpe. Idretten gir mange ferdigheter som er nyttige da ytterst få er aktive nok hjemme. Anonymkode: fbab0...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Skrevet 12. januar 2023 Hvorfor er det viktig TS? Ingen av mine barn går på noe fordi de ikke ønsker det. De er sammen med venner daglig, ungdomsklubb og finner på egne aktiviter. Selv som 6 åringer fant de på ting hele dagen etter lekser. Å tvinge barn inn i noe fordi foreldrene har en rar mening om at de skal er da virkelig ikke veien å gå 🤦♀️ Anonymkode: 096a8...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå