Gå til innhold

Kan man ta celleprøve/HPV-test hos privat gynekolog så ofte man vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta celleprøve/HPV-test hos privat gynekolog så ofte man vil? Eller er det 5 år som gjelder her også? Jeg er 38 år og tok sist sjekk for 2 år siden, antagelig kun celleprøve. Dette var hos gyn med driftsavtale. Antar den samme gynekologen ikke vil ta nye prøver allerede nå, men hva hvis jeg går til en privat?

Anonymkode: 46473...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: 89db4...7e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: 89db4...7e5

Kan han eller henne ta HPV-test? Eller blir ikke det mulig før senere i år?

Skrevet

Hvis du er 38 og tok prøver for 2 år siden så tok du nok HPV prøve. Men uansett, så kan du ta nye prøver nå om du ønsker det. Du betaler jo for det. 

Anonymkode: da8b2...006

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan han eller henne ta HPV-test? Eller blir ikke det mulig før senere i år?

Det tas allerede automatisk HPV-test for de over 35 år. Det nye i 2023 er at også yngre kvinner automatisk skal testes for HPV.

Jeg er en av de som har hatt celleforandringer og HPV på alle mine celleprøver. Det har gjort at jeg har måttet sjekke meg litt oftere, men alle gynekologer har også beroliget meg med at det er viktig å ikke gå oftere enn man skal. HPV er veldig normalt, og det er også veldig normalt at det går tilbake av seg selv innen 1-2 år. 

Anonymkode: b8fdd...c9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du er 38 og tok prøver for 2 år siden så tok du nok HPV prøve. Men uansett, så kan du ta nye prøver nå om du ønsker det. Du betaler jo for det. 

Anonymkode: da8b2...006

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det tas allerede automatisk HPV-test for de over 35 år. Det nye i 2023 er at også yngre kvinner automatisk skal testes for HPV.

Jeg er en av de som har hatt celleforandringer og HPV på alle mine celleprøver. Det har gjort at jeg har måttet sjekke meg litt oftere, men alle gynekologer har også beroliget meg med at det er viktig å ikke gå oftere enn man skal. HPV er veldig normalt, og det er også veldig normalt at det går tilbake av seg selv innen 1-2 år. 

Anonymkode: b8fdd...c9b

Men lurer på hvor lenge de har drevet med HPV-test av de over 35 år, noen som vet? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...