AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Mamma har vært kontrollerende siden den dag jeg ble født, fra hva jeg gjorde, hang med, hvordan å snakke, hva jeg så på og skrev til mine venner. Leste meldingene mine og andre ting som i mer eller mindre grad var gode grenser som kjærlighetsforhold, ingen overnatting, holde seg til ekteskap osv. Men nå har jeg vært gift i 5 år, der prøvde hun og å kontrollere vårt ekteskap, vi valgte å ikke ha en fest, vi var fornøyd med å bare skrive under og være gift (rådhuset), men dette var ikke godt nok for henne, og sier hun vil aldri tilgi meg og han for resten av livet. Nå! Vil hun ikke jeg skal som student reise på tur til Australia, meg og mannen har bestemt og sett alt ordnet seg med stipend, priser og bolig, men ikke for Mamma. Nei der er hun så forbanna klikkings at hun slenger ut ord som selvsentrert drittunge som kommer til å ødelegge ekteskapet, på grunn av broren min som skilte seg etter en tur til Nederland, og aldri ble den samme, og valgte å skille seg to år etterpå. Jeg vil virkelig reise, og det er kunn for 2,5 måned. Nå er vi ikke på talefot, og vil flytte vekk så jeg ikke kan snakke med min lillesøster på 12. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er helt fortvila.. Anonymkode: 3e1d6...065
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Her må du sette klare grenser for deg selv. Vær rolig i samtaler med henne og si at du aksepterer ikke at hun prøver å kontrollere deg. Du er voksen og bestemmer selv. Klarer hun ikke å godta det, så er det bare å avslutte samtalen. Anonymkode: 3088b...ffb 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Du kan ikke la henne kontrollere livet ditt. Du er voksen og gift. Ikke gi deg, gjør akkurat som du vil. Ville prøvd å få til en prat med din søster, at hun planlegger å komme seg vekk så fort hun blir 18. Du vet jo hvordan hun har det. Anonymkode: 73e93...771 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her må du sette klare grenser for deg selv. Vær rolig i samtaler med henne og si at du aksepterer ikke at hun prøver å kontrollere deg. Du er voksen og bestemmer selv. Klarer hun ikke å godta det, så er det bare å avslutte samtalen. Anonymkode: 3088b...ffb Jeg var heldigvis rolig, helt til hun nevnte å kutte kontakt. Da sa jeg tydelig "Greit, men du kan ikke nekte meg og treffe familien min", og den var hun med på. Men jeg tipper det blir krig om jeg kommer på besøk. Anonymkode: 3e1d6...065
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Australia høres helt glitrende ut, langt unna den gærne dama. Du velger om du vil la deg kontrollere, ikke ta telefonen, ikke åpne meldinger. Hun har født deg, men er ikke nødvendigvis en god mor av den grunn. Anonymkode: 6a84e...1d3 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Australia høres helt glitrende ut, langt unna den gærne dama. Du velger om du vil la deg kontrollere, ikke ta telefonen, ikke åpne meldinger. Hun har født deg, men er ikke nødvendigvis en god mor av den grunn. Anonymkode: 6a84e...1d3 Så sant, spesielt når min mann og jeg har satt ett godt grunnlag fra før, nå og hvis jeg skal reise & komme tilbake. Alt handler om kommunikasjon, og det å elske hverandre nok til å alltid ville være sammen ❤️ Anonymkode: 3e1d6...065 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så sant, spesielt når min mann og jeg har satt ett godt grunnlag fra før, nå og hvis jeg skal reise & komme tilbake. Alt handler om kommunikasjon, og det å elske hverandre nok til å alltid ville være sammen ❤️ Anonymkode: 3e1d6...065 Og det er snakk om 10 uker, 2,5 mnd....ikke ti år. God tur og nyt varmen 😀 Anonymkode: 6a84e...1d3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ikke la henne kontrollere livet ditt. Du er voksen og gift. Ikke gi deg, gjør akkurat som du vil. Ville prøvd å få til en prat med din søster, at hun planlegger å komme seg vekk så fort hun blir 18. Du vet jo hvordan hun har det. Anonymkode: 73e93...771 Jeg tror desverre ikke jeg kan kontakte henne enda, hvor de kontrollerer i stor grad, og hun klarer ikke forstå hva hun kan si/ikke sier, som vil slå tilbake på situasjonen. Men etterhvert 😊 Anonymkode: 3e1d6...065
Serafina. Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Ikke argumenter med henne, bare gjenta at du og mannen din et enige om dette og dere tar egne avgjørelser om hva som er best for dere. Det krever litt øvelse å begynne og sette grenser, men det er viktig for deg og ekteskapet ditt at du begynner med det. 2 1
Amossa Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Det er på høy tid at du har satt foten ned. Ikke la moren din dominere livet ditt mer. Om du ikke allerede har sagt i fra, så gjør det nå. Gjør det klart for henne at du ikke lenger vil tillate at hun blander seg inn i hva du gjør og ikke gjør. At hun ikke har noe med det gjøre. Si at om du trenger råd så vil du spørre henne. Du skriver at du er lei deg nå fordi moren din truer med å flytte, og at du da er redd for å miste kontakten med søsteren din på 12 år. Gjetter at moren din vet dette. Nå presser hun deg og venter på at du skal komme gråtende hjem og be om unnskyldning. Ikke gjør det! Det er moren din som bør be om unnskyldning for at hun blander seg inn i sin voksne datters liv. Det var ikke av hensyn til deg og mannen din at hun ikke var fornøyd med bryllup i rådhuset, men av egoistiske grunner. At moren din truer med å flytte slik at du skal risikere å miste kontakten med lillesøsteren din, er skikkelig slemt! Hun vil at du skal få dårlig samvittighet om du gjennomfører reiseplanene dine. Jeg heier på deg, og håper du klarer å stå i mot det moren din forsøker å gjøre nå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Amossa skrev (3 minutter siden): Det er på høy tid at du har satt foten ned. Ikke la moren din dominere livet ditt mer. Om du ikke allerede har sagt i fra, så gjør det nå. Gjør det klart for henne at du ikke lenger vil tillate at hun blander seg inn i hva du gjør og ikke gjør. At hun ikke har noe med det gjøre. Si at om du trenger råd så vil du spørre henne. Du skriver at du er lei deg nå fordi moren din truer med å flytte, og at du da er redd for å miste kontakten med søsteren din på 12 år. Gjetter at moren din vet dette. Nå presser hun deg og venter på at du skal komme gråtende hjem og be om unnskyldning. Ikke gjør det! Det er moren din som bør be om unnskyldning for at hun blander seg inn i sin voksne datters liv. Det var ikke av hensyn til deg og mannen din at hun ikke var fornøyd med bryllup i rådhuset, men av egoistiske grunner. At moren din truer med å flytte slik at du skal risikere å miste kontakten med lillesøsteren din, er skikkelig slemt! Hun vil at du skal få dårlig samvittighet om du gjennomfører reiseplanene dine. Jeg heier på deg, og håper du klarer å stå i mot det moren din forsøker å gjøre nå. Jeg skal prøve❤️ må bare få mannen til å også lukke ørene for den slue overtalings-taktikken hennes🙈 Anonymkode: 3e1d6...065 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Serafina. skrev (36 minutter siden): Ikke argumenter med henne, bare gjenta at du og mannen din et enige om dette og dere tar egne avgjørelser om hva som er best for dere. Det krever litt øvelse å begynne og sette grenser, men det er viktig for deg og ekteskapet ditt at du begynner med det. Ja jeg får vel det, når jeg tidligere har gjort dette, har det vært lange perioder med stillhet, etterfulgt av telefonsamtaler & meldinger her og der for å kjefte og fortelle hvor forferdelig jeg er. Det kjipe er at faren min backer henne uansett hvor dumt og meningsløst det er, og desverre har det skadet mitt forhold til han også. Desverre kommer hun aldri til å endre seg, det gjør de aldri ~ de fleste mennesker. Anonymkode: 3e1d6...065 1
Serafina. Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja jeg får vel det, når jeg tidligere har gjort dette, har det vært lange perioder med stillhet, etterfulgt av telefonsamtaler & meldinger her og der for å kjefte og fortelle hvor forferdelig jeg er. Det kjipe er at faren min backer henne uansett hvor dumt og meningsløst det er, og desverre har det skadet mitt forhold til han også. Desverre kommer hun aldri til å endre seg, det gjør de aldri ~ de fleste mennesker. Anonymkode: 3e1d6...065 Du er ikke ansvarlig for hennes reaksjoner. Selvom jrg klart skjønner at det er fælt for deg. Du må passe på deg selv og frigjøre deg for egen skyld. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Fikk og høre hennes ekte tanker som "jeg tror ikke dette kommer til å gå I det lange løpet" jaja. Det er godt å høre tanker fra sin egen mor, alltid forfriskende✨️ Blir godt å få en pause Anonymkode: 3e1d6...065
Wednesday Addams Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Jeg er ikke gift, men har levd med en ekstremt kontrollerende mor siden jeg var svært liten. Nå som jeg er i et seriøst forhold, så later hun ikke til å forstå eller akspetere det i det hele tatt. I hennes hode er jeg visstnok hennes lille jente fremdeles. Det rådet jeg skal gi deg nå kommer kanskje til å svi litt, så beklager det på forhånd, men.. Du bør høyst sannsynlig forsøke ha absolutt minimal kontakt. For en person som er ekstremt kontrollerende slik enkelte mødre (dessverre) er, så er ikke mellomting en greie. Gir du en pekefinger, så tar de hele hånda og ønsker total kontroll. Som flere andre påpeker her, så er nok moren din altfor klar over at du ønsker å ha kontakt med lillesøsteren din; og det er nettopp slik kontrollerende mennesker er - de finner ut hva som er din svakhet, og hvordan de kan bruke den "svakheten" mot deg. Jeg har ingen fasitsvar på hva du bør gjøre, alt jeg kan si er at jeg kjenner meg altfor godt igjen i situasjonen din, og håper at du finner en løsning på det. Selv om det er vanskelig, så må du forsøke prioritere deg selv og ditt liv oppe i det hele. For det er ditt liv, ikke moren din sitt. Du bestemmer selv, i bunn og grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Enten er ikke moren din frisk, eller så har hun vokst opp slik selv. Uansett er det svært langt fra normalt, og det er kjempebra at du tar selvstendige valg og lever ditt eget liv. Snakk med lillesøsteren din, si det som det er. Og at du elsker henne og hun alltid kan komme til deg om det er noe, og at du skal gjøre ditt beste for å ta vare på forholdet dere i mellom. Etterpå ville jeg sagt rolig til mor at hun skal respektere at du lever ditt eget liv, og at hun må oppføre seg ordentlig hvis hun vil at dere skal ha kontakt. Lykke til, TS! Ta vare på deg selv! Anonymkode: 09a44...599 1
Chantielle Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. 1
Gjest theTitanic Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mamma har vært kontrollerende siden den dag jeg ble født, fra hva jeg gjorde, hang med, hvordan å snakke, hva jeg så på og skrev til mine venner. Leste meldingene mine og andre ting som i mer eller mindre grad var gode grenser som kjærlighetsforhold, ingen overnatting, holde seg til ekteskap osv. Men nå har jeg vært gift i 5 år, der prøvde hun og å kontrollere vårt ekteskap, vi valgte å ikke ha en fest, vi var fornøyd med å bare skrive under og være gift (rådhuset), men dette var ikke godt nok for henne, og sier hun vil aldri tilgi meg og han for resten av livet. Nå! Vil hun ikke jeg skal som student reise på tur til Australia, meg og mannen har bestemt og sett alt ordnet seg med stipend, priser og bolig, men ikke for Mamma. Nei der er hun så forbanna klikkings at hun slenger ut ord som selvsentrert drittunge som kommer til å ødelegge ekteskapet, på grunn av broren min som skilte seg etter en tur til Nederland, og aldri ble den samme, og valgte å skille seg to år etterpå. Jeg vil virkelig reise, og det er kunn for 2,5 måned. Nå er vi ikke på talefot, og vil flytte vekk så jeg ikke kan snakke med min lillesøster på 12. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er helt fortvila.. Anonymkode: 3e1d6...065 Ignorer henne. Hun får tid til å tenke når dere er i Australia. Da får hun tid og mulighet til å gå litt i seg selv. De gangene dere snakker sammen så påpek hvem som er eier av kontrollbehovet, at det ikke er normalt og at ingen orker å ha kontakt med mennesker som vil ta fra en makten i eget liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå