AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Vet ikke hva jeg skal gjøre med tispa på 8 mnd. Hun er en sosial og veldig happy valp, har alltid elsket å hilse på folk. Vi har likevel trent på å bare gå forbi både mennesker og hunder, og det har gått fint. Men for rundt en måned siden begynte hun å bjeffe på alle som kommer i mot oss på tur. Hun stopper opp lenge før hun ser de, og når vi nærmer oss begynner hun. Spesielt mot menn, men også barn… Hun trekker seg unna og vil overhode ikke hilse heller. Hun er ikke av rasen som er kjent for å bjeffe mye, og bjeffer kun hjemme hvis det ringer på. Men det er flaut å gå tur med henne nå synes jeg . Jeg avleder med godbit og har lært henne «gå fint» når vi møter noen. Aner ikke om dette er riktig metode, for det funker bare 50% av gangene. tips? Kan det være aldren? Anonymkode: d1c31...f83
PITTY Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Og hun har virkelig ikke opplevd noe negativt med fremmede mennesker? Som lyn fra klar himmel? I øvelsene dine med å tydeligvis IKKE møte og hilse på noen, kan det tenkes at den tolker deg dit hen at nå er det plutselig blitt FARLIG å hilse..? Kanskje du stresser litt med forventningene dine når du øver på dette. Negativt stress(forventninger) fra din side enser hunden ekstremt godt. Den ser det kanskje som sitt snitt å bli en varsler/forsvarer av deg. Har en tispe jeg også, identisk alder og av liten rase. Begynt å bjeffe på for meg mer logiske ting. Forøvrig takler det meste av hunder en muntlig korreks(irettesetting) Timingen bør være i forkant av utbruddet til hunden. Da blir den imponert, og sannsynligvis skjønner tegninga. Forstår frustrasjonen din. Ikke moro når det har gått så bra hittil.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Tipper det er kjønnsmodning og løpetid på gang. Ikke uvanlig at de blir litt tullete i den perioden. Anonymkode: 0d0a2...979 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Det er ganske vanlig at hunder kan bli mer stressa/ skvetne når de når «tenåra». Jeg fikk tips om å distrahere med f.eks en tube med skinkeost når vi skulle øve på situasjoner som var skumle for vår redde omplasseringsvalp. Klemmer ut litt og litt og snakket oppmuntrende til han til vi er forbi det skumle. Anonymkode: ef73a...522 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Jeg hadde også en mer skvetten og bjeffete hund fra 8 måneder. Spøkelsestiden tror jeg noen kalte det, for de ser spøkelser på høylys dag. Det pleier å gå bedre når hormonene roer seg, og det er nok avledning som er det beste så det høres ut som du gjør rett. Bjeffe om kapp med hunden(si/rope nei og stresse seg opp) er ikke lurt. Anonymkode: 46706...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 PITTY skrev (10 timer siden): Og hun har virkelig ikke opplevd noe negativt med fremmede mennesker? Som lyn fra klar himmel? I øvelsene dine med å tydeligvis IKKE møte og hilse på noen, kan det tenkes at den tolker deg dit hen at nå er det plutselig blitt FARLIG å hilse..? Kanskje du stresser litt med forventningene dine når du øver på dette. Negativt stress(forventninger) fra din side enser hunden ekstremt godt. Den ser det kanskje som sitt snitt å bli en varsler/forsvarer av deg. Har en tispe jeg også, identisk alder og av liten rase. Begynt å bjeffe på for meg mer logiske ting. Forøvrig takler det meste av hunder en muntlig korreks(irettesetting) Timingen bør være i forkant av utbruddet til hunden. Da blir den imponert, og sannsynligvis skjønner tegninga. Forstår frustrasjonen din. Ikke moro når det har gått så bra hittil.. Jeg kan ikke komme på noen spesiell episode hvor hun kan ha blitt skremt egentlig. Men det kan jo ha vært episoder som hun oppfattet som skremmende, men ikke jeg. Takk for ideer og tips, mye å tenke over.. Anonymkode: d1c31...f83
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Valp alene hjemme når? Når kunne deres valp være alene hjemme ca 6 timer? Sist vi hadde valp var jeg hjemme i permisjon, var alltid noen med den. Ser for meg når den er ca 6 mnd, hva tenker dere? Anonymkode: 25117...650
Snurrevipp Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 20.04): Vet ikke hva jeg skal gjøre med tispa på 8 mnd. Hun er en sosial og veldig happy valp, har alltid elsket å hilse på folk. Vi har likevel trent på å bare gå forbi både mennesker og hunder, og det har gått fint. Men for rundt en måned siden begynte hun å bjeffe på alle som kommer i mot oss på tur. Hun stopper opp lenge før hun ser de, og når vi nærmer oss begynner hun. Spesielt mot menn, men også barn… Hun trekker seg unna og vil overhode ikke hilse heller. Hun er ikke av rasen som er kjent for å bjeffe mye, og bjeffer kun hjemme hvis det ringer på. Men det er flaut å gå tur med henne nå synes jeg . Jeg avleder med godbit og har lært henne «gå fint» når vi møter noen. Aner ikke om dette er riktig metode, for det funker bare 50% av gangene. tips? Kan det være aldren? Anonymkode: d1c31...f83 Sånn er min tispe plutselig blitt og. Hun er 8 mnd.
Crazydoglady Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 20.04): Vet ikke hva jeg skal gjøre med tispa på 8 mnd. Hun er en sosial og veldig happy valp, har alltid elsket å hilse på folk. Vi har likevel trent på å bare gå forbi både mennesker og hunder, og det har gått fint. Men for rundt en måned siden begynte hun å bjeffe på alle som kommer i mot oss på tur. Hun stopper opp lenge før hun ser de, og når vi nærmer oss begynner hun. Spesielt mot menn, men også barn… Hun trekker seg unna og vil overhode ikke hilse heller. Hun er ikke av rasen som er kjent for å bjeffe mye, og bjeffer kun hjemme hvis det ringer på. Men det er flaut å gå tur med henne nå synes jeg . Jeg avleder med godbit og har lært henne «gå fint» når vi møter noen. Aner ikke om dette er riktig metode, for det funker bare 50% av gangene. tips? Kan det være aldren? Anonymkode: d1c31...f83 Veldig klassisk spøkelsesalder/utviklingstrinn. Men søk på kindereggmetoden/sladretrening om du ikke har prøvd det. Veldig effrktivt og fin trening 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå