Gå til innhold

Er en el-bil lønnsomt for meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei til folket!

Er en elbil-egentlig lønnsomt for meg? Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Kan dere finne feilen?

Bensinbil (Hybrid):

  • Kjøpspris (nesten ny Toyota Prius): ca. 200.000,-
  • En fyll: 30L * 26,- = 780,- (jeg antar høy bensinpris på 26/L men akkurat nå er den rundt 20/L)
  • Rekkevidde: ca. 1.000km
  • Kilometerpris: 780/1000 = 0,75
  • Per bom (utenfor rushtid): 22,40

el-bil (Nissan Leaf e+ Acenta):

  • Kjøpspris: ca. 327.000,-
  • En fyll: 59kwt * 6,- = 354,- (har ikke mulighet til å lade hjemme, anta 6,- per kwt på ladestasjon)
  • Rekkevidde: ca. 200km (la oss forbli realistisk her, jeg har ikke troen på 350km på vinteren)
  • Kilometerpris: 354/200 = 1,77
  • Per bom (utenfor rushtid): 4,80

Jeg har ingen parkeringskostnad. Forsikringen blir sikkert omtrent i samme gaten, så ser bort fra den.

Kjører ca. 100km ila. uken. Men jeg kjører gjennom bommen to ganger i uken uten rushtidavgift.

Per uke blir det da:

  • Bensinbilen: 100km*0,75+2*22,40 = 119,8 NOK
  • el-bilen: 100km*1,77+2*4,80 = 186,6 NOK

Gitt en egenkapital på rundt 150.000,- så betyr det også dyrere finansiering av el-bilen (mer rente). Selv om el-bilen har billigere avgift, så tror jeg at det innhentes fort når jeg begynner å kjøre litt flere kilometer. El-bilen er ikke lønnsomt eller?

Hvorfor el-bil da?

Hvor er feilen?

Takk på forhånd.

Anonymkode: e9579...9d4

Skrevet

Sidenote: Ville ha ventet noen uker eller måneder før kjøp om du kan. Mange kjøpte ny elbil på tampen av 2022 for å unngå moms + vektavgift, og det betyr mange bruktbiler som nå kommer på markedet. Kan bli kjøpers marked.

Anonymkode: d6db8...3e2

Skrevet

Du har nok vært litt optimistisk på bensinforbruket på Priusen. Tror ikke du får den til å gå på 0,3l/mil. Ville regnet 0,45-0,50 l/mil.

Bensinbiler har høyere vedlikeholdskostnader enn en el-bil til motorservice som oljeskift, filter, plugger, kjølevæske mm. Med en årlig service og med din kjørelengde blir det fort 0,50-1,00kr/mil.

Du har ikke regnet inn verditap. Jo nyere bilen er, jo mer faller verdien(bruktbilprisen) pr år.

Ladeprisen på el-bilen har du satt veldig høyt. Det er mulig det er det det koster på hurtigladere, men de som lader hjemme betaler gjerne 1,- til 2,- kr/kwt, Når du ikke har hjemmelademulighet, blir det veldig fordyrende for deg.

 

  • Liker 2
Skrevet
aksase skrev (18 minutter siden):

Du har nok vært litt optimistisk på bensinforbruket på Priusen. Tror ikke du får den til å gå på 0,3l/mil. Ville regnet 0,45-0,50 l/mil.

Bensinbiler har høyere vedlikeholdskostnader enn en el-bil til motorservice som oljeskift, filter, plugger, kjølevæske mm. Med en årlig service og med din kjørelengde blir det fort 0,50-1,00kr/mil.

Du har ikke regnet inn verditap. Jo nyere bilen er, jo mer faller verdien(bruktbilprisen) pr år.

Ladeprisen på el-bilen har du satt veldig høyt. Det er mulig det er det det koster på hurtigladere, men de som lader hjemme betaler gjerne 1,- til 2,- kr/kwt, Når du ikke har hjemmelademulighet, blir det veldig fordyrende for deg.

 

De fleste ladestasjoner tar 3-4 kr for vanlig lading, og 9 kr på hurtiglading. 

Og en hybrid bruker mindre bensin pr mil i snitt, så 0,3 kan absolutt være realistisk.

Anonymkode: f6e25...494

Skrevet

Enig i det aksase sier, og vil bare fylle ut litt av det hen sier.

Dersom du skal få priusen til å gå på noe i nærheten av 0,3 må du basere deg på fysisk opplading i tillegg til det den lader når den kjører, og da kan du ikke utelate ladekostnadene i regnestykket ditt. Dessuten bør du drive mest med småkjøring i lav hastighet. Regner med det er en plug-in-hybrid.

Hvis det ikke er en plug-in kan du bare glemme å få den til å gå på 0,3. Da snakker vi godt over 0,4, trolig nærmere 0,5 i forbruk, og i alle fall på vinterstid, siden du selv har valgt vinterrekkevidde når det gjelder elbilen. 

Som eier av både en elbil og en hybridbil selv, riktignok VW, har jeg dessuten erfart at servicene er dyrere på hybrid enn på elbil. Min VW Passat, som er en plug-in-hybrid har et bensinforbruk på like over 0,4 på vinterstid, og litt over 0,3 på sommertid, med blandet kjøring og lading hver gang bilen står parkert. 

 

Anonymkode: 27539...7b5

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De fleste ladestasjoner tar 3-4 kr for vanlig lading, og 9 kr på hurtiglading. 

Og en hybrid bruker mindre bensin pr mil i snitt, så 0,3 kan absolutt være realistisk.

Anonymkode: f6e25...494

Jeg vet at hybrider bruker litt mindre, jeg har selv kjørt Prius i 15 år og 300 000 km, men du får ikke et snittforbruk på 0,3 l/mil. Ikke en gang fabrikken lover deg det. Realistisk snitt på blandet kjøring inkludert vinterkjøring er nok nærmere 0,5 l/mil.

  • Liker 3
Skrevet

Drepen er at du ikke har eget sted å lade. Ikke bare er det dyrere men det er skikkelig kjedelig å "alltid" være på utkikk etter ladeplass. Jeg vi har to elbiler og elsker det, men det er fordi vi kan bare plugge de inn her hjemme og lade billig om natta og alltid ha fullt batteri på morgenen. Hadde ikke valgt elbil om vi ikke hadde den muligheten.

Anonymkode: fa617...189

  • Liker 2
Skrevet
aksase skrev (21 timer siden):

 

Ladeprisen på el-bilen har du satt veldig høyt. Det er mulig det er det det koster på hurtigladere, men de som lader hjemme betaler gjerne 1,- til 2,- kr/kwt, Når du ikke har hjemmelademulighet, blir det veldig fordyrende for deg.

 

Hurtiglading koster 9 kr/kwt, enkelte har tillegg per minutt. Offentlig lading koster 4-5 kroner/kWh. Å lade hjemme kommer jo an på strømprisen, 1-2 kr er urealistisk. 

Til ts: Du har rett, elbil lønner seg ikke. 

Anonymkode: 9ab8c...4ba

Skrevet
aksase skrev (21 timer siden):

Du har nok vært litt optimistisk på bensinforbruket på Priusen. Tror ikke du får den til å gå på 0,3l/mil. Ville regnet 0,45-0,50 l/mil.

Bensinbiler har høyere vedlikeholdskostnader enn en el-bil til motorservice som oljeskift, filter, plugger, kjølevæske mm. Med en årlig service og med din kjørelengde blir det fort 0,50-1,00kr/mil.

Du har ikke regnet inn verditap. Jo nyere bilen er, jo mer faller verdien(bruktbilprisen) pr år.

Ladeprisen på el-bilen har du satt veldig høyt. Det er mulig det er det det koster på hurtigladere, men de som lader hjemme betaler gjerne 1,- til 2,- kr/kwt, Når du ikke har hjemmelademulighet, blir det veldig fordyrende for deg.

 

Du glemte at en el bil får en kostnad på 200k når batteriet ryker etter 8-10 år. En bensinbil kan bli 20 år uten å bytte motor. 

En hybrid bruker mer drivstoff enn en drivstoffbil når den går fossilt. 

Batteritiden halveres om vinteren på en El bil. Å kjøre til fjells er risikosport. 

El bilen fikk en liten krasj bak. Det kostet helt vanvittig mye i forhold til hva det hadde kostet med en bensinbil. 

Med El bil har man utgift på 20-40k pr lader. Trengs en hjemme og en på hytta blir det dyrt. 

 

Anonymkode: c9228...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hurtiglading koster 9 kr/kwt, enkelte har tillegg per minutt. Offentlig lading koster 4-5 kroner/kWh. Å lade hjemme kommer jo an på strømprisen, 1-2 kr er urealistisk. 

Til ts: Du har rett, elbil lønner seg ikke. 

Anonymkode: 9ab8c...4ba

Selgeren sier 1-2 kr men vi regnet på det og du har rett; det er helt urealistisk 

Anonymkode: c9228...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selgeren sier 1-2 kr men vi regnet på det og du har rett; det er helt urealistisk 

Anonymkode: c9228...fb2

Jeg snakket med en bilselger som anbefalte meg ren elbil selv om jeg ikke har mulighet til å lade hverken på jobb eller hjemme🤔🥹Skjønner ikke greia. Blir bensin på meg😏El bil blir dyrt og upraktisk for meg.

Anonymkode: 2645f...062

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 20.00):

Hei til folket!

Er en elbil-egentlig lønnsomt for meg? Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Kan dere finne feilen?

Bensinbil (Hybrid):

  • Kjøpspris (nesten ny Toyota Prius): ca. 200.000,-
  • En fyll: 30L * 26,- = 780,- (jeg antar høy bensinpris på 26/L men akkurat nå er den rundt 20/L)
  • Rekkevidde: ca. 1.000km
  • Kilometerpris: 780/1000 = 0,75
  • Per bom (utenfor rushtid): 22,40

el-bil (Nissan Leaf e+ Acenta):

  • Kjøpspris: ca. 327.000,-
  • En fyll: 59kwt * 6,- = 354,- (har ikke mulighet til å lade hjemme, anta 6,- per kwt på ladestasjon)
  • Rekkevidde: ca. 200km (la oss forbli realistisk her, jeg har ikke troen på 350km på vinteren)
  • Kilometerpris: 354/200 = 1,77
  • Per bom (utenfor rushtid): 4,80

Jeg har ingen parkeringskostnad. Forsikringen blir sikkert omtrent i samme gaten, så ser bort fra den.

Kjører ca. 100km ila. uken. Men jeg kjører gjennom bommen to ganger i uken uten rushtidavgift.

Per uke blir det da:

  • Bensinbilen: 100km*0,75+2*22,40 = 119,8 NOK
  • el-bilen: 100km*1,77+2*4,80 = 186,6 NOK

Gitt en egenkapital på rundt 150.000,- så betyr det også dyrere finansiering av el-bilen (mer rente). Selv om el-bilen har billigere avgift, så tror jeg at det innhentes fort når jeg begynner å kjøre litt flere kilometer. El-bilen er ikke lønnsomt eller?

Hvorfor el-bil da?

Hvor er feilen?

Takk på forhånd.

Anonymkode: e9579...9d4

Feilen er at du kjøper den mest ueffektive elbilen på markedet og ikke lader hjemme...Høl i huet siden så og si alt av elbiler lades hjemme i de timene strømmen er billigst og stort sett får betalt for å lade pga. strømstøtten..

Skrevet

Tror det er optimistisk med 6 NOK per Kwt (det er ivertfall 7 per Kwt på CircleK og det er bare 22KwT ladning, skikkelig lading er nærmere 9 NOK per Kwt

Noe å bite seg merke i er også at fra 1 januar kan kommuner velge å ta 70% pris av bensin biler i bomringer opp fra 50%, så forvent hard pris stigning på dette for elbiler.

Skrevet

Jeg har elbil selv og er veldig fornøyd med den - men jeg hadde aldri kjøpt den hvis jeg ikke hadde kunnet lade hjemme. Lading hjemme er billig, superenkelt, og krever ikke planlegging. Å lade annet sted, derimot…

Anonymkode: 6db83...2b9

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hurtiglading koster 9 kr/kwt, enkelte har tillegg per minutt. Offentlig lading koster 4-5 kroner/kWh. Å lade hjemme kommer jo an på strømprisen, 1-2 kr er urealistisk. 

Til ts: Du har rett, elbil lønner seg ikke. 

Anonymkode: 9ab8c...4ba

1-2 kroner er urealistisk høyt for tiden ja. Kan man lade på natten så kommer man langt under en krone nå i januar. Jeg skal lade fra 01 til 06 i natt, da regner jeg med at det koster meg omtrent 10-15 øre per kWh inkl. nettleie. Litt avhengig av hvordan strømprisen utvikler seg i resten av måneden selvsagt. 

Å ha elbil og ikke kunne lade hjemme hadde jeg ikke orket. Da måtte det i så fall vært en eldre Tesla med gratis lading på Supercharger (må være registrert før april 2017). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selgeren sier 1-2 kr men vi regnet på det og du har rett; det er helt urealistisk 

Anonymkode: c9228...fb2

Jepp. Selv i desember, med dyr strøm, betalte jeg i snitt bare 74 øre/kWh + nettleie, til sammen ca. 120 øre/kWh inkl. nettleie. Men det er da gjennomsnittet, strømmen er vesentlig billigere enn snittet på natten. Så det er null problem å komme langt under en krone, ofte får man faktisk betalt for å lade elbil på natten. 

 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du glemte at en el bil får en kostnad på 200k når batteriet ryker etter 8-10 år. En bensinbil kan bli 20 år uten å bytte motor. 

En hybrid bruker mer drivstoff enn en drivstoffbil når den går fossilt. 

Batteritiden halveres om vinteren på en El bil. Å kjøre til fjells er risikosport. 

El bilen fikk en liten krasj bak. Det kostet helt vanvittig mye i forhold til hva det hadde kostet med en bensinbil. 

Med El bil har man utgift på 20-40k pr lader. Trengs en hjemme og en på hytta blir det dyrt. 

 

Anonymkode: c9228...fb2

Hmm, vår Leaf fra 2011 ruller da fint hos eier nr. 2 med samme batteri som nytt enda. 12 år blir den til høsten. BMW regner vel gjennomsnittlig levetid på 20,8 år for batteriet i i3. Så akkurat det ville jeg ikke vært så redd for. Halvering av rekkevidde på vinteren gjelder også småkjøring, ved langkjøring som f.eks kjøring til hytta er reduksjonen mye mindre. 20-30% er min erfaring fra div. Teslaer. Kommer litt an på føret. 0-føre og slaps drar mye mer strøm enn -10 på hardpakket snø. 

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du glemte at en el bil får en kostnad på 200k når batteriet ryker etter 8-10 år. En bensinbil kan bli 20 år uten å bytte motor. 

En hybrid bruker mer drivstoff enn en drivstoffbil når den går fossilt. 

Batteritiden halveres om vinteren på en El bil. Å kjøre til fjells er risikosport. 

El bilen fikk en liten krasj bak. Det kostet helt vanvittig mye i forhold til hva det hadde kostet med en bensinbil. 

Med El bil har man utgift på 20-40k pr lader. Trengs en hjemme og en på hytta blir det dyrt. 

 

Anonymkode: c9228...fb2

At batteriet kan ryke, det er riktig, men det er ikke så ofte, tror jeg. Vanligste er at det mister litt kapasitet, men sjelden batteriet havarer helt, og det kan man trolig forsikre seg mot om man er redd for det. Jeg har ikke hørt mye om batterihavari i hvert fall. Jeg har en 17 år gammel Prius som har gått 350 000km og ikke noe galt med hybridbatteriet så langt. Har også en 10 år gammel Lexus hybrid som har gått 180 000 km, og ingen batterifeil der heller, foreløpig. Begge disse er "selvladende".

En Plug-In-hybrid bruker kanskje mer enn en ren fossilbil om den ikke lades. Velger du en selvladende hybrid, vil alltid hybridsystemet være i drift for å avlaste forbrenningsmotoren, men den kan ikke lades og du kan ikke kjøre milevis på bare strøm slik du kan med Plug-In-hybriden.

Ja, batterier liker ikke kulde så godt. Det gjelder også selvladende hybrider som blir mindre effektive og bruker mer drivstoff når det er kaldt. Gjelder ofte også vanlige fossilbilder, og spesielt på småkjøring i kulde.

Man forsikrer gjerne biler. Bør ha kasko om du har en bil verd mer enn 50-70 000,-, synes jeg. Da vil jo forsikringsselskapet bekoste rep og egenandelen er i så fall gjerne lik uansett biltype, så da betyr det lite om det er dyrt å reparere. Eneste er at det kan bli dyrere forsikring på biler som er dyre å fikse, men det kjenner jeg ikke til.

Ja, lader er en utgift for de som skal installere det hjemme. TS hadde ikke mulighet til å lade hjemme, og jeg tolker det som at TS heller ikke bor slik at det er mulig å montere privat lader, så da er ikke det aktuelt her.

 

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du glemte at en el bil får en kostnad på 200k når batteriet ryker etter 8-10 år. En bensinbil kan bli 20 år uten å bytte motor. 

En hybrid bruker mer drivstoff enn en drivstoffbil når den går fossilt. 

Batteritiden halveres om vinteren på en El bil. Å kjøre til fjells er risikosport. 

El bilen fikk en liten krasj bak. Det kostet helt vanvittig mye i forhold til hva det hadde kostet med en bensinbil. 

Med El bil har man utgift på 20-40k pr lader. Trengs en hjemme og en på hytta blir det dyrt. 

 

Anonymkode: c9228...fb2

Har en elbil på 10-ende årer, fremdeles har batteriet god helse.

Ene dieselbilen jeg hadde før fikk motorhavari etter 7 år og den andre brant.

Ting kan skje med en elbil, men det gjør det med fosilbiler også. Det å ha bil i seg selv er en risiko for ekstra utgifter.

Anonymkode: f0322...206

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du glemte at en el bil får en kostnad på 200k når batteriet ryker etter 8-10 år. En bensinbil kan bli 20 år uten å bytte motor.

Elbiler vil vare like lenge. Eller mer. Og det er mye lavere vedlikeholdskostnader.

Endret av jabx
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...