Gå til innhold

Hvor skal vi bo? Han nekter å bo i min leilighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lang historie kort: 

Jeg bor i en leilighet (60kvm) som ikke er belånt. Har utgifter på ca 4000kr på denne i måneden. Jeg er svært godt stilt økonomisk, delvis grunnet familiære forhold og delvis grunnet egen innsats. Jeg tjener ca 550k i året, lite potensiale for vekst annet enn årlig justering.

Han studerte lengre enn meg, og har derfor ikke vært i arbeidslivet så lenge. Han har måttet klare seg selv/spare opp alt han har selv. Han har et gigantisk studielån, og lite egenkapital. Han tjener ca 800k med god mulighet for lønnsvekst. Per nå leier han en leilighet til omtrent 20 000 per måned. 

Vi ønsker å flytte sammen for å se hvordan det er å bo sammen. Han ønsker ikke å flytte inn til meg, fordi det ikke blir "vår" bolig. Jeg kan forstå dette. På sikt ønsker begge å kjøpe, og han plages av tanken på å ikke eie 50/50. Vi bor sentralt i Oslo, og det er uaktuelt for begge å flytte "utover" for å få billigere leie. Han ønsker ikke å gå ned i kvm/ned på fasiliteter for å få litt billigere leie.

Hans tanker er: 
- Vil starte på noe "felles", at det å bo "hos meg" ikke vil kjennes slik ut.
- Vil "teste" hvordan det fungerer å være samboer.

Jeg tenker:
- I utgangspunktet enig med han, MEN: 
- Hvis vi skal leie lignende bolig kommer vi til å måtte ut med 240 000-360 000 per år.
- Dette er en god anledning for han til å spare penger (siden det plager han at han "har mindre" enn meg).
- Jeg synes det er ulogisk at vi skal ha drastisk høye boligutgifter
- Hvis vi skal kjøpe om et år eller to er det lurt å ha mest mulig EK (måtte ta opp minst mulig lån) grunnet høy rente.
- Jeg klarer ikke å ta et så "dumt" valg bare for at ting skal være "felles". 

Hva tenker dere?

Jeg er veldig åpen for å endre interiør, maling etc i min leilighet for å få det til å føles mer som "vårt". 

Anonymkode: cb0f2...d12

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er deres sak , ingen her kan si hva dere burde gjøre når det er han det handler om. Du må nokk snakke med han å slutte å tenke ego men fellesskap. 

Anonymkode: cf71f...392

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er deres sak , ingen her kan si hva dere burde gjøre når det er han det handler om. Du må nokk snakke med han å slutte å tenke ego men fellesskap. 

Anonymkode: cf71f...392

Jeg tenker på fellesskapet. Det jeg ønsker er at vi skal være best økonomisk rustet for å eventuelt kjøpe noe større. Jeg tenker også på faktoren at han gjerne ønsker å eie 50/50 når vi skal kjøpe, og jeg derfor ikke vil kaste bort mange hundre tusen kroner på leie når det ikke er nødvendig...

Vi har selvsagt pratet om dette, og har en fortløpende dialog. 

TS.

Skrevet

Det er en selvfølge at han ønsker flytte inn til deg, stiller han seg så vrang før dere flytter sammen så hadde jeg vurdert hele opplegget. Hvorfor skal du få dårligereø økonomi ved at dere finner dere noe annet felles. Han får jo raskere mulighet til å spare seg opp til egenkapital ved å flytte inn til deg. han fremstår veldig lite økonomisk og fornuftig

Anonymkode: 4e8c8...da0

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde argumentert hardt for at dere skal bo en periode i din leilighet. Da får han en mulighet til å spare. 20000 i mnd blir fort bra egenkapital det.

I alle fall ikke selg leiligheten før du eventuelt må. I tilfelle det går skeis.

Anonymkode: 31b5a...97f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

For en vrang dust. Jeg hadde glatt flyttet inn hos dama noen år hvis det betød at jeg kunne spare en kvart mill i året i egenkapital.

• Liker 6
Skrevet

Bo en periode oss deg, betaler han 2000 kroner har begge gode muligheter til legge opp egenkapital for fellesskapet. Å sjekk hvordan dere trives sammen 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde argumentert hardt for at dere skal bo en periode i din leilighet. Da får han en mulighet til å spare. 20000 i mnd blir fort bra egenkapital det.

I alle fall ikke selg leiligheten før du eventuelt må. I tilfelle det går skeis.

Anonymkode: 31b5a...97f

Helt enig! Tenk på alle pengene du / dere kaster i do ved å leie. Det er jo galskap når du sitter på noe der dere nesten bor gratis. Si til han at prøveperioden blir hos deg (med mål om å spare mest mulig) og så kjøpe felles :)

Anonymkode: 1774c...590

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en selvfølge at han ønsker flytte inn til deg, stiller han seg så vrang før dere flytter sammen så hadde jeg vurdert hele opplegget. Hvorfor skal du få dårligereø økonomi ved at dere finner dere noe annet felles. Han får jo raskere mulighet til å spare seg opp til egenkapital ved å flytte inn til deg. han fremstår veldig lite økonomisk og fornuftig

Anonymkode: 4e8c8...da0

Vi er i utgangspunktet økonomisk fornuftige begge to, har et lavt forbruk og sparer. Det er noe med dette å "flytte inn til meg" som bare har gått helt feil i hodet hans. Jeg tenker at ideelt sett skulle vi selvsagt valgt en ny leilighet hvor vi kunne starte et nytt liv sammen, men det finnes dessverre ingen leilighet innenfor ring 2 til 2000kr per pers..

Kanskje det bare må vokse litt på han. 

TS

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du hadde tatt i leie om han hadde flyttet inn hos deg, men ta eksempel. 5000 + strøm etc som han likevel må betale der han bor nå. Da har han mulighet til å betale ned mye på lånet sitt, samtidig spare penger. Hadde jeg vært han hadde jeg hoppet på denne muligheten. 

Han har i tillegg en ypperlig mulighet til å teste ut samboerskap uten noe særlig økonomiske forpliktelser. 

• Liker 2
Skrevet

Tenker at du bør droppe å flytte sammen med han så lenge han er så forbannet vanskelig. Han er jo en omvandrende kvinnefelle med hatten full av røde flagg..

Anonymkode: 69729...703

• Liker 5
Skrevet

Hva om du leier ut din leilighet en stund da og bruke denne leieinntekten til å dekke størstedelen av leieutgiften for noe annet dere leier sammen?  Bør ca gå i null, og du har fortsatt verdiøkning i den du eier?

Skrevet
Morten1 skrev (Akkurat nå):

Nå vet ikke jeg hva du hadde tatt i leie om han hadde flyttet inn hos deg, men ta eksempel. 5000 + strøm etc som han likevel må betale der han bor nå. Da har han mulighet til å betale ned mye på lånet sitt, samtidig spare penger. Hadde jeg vært han hadde jeg hoppet på denne muligheten. 

Han har i tillegg en ypperlig mulighet til å teste ut samboerskap uten noe særlig økonomiske forpliktelser. 

I utgangspunktet tenker jeg at han skal betale halvparten av det det reelt koster å bo her, dvs 2000 kroner i måneden. Hadde det vært en annen situasjon hadde jeg nok tatt som du sier rundt 5000, men målet er tross alt at han skal få mulighet til å legge seg opp så mye penger som mulig slik at det skal bli litt jevnere (noe som er veldig viktig for ham). Kanskje han føler han tar i mot almisser fra meg ved å få bo så billig. Godt å høre det ikke er jeg som er helt fjern.

TS.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I utgangspunktet tenker jeg at han skal betale halvparten av det det reelt koster å bo her, dvs 2000 kroner i måneden. Hadde det vært en annen situasjon hadde jeg nok tatt som du sier rundt 5000, men målet er tross alt at han skal få mulighet til å legge seg opp så mye penger som mulig slik at det skal bli litt jevnere (noe som er veldig viktig for ham). Kanskje han føler han tar i mot almisser fra meg ved å få bo så billig. Godt å høre det ikke er jeg som er helt fjern.

TS.

Dette er jo ett utrolig godt tilbud for han, jeg vil si at man er mindre intelligent om man ikke benytter seg av ett slikt tilbud. Det er jo ikke slik at han kommer til å betale leie i 20 år fremover. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
RedPimpernell skrev (Akkurat nå):

Hva om du leier ut din leilighet en stund da og bruke denne leieinntekten til å dekke størstedelen av leieutgiften for noe annet dere leier sammen?  Bør ca gå i null, og du har fortsatt verdiøkning i den du eier?

Min leilighet kan leies ut for 14-16k/mnd. Fellesutgifter på 3500. Jeg hadde kanskje gått i null, men mest sannssynlig gått rundt 5k i minus hvis vi velger å leie. Det føles unødvendig å betale 60 000 ekstra i året "bare fordi". Forsåvidt faller leiligheten for øyeblikket i verdi grunnet boligmarkedet, men det gjør den jo uavhengig av om jeg bor her eller ikke. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med at du betaler lån. Og deler på alt annet også kan han jo spare fort inn en del i løpet av 1-2 år. 

Han virker bare for stolt

Anonymkode: 674aa...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med at du betaler lån. Og deler på alt annet også kan han jo spare fort inn en del i løpet av 1-2 år. 

Han virker bare for stolt

Anonymkode: 674aa...51c

Jeg har ingen lån, hverken boliglån eller studielån. De reelle kostnadene for å bo her per måned er fellesutgifter på ca 3500 og strøm på 500. Bor vi her i 2 år sparer han seg jo raskt 4-500k. 

TS

Skrevet

Syns han er veldig urimelig. Skal dere bare teste å bo sammen er det jo en kjempefordel at dere kan spare så mye penger ved å bo i din leilighet. Går det bra så fikser dere noe felles senere. Hadde heller ikke giddet å betale så mye i året bare fordi han har en hangup. 

Anonymkode: 5dad4...529

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Særbo, han kjøper noe som investeringsobjekt når han har mulighet. 

Anonymkode: 767ba...776

Skrevet

Mener han at du skal leie ut leiligheten da? Eller selge? Husk at du må ha bodd i leiligheten 12 av de 24 siste månedene for at salget skal være skattefritt.

Anonymkode: 739bb...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...