Gå til innhold

HJELP! Bilde: Utbedringskostnad på 602.400kr🤯

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har leid en leilighet i 3 år. Flyttet ut for 3 måneder siden. Eieren har tatt med seg en utleiemegler. De gikk rundt i leiligheten og noterte ting eier mener må utbedres. Senere har en takstmann som ikke har sett leiligheten skrevet en rapport. Utbedringskostnadene er beregnet ca. 602.400kr. Det er helt vilt. Eier har få bilder som viser leilighetens tilstand før jeg flyttet inn der. Det er så klart noe slitasje og merker her og der, men ikke i nærheten av det som ble beregnet. Jeg er ikke enig i rapport/utbedringskostnaden, men vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg trenger råd og veiledning. Skal jeg kontakte en advokat? Skal jeg leie en taktsmann som må ta ny vurdering? Jeg vet rett og slett IKKE hvor jeg skal starte eller hvilke rettigheter jeg har. Det er helt insane og jeg vet ikke hva de tenker. Det er også tatt med ting som måtte fikses av han som vi har meldt om og som han ALDRI gjorde noe med.  

Blant annet dette står i innledning: 

Takstmann har ikke noen anledning til å vurdere nøyaktig siden det er ikke noen mulighet for kontroll eller tilgang til dokumentasjon på hvordan leilighten ble levert til leietaker. En del bilder ble levert fra eier som viser tilstanden til leiligheten før og etter at leietaker flyttet ut.

Se BILDE😱 

A5445255-DF7C-44AE-87AE-E92D000EB88C.jpeg

Anonymkode: 76d51...295

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye av disse punktene kjenner du deg igjen i, da? Har reinholdet vært dårlig? Har du ødelagt inventar og overflater?

Jeg tror også husleietvistutvalget er stedet. Fram til da må du bare avvise alle krav. Det er huseier som må bevise at dette er fin skyld. 

• Liker 10
Skrevet

Leietakerforeningen har advokater som hjelper deg med å se på dette! 400kr i innmeldingsavgift pr år, de reddet meg da urimelig huseier ville ha 60.000 av meg for skader jeg ikke var ansvarlig for. 

Anonymkode: e5d1f...114

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså med mindre man bruker øks, sag og maling når man skal vaske en leilighet så kan jeg ikke forstå at en leilighet kan få skader for over 600 000 kroner etter 3 års utleie!

Anonymkode: a18fe...6e0

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Hva sier leiekontrakten din? Det er jo vanlig at slitasje og buksmerker fra normal bruk godtas. 

Jeg tenker også at det bør være utleiers ansvar å kunne dokumentere at ingen av disse feilene var til stede da du overtok. Hvis det ikke kan bevises at alle skader er kommet etter at du overtok, tror jeg du har en sterk sak om du nekter å betale.

Endret av aksase
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Gjest theTitanic
Skrevet

Så du har ødelagt alt av hvitevarer, kjøkken og badeinnredning, vinduer og lister + inventar? 

Enten mangler du fullstendig boevne eller så er din huseier en sleip ål som regner normal slitasje som skade. sofa og hvitevarer er ikke som nytt etter 3 år. Leiligheten vil bære preg av at noen har bodd i den. 

Skrevet

Dette er et forsøk på svindel.

Utleier kan ikke bevise hvordan det så ut før leiligheten ble flyttet inn i. Han kommer dermed ikke langt med noe krav. Ikke glem at det er den som mener å ha et krav som har bevisbyrden.

Hvis du har tilgang til leiligheten enda så kan du få inn egen takstmann.

Hva står det i kontrakten din da? Hvis du har undertegnet en dårlig avtale, altså at all slitasje dekkes av deg, så må du påberegne noe kostnad her. Hvis ikke så er det kun slitasje utover normal slitasje som skal dekkes.

De 2 stedene jeg ikke har fått igjen hele depositumet så har kostnaden vært på 2000 kroner ene stedet og 6000 kroner andre stedet,  men da har det vært snakk om uhell som har medført mer enn vanlig slitasje. Dette kravet er helt sykt og du må motsette deg dette kravet og søke juridisk hjelp.

Anonymkode: e3b05...6c5

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså hæ?

Leier man ut så må man regne med litt bruksslitasje. Høres ut som du har hærpa hele leiligheten jo.

Og det står at løsøre ikke fungerer, men det må jo ha fungert ettersom du bodde der uten problemer?

Høres ut som utleier prøver å lure deg.

600k? Hahahahahahaha

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har du truffet på utleieren fra helve.te.. Han kunne funnet feil uansett om du ikke hadde laget en ripe i gulvet. Og vanlig slitasje er ikke noe du skal bry deg med. 

Slike mennesker burde sperres inne, de er rett og slett for syke til å gå ute blandt folk.

Anonymkode: abf3b...2b9

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
theTitanic skrev (Akkurat nå):

Så du har ødelagt alt av hvitevarer, kjøkken og badeinnredning, vinduer og lister + inventar? 

Enten mangler du fullstendig boevne eller så er din huseier en sleip ål som regner normal slitasje som skade. sofa og hvitevarer er ikke som nytt etter 3 år. Leiligheten vil bære preg av at noen har bodd i den. 

Nei! Jeg mangler absolutt ikke boevne. Er en 30 åring som i mine øyner er ansvarlig.
 Etter min egen meningen har jeg tatt godt vare på leiligheten. Jobber 100% natt som sykepleier. Aldri hatt en eneste fest der. Kun besøk av få. Nei. Jeg har meldt om feil på kjøleskap, men han ønsket ikke å kjøpe nytt. Den var godt brukbar og jeg fortsatte å bruke den.  Jeg ser slitasje. Han ser skader. 

De brukte 3mnd+ på å utarbeide denne rapporten! 

Anonymkode: 76d51...295

• Liker 11
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså, nei.. Nei nei nei nei! Det der går ikke an! (Med mindre du har vært totalt uforsitkig og brent bål inne etc). Sykt med utleiere som prøver seg så til de grader. Og passe useriøst av takstmann som skriver en slik rapport på så mangefult grunnlag.

Dette er første (og forhåpentligvis siste) gang jeg sier: Men jeg ville gått til avisa med dette. Aftenposten / dagbladet / vg.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Husk å anmelde slike mennesker, de er farlige å ha løs i samfunnet.

Anonymkode: abf3b...2b9

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette er helt sykt.. 

• Liker 5
Skrevet

Med mindre du har gjort slik at det er hull i dører, vannskader osv så høres dette ut som lureri.

Har hørt om liknende før.

Jeg kan ikke se spesielle skader på sofaen? 

De beskriver manglende utvask, det er du ansvarlig for. Men da skal du få en sjanse på nytt. 

Jeg forstår ikke hvordan denne «oppussingen» skal ta 3 mnd heller. 

Normal slitasje må beregnes - men ikke større skader. 

Uten førbilder kommer heller ikke eier så langt.

Har du lagret annonsen på Finn eller noe sånt? Der du leide fra? Altså som kan vise førbilder? 

Anonymkode: add30...ccd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det bare meg som reagerer på skrivefeil i rapporten..? "Løsere er skadet..  leiligheten er ikke i det samme tilstand"... Hele greia virker useriøs. Og skada alle overflater...wow, du har vært opptatt ser jeg 😂

Anonymkode: 371ab...651

• Liker 35
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...