AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Bor i leilighet, to barn. De må dele soverom pr nå. Bekymret meg mye, om jeg noen gang kommer til å eie noe med 3 soverom Andre? Anonymkode: 88ac6...44b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Ja, er bekymret. Vi har også to barn og leier leilighet med to soverom. Vi har grei økonomi, men kommer aldri til å klare å spare nok EK hvis ikke boligmarkedet stagnerer i lang tid eller det kommer et krakk (noe det ikke ser ut til å gjøre). Vi betaler 18000 i måneden for å leie nå, føles helt meningsløst. Hadde vært sjeleglad om vi bare fikk kjøpt leilighet med to soverom. Anonymkode: 79b93...cdf 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, er bekymret. Vi har også to barn og leier leilighet med to soverom. Vi har grei økonomi, men kommer aldri til å klare å spare nok EK hvis ikke boligmarkedet stagnerer i lang tid eller det kommer et krakk (noe det ikke ser ut til å gjøre). Vi betaler 18000 i måneden for å leie nå, føles helt meningsløst. Hadde vært sjeleglad om vi bare fikk kjøpt leilighet med to soverom. Anonymkode: 79b93...cdf Forstår deg. 18 000 var hinsides mye! Hvor leier dere? Hvor stor er leiligheten? Har dere noe egenkapital nå? Anonymkode: 88ac6...44b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Jeg er egentlig mer bekymret for å stå som eier på noe. Man vet aldri hvordan økonomien blir. Jeg er dårlig på oppussing og vedlikehold. Jeg vet lite om hvordan man tar vare på hus utvendig, rør, vann, elektrisk og slikt. For meg er det veldig behagelig å leie. Om noe trengs å gjøres noe med så kontakter jeg huseier som sender folk. Jeg er flink til å ta vare inventar og lett vedlikehold innendørs. For meg og barna så holder det med å leie enebolig med 3 soverom. Det føles som eget når vi bor her, samtidig som jeg slipper stresset med ting jeg ikke kan noe om. Anonymkode: 5a8f8...34d 2
Schmuhu Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, er bekymret. Vi har også to barn og leier leilighet med to soverom. Vi har grei økonomi, men kommer aldri til å klare å spare nok EK hvis ikke boligmarkedet stagnerer i lang tid eller det kommer et krakk (noe det ikke ser ut til å gjøre). Vi betaler 18000 i måneden for å leie nå, føles helt meningsløst. Hadde vært sjeleglad om vi bare fikk kjøpt leilighet med to soverom. Med dette har du god sjanse i husbanken tror jeg. Gjør et forsøk
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Jeg er ikke bekymret, jeg har spart i 15 år, så har nok penger til å kunne kjøpe noe. Jeg ville vært mer bekymret om jeg hadde lån opp til pipa nå mens markedet går ned. Da risikerer man å måtte bruke årevis på å jobbe inn penger som er tapt. Jeg kan si opp jobben min i morra og leve behagelig i 7 - 8 år før jeg MÅ finne meg en jobb. Det er en stor frihet for meg. Anonymkode: 9b9b6...34f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Alle har med en fast inntekt og som har barn: kontakt Husbanken! Trenger ikke egenkapital for å kjøpe dersom dere innfrir kravene til startlån. Anonymkode: e8a76...4dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Ja, snart 40 med ett barn og 100% jobb. Leier leilighet med ett soverom. Helt hinsides boligpriser, får ikke en sliten 3-roms til under 2,5mill engang. Anonymkode: 9f5dc...ded 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, snart 40 med ett barn og 100% jobb. Leier leilighet med ett soverom. Helt hinsides boligpriser, får ikke en sliten 3-roms til under 2,5mill engang. Anonymkode: 9f5dc...ded Her jeg bor får man en pen enebolig med 3 soverom til 1.8. Så spørs jo helt hvor man er bosatt. Kanskje du ville flyttet da? Anonymkode: 5a8f8...34d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Nei. Eier mye rart jeg Anonymkode: e38b6...ad6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Nei. Takk over hodet er tak over hodet enten jeg leier eller eier. Det er de verdiene mine barn arver. De får en sum fordi jeg sparer, men deres liv skal ikke baseres på hvor mye de vil arve fra meg til slutt. Moren min eier, men ser på det som bare negativt med store utgifter pga vedlikehold. Er hun nøye også med å ta vare på huset. Men selv hun som har eid i 40 år kunne tenkt seg å leie. Jeg har større frihet enn min mor og venner. De jeg kan reise når jeg vil uten å sette hus foran fritid. Må andre igjen spare penger pga renter, vedlikehold og uforutsette utgifter. Anonymkode: 01fe7...f13 1
Portia Catonis Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Jeg eier masse. Hytte, bil, båt, hund, verdigjenstander etc. Bolig kan jeg fint leie, er uansett mye ute og reiser. Har ikke behov for milliongjeld.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, er bekymret. Vi har også to barn og leier leilighet med to soverom. Vi har grei økonomi, men kommer aldri til å klare å spare nok EK hvis ikke boligmarkedet stagnerer i lang tid eller det kommer et krakk (noe det ikke ser ut til å gjøre). Vi betaler 18000 i måneden for å leie nå, føles helt meningsløst. Hadde vært sjeleglad om vi bare fikk kjøpt leilighet med to soverom. Anonymkode: 79b93...cdf Kr. 18000,- i mnd. for leieutgifter høres vanvittigt dyrt ut, og må vel vera inkl. fellesutgifter ?. Du skriver ingenting om du har fast jobb, trygdet person, deltidsjobb etc. Forsåvidt uintressant, men når ein legg til grunn at du betaler kr. 18000,- i leieutgifter så burde det ligge tilerette for at du også kan forsvare kjøp av egen bolig/ leilighet. Det finnes håp for dei aller fleste, og du bør ta kontakt med kommunen der du bor for evntl, startlån igjennom husbanken. Utfordringen for mange som skal innpå leiemarkedet er at de ikkje har tilstrekkeleg egenkapital, men her kan det vera ein forhandling overfor din lokale bank, og du har eit godt kundeforhold til den. Anonymkode: 96699...ef0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Ikke spesielt bekymret for det. Jeg bor i huset til min samboer, og hvis jeg kjøper bolig en dag så blir det ikke i Norge. Sør - Frankrike høres bra ut, ikke noe stort og fancy, men et krypinn jeg kan reise til for å få sol og varme når jeg vil 🙂🙌 (alle barna er voksne). Anonymkode: 40128...e5f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Jeg eier leilighet i borettslag, og det er ingen behov for å passe på bygningen. Du betaler kun felleskostnader som dekker alt vedlikehold som styret setter i gang. Anonymkode: 7391e...15d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 Nei, ikke bekymret. Har flyttet så mye rundt, inkludert andre verdensdeler, at å eie noe fast ikke har vært prioritet. Og ikke har jeg følt noe behov for det heller. Elsker friheten det å leie gir meg. Bare å si opp kontrakten og stikke når man vil. Anonymkode: c00dd...aea 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Nei, for jeg eier. Anonymkode: 8735f...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå