Gå til innhold

Mange avvik i ny bolig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny leilighet for 2,5 mnd siden. 20 år gammel. Sto moderniseringsbehov, ikke oppussingsbehov. 

Fått lite TG 2, intet TG3. 

Etterhvert oppdager jeg: 

* Terrassedør foran har stor flik i seg, der det er sprekk. Ser ut som noen har prøvd å bryte seg inn.

* Tett sluk på kjøkken, samt mangelfull vasking av stekebrett

* Hull i fug/flis i dusjsone

* Sopp i fug i dusjsone, samt masse under dusjvegger.

* Benk med kum og batteri har løsnet fra vegg, så sprekk hele veien

* Sopp i vinduskarm på soverommet 

* Skjeggkre på badet 

* Termostat bad må stå på full pupp for å virke 

Har sendt inn klage nå. Gamle eier har boligeierforsikring, ikke jeg, men har innbo gjennom banken. 

Hva kan jeg forvente meg her? (Ny på dette) 

Anonymkode: a6557...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøpte ny leilighet for 2,5 mnd siden. 20 år gammel. Sto moderniseringsbehov, ikke oppussingsbehov. 

Fått lite TG 2, intet TG3. 

Etterhvert oppdager jeg: 

* Terrassedør foran har stor flik i seg, der det er sprekk. Ser ut som noen har prøvd å bryte seg inn.

* Tett sluk på kjøkken, samt mangelfull vasking av stekebrett

* Hull i fug/flis i dusjsone

* Sopp i fug i dusjsone, samt masse under dusjvegger.

* Benk med kum og batteri har løsnet fra vegg, så sprekk hele veien

* Sopp i vinduskarm på soverommet 

* Skjeggkre på badet 

* Termostat bad må stå på full pupp for å virke 

Har sendt inn klage nå. Gamle eier har boligeierforsikring, ikke jeg, men har innbo gjennom banken. 

Hva kan jeg forvente meg her? (Ny på dette) 

Glemte si at INGENTING av dette sto i tilsynsrapporten. Ei heller skjeggkre i erklæringen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har tatt med deg skjeggkre fra flyttelasset ditt. Hvordan tenkte du at du kunne bevise at det kommer fra forrige eier egentlig? 

Hvis det er et hus til 3 mill så må skadene være for 300000 minst før du kan få saken din vurdert. Er nok best å bare innse at det du ikke har lagt merke til når du var på visning ikke er noe å gjøre med.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du bodd der? tenker at mye av dette ikke kan beskrives som feil. Litt dårlig nedvask, kondens i vinduskarmen som har blitt stående uten å lufte. Fukt etter vasking på badet, har varmekablene vært av og døren lukket i en periode mellom utflytting og innflytting så gror det fort. Sluk må renses med jevne mellomrom, så vil ikke si det er et avvik, heller en forglemmelse ved nedvask. Tror ikke du kommer noen vei med å klage her dessverre.
Da vi solgte hus for noen år siden oppdaget kjøper en stikkontakt som ikke virket, siden vi begge hadde forsikring boligkjøper/selger forsikring ble dette utbedret kostnadsfritt for begge parter, men ser at du ikke tegnet det. 

butt termostat, legg ny silikon i bakkant av benkeplata og ta deg en runde med vaskefilla🙂

Anonymkode: dcdd9...3a4

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (20 minutter siden):

Det kan være du har tatt med deg skjeggkre fra flyttelasset ditt. Hvordan tenkte du at du kunne bevise at det kommer fra forrige eier egentlig? 

Hvis det er et hus til 3 mill så må skadene være for 300000 minst før du kan få saken din vurdert. Er nok best å bare innse at det du ikke har lagt merke til når du var på visning ikke er noe å gjøre med.

Positivt svar! Hadde ikke sølvkre i forrige leilighet nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor lenge har du bodd der? tenker at mye av dette ikke kan beskrives som feil. Litt dårlig nedvask, kondens i vinduskarmen som har blitt stående uten å lufte. Fukt etter vasking på badet, har varmekablene vært av og døren lukket i en periode mellom utflytting og innflytting så gror det fort. Sluk må renses med jevne mellomrom, så vil ikke si det er et avvik, heller en forglemmelse ved nedvask. Tror ikke du kommer noen vei med å klage her dessverre.
Da vi solgte hus for noen år siden oppdaget kjøper en stikkontakt som ikke virket, siden vi begge hadde forsikring boligkjøper/selger forsikring ble dette utbedret kostnadsfritt for begge parter, men ser at du ikke tegnet det. 

butt termostat, legg ny silikon i bakkant av benkeplata og ta deg en runde med vaskefilla🙂

Anonymkode: dcdd9...3a4

Benkeplata er det ganske stort sprik i. Funker ikke med fug. Ca 1 cm dropp fra vegg. Og hva med terrassedør? Man må da ha noen rettigheter på sin side? Gpr jo ikke akkurat og ser under dusjkabinett/vegger under overtagelse. 

441D489B-B43C-4F87-80D9-62C961FDC7A8.jpeg

228BD22C-87F9-46FA-9C01-E451B0FA7066.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer nok ikke noen vei med dette, muligens med unntak for termostaten (men den høres ikke ødelagt ut egentlig, bare som om den må stå på full guff for at du opplever det som varmt nok). Dette er jo ting som var synlige på visning - at du ikke har sjekket leiligheten grundig nok, er din egen risiko. 

Anonymkode: a6cff...584

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg fikk 70000 etter funn av sølvkre i ny leilighet. Så skader for 300 000 tror jeg er langsøkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre er som så, men «mangelfull vasking av stekebrett» får det til å høres ut som du har lett med lupe for å finne noe å klage på fordi du har funnet ut at du har kjøpt over evne. Irriterende at stekebrett ikke er vasket, men det er en bagatell. 

Anonymkode: 7df98...42c

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kommer nok ikke noen vei med dette, muligens med unntak for termostaten (men den høres ikke ødelagt ut egentlig, bare som om den må stå på full guff for at du opplever det som varmt nok). Dette er jo ting som var synlige på visning - at du ikke har sjekket leiligheten grundig nok, er din egen risiko. 

Hadde dere gått med lupe under overtagelse? Eller sett under dusjkabinett/vegg? Tror ikke det nei… 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette! Det meste her er synlige feil/mangler som dere burde oppdaget/påpekt før kjøp/overtagelse

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det andre er som så, men «mangelfull vasking av stekebrett» får det til å høres ut som du har lett med lupe for å finne noe å klage på fordi du har funnet ut at du har kjøpt over evne. Irriterende at stekebrett ikke er vasket, men det er en bagatell. 

Hvem sa jeg har kjøpt over evne? Og ting skal da for svarte være rent!! Er det bare folk som ikke vasker her, eller? Er altså så mye korka svar - som vanlig her på KG! Pardon me for asking! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 minutter siden):

Dette! Det meste her er synlige feil/mangler som dere burde oppdaget/påpekt før kjøp/overtagelse

Igjen! Man går ikke med forstørrelsesglass under overtagelse. Spess ikke lille hullet i dusjen, eller under dusjvegger. Og jeg så dessverre ingen sølvkre under hverken visning eller under overtagelse. Men takk for svar, dere bolig-eksperter! Da finner jeg frem fug, salmiakk, lim og skrur termostat på fullt …. Så ordner detta seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa jeg har kjøpt over evne? Og ting skal da for svarte være rent!! Er det bare folk som ikke vasker her, eller? Er altså så mye korka svar - som vanlig her på KG! Pardon me for asking! 

Hvorfor så aggressiv? Et skittent stekebrett er en bagatell. Jeg pleier å både vaske mine stekebrett og overse små bagateller.

Hvis ikke du hadde oppdaget disse andre manglene, ville du tatt kontakt med selger for å påpeke det skitne stekebrettet?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er litt sånn når man kjøper bolig. Her måtte jeg skifte ut dører, kraner, armatur i dusjen, toalett, fikse hull i vegg, fjerne et selvkomponert skap, det var møkk inni skapene på kjøkkenet, ovnen var møkkete, integrerte hvitevarer måtte byttes osv osv. 

Anonymkode: e1204...6eb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor så aggressiv? Et skittent stekebrett er en bagatell. Jeg pleier å både vaske mine stekebrett og overse små bagateller.

Hvis ikke du hadde oppdaget disse andre manglene, ville du tatt kontakt med selger for å påpeke det skitne stekebrettet?

Seff ikke! Men det er enda en greie oppi alle de andre greiene. Er det så vanskelig å forstå? Folk på KG har en tendens til å henge seg opp i ting! Herlighet assa😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det er litt sånn når man kjøper bolig. Her måtte jeg skifte ut dører, kraner, armatur i dusjen, toalett, fikse hull i vegg, fjerne et selvkomponert skap, det var møkk inni skapene på kjøkkenet, ovnen var møkkete, integrerte hvitevarer måtte byttes osv osv. 

Anonymkode: e1204...6eb

Joda! Men fukt/sopp/sølvkre skal stå i tilstandsrapport/egenerklæring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta kontakt med faglærte og få bevist at det er ufaglært arbeid.

Er i samme prosess selv etter å ha kjøpt hus hvor selger har løyet, unngått å opplyse, skjult tilsynsrapporter om mye dårlig amatørarbeid på el-anlegg, ulovlig satt veggpaneler over pipe osv. Ting vi ikke kunne ha visst om uten å bli opplyst om det.

Mye av det du beskriver virker ikke særlig alvorlig og er ting du lett kunne ha sett selv. Skjønner at det er frustrerende men.. Det eneste jeg (som ikke vet så mye) kan se at er potensielt alvorlig her er termostaten på badet, det kan tyde på at det er el-amatørarbeid og det er ikke bra.

Anonymkode: 191ff...5da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...