AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Og dette går såpass utover meg at hun forventer at jeg både handler for henne, tar oppvask, lager middag, vasker klærne hennes og masse andre «oppgaver» og gjøremål. Hun er alltid misfornøyd og sier «er ingen her som har lagd middag enda nei» eller «fy så støvete det er, lenge siden noen har støvsugd ja» - jeg er nå 30 og hun brukte meg alltid da jeg bodde hjemme til å gjøre ting, og det har absolutt ikke blitt bedre med årene etter jeg flyttet ut - da forventer hun at jeg kommer innom flere ganger i uka og ordner for hu. Nå er jeg så dritt lei av dette, siden det går utover min egen psyke og mitt liv og relasjoner - jeg tør ikke snakke med venninner eller samboer om hvor ille det faktisk er, det har heler blitt sånn at andre rundt meg tror jeg drar innom henne ofte fordi hun er ensom - men problemet er at hun har meg som sin personlige assistent. Og jo mer jeg prøver å gjøre ting (feks måke snø) er hun alltid misfornøyd med alt annet. Jeg er utslitt. Problemet er også at det ikke er noen andre som kommer til å hjelpe henne med praktiske ting om jeg stopper opp… Jeg er tross alt 30 og kan ikke fortsette livet mitt sånn her. Jeg klarer ikke engang å se for meg å få egne barn med samboer pga dette. Også blir jeg både sint og trist over at moren min selv ikke skjønner hvor mye dette går utover meg - hun er forresten i 50 års alderen, og burde ikke ha noe problem med å ordne ting selv. Anonymkode: aadab...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Du kan sende bekymringsmelding til legen til din mor. Det høres ut som er det er (alvorlig) psykisk sykdom i bildet. Har du spurt henne om hvorfor hun ikke klarer å lage middagen selv? Eller hvorfor hun ikke har støvsugd om det er så støvete? Anonymkode: baa1d...3a3 8 3
Fjelltopp Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Hva er grunnen til at hun ikke kan gjøre disse tingene selv ? 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Det er du som tillater deg selv å bli behandlet på den måten. Du må sette grenser for deg selv og la være å gjøre alle disse tingene for henne. Anonymkode: 9ab76...cb5 4 8
Troyamin Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Ta kontakt med fastlegen hennes. Evnt send en bekymringsmelding til fylkeslegen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Kjære deg, du må stoppe. Du må lære deg å si nei. Be samboer om hjelp og støtte. Øv deg på å si det ikke passer, f.eks annen hver gang i starten. Så øker du. Og blir hun vrang så Blokker nummeret hennes en periode, så hun ikke får tak i deg. Anonymkode: 85e95...9f2 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Er det fysiske hindre som gjør at hun ikke klarer alt dette selv? Psykisk sykdom? Latskap? Hvordan du angriper dette er avhengig av årsaken til at det har blitt sånn. Er det sykdom, enten det er fysisk eller psykisk, så er det en idé å koble på fastlege og etterspørre vedtak på helsehjelp/praktisk bistand fra hjemmetjenesten. Nå er det jo lite sannsynlig at det er noe din mor ønsker, ut fra det du skriver, men et sted må man jo starte. Hva sier hun hvis du setter deg ned og snakker med henne om at dette er for mye for deg? Jeg ville gjort det, og også sett på muligheten for å ta avstand og gjøre mindre for henne. Men da er det lurt å snakke med din samboer, egen fastlege og/eller andre du har nær, som kan hjelpe deg å sortere tanker og støtte deg når det blir vanskelig. Anonymkode: 679bd...c85 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Dette må du slutte med. Og jeg hadde sluttet helt på dagen. Er det ingen som gjør det for henne, klarer hun det nok selv. Det er virkelig på tide at du skal sette deg selv først. Anonymkode: a457c...23b 4 2
Ulrikke Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Hva skjer hvis du sier "Mamma, det er faktisk din jobb å støvsuge ditt eget hus, jeg støvsuger mitt, og når jeg kommer på besøk til deg ønsker jeg å tilbringe tid med deg og å snakke med deg, ikke støvsuge og vaske". Jeg synes du skal prøve det. Ja, hun blir kanskje både sur, rasende og skjeller deg ut, stenger deg ute av livet sitt en stund eller hva vet jeg. Men du kan faktisk ikke holde på sånn... Er du usikker på om hun faktisk er istand til å utføre oppgavene, så tar du kontakt med fastlegen hennes. Kanskje uansett. Hvis hun hadde blitt sånn nylig, så hadde jeg mistenkt demens, men hvis hun har vært sånn bestandig, så er ikke det like sannsynlig. Sett grenser for deg selv. Du har ikke ansvar for hennes liv, det har hun selv. Min far har blitt dement, og nå har jeg selvfølgelig et helt annet ansvar for ham enn før, men fram til han ble syk, så hadde jeg svart ham som jeg nevnte over her. Og ja, overgangen er selvfølgelig glidende, men det høres ikke ut som om dette har skjedd nylig hos deg, som sagt.... Du har bare ett liv. Lev det i størst mulig grad som du ønsker selv. Ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ut på moren din nå, aller minst hun.... Ta ansvar for deg selv, og legg ansvaret for hennes liv der det hører hjemme - hos henne, og eventuelt hos helsetjenesten! Man skal selvfølgelig bistå gamle foreldre, men dette er på et helt annet nivå. Det er godt du innser det selv! 4 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Jeg hadde stoppet på dagen. Gi henne beskjed om at du ikke har kapasitet til å gjøre alt dette for henne lenger. Fremover så inviterer du henne over til deg eller på kafe når du vil være sammen. Da kan du ikke pålegges div. husarbeid hos seg. Anonymkode: 5e650...ce4 1 1 5
Fjaselina Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Har mor di jobb? Dersom ho fungerer i arbeidslivet er det ingen synlig grunn til at det skal vere heilt umulig å ordne seg sjølv heime. Så då er min teori at ho syns det er veldig praktisk at du fiksar alt. Og så lenge du gjer det, vil ho vere fornøgd. No er det på tide at du slutter å vere tenestejente for mor di, så ho må stramme seg opp og ta ansvar sjøl. Du kan velge å vere mild og forsiktig og trappe ned litt, ha nokre færre besøk pr veke etc. Eller du kan seie bom stopp no. Det er kanskje litt hardt... Endret 11. januar 2023 av Fjaselina 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Bare la være å gå på besøk. Hun utnytter deg. Si ifra at dere kan snakkes om en måned hvis hun slutter å mase på deg. Men ikke før det! Anonymkode: 68f7c...ba5 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Send en melding om at nå er det stopp, og du har levert bekymringsmelding til fastlege. Så blokkerer du henne en lengre periode. Hun høres helt ærlig fullstendig kokko ut. Hadde aldri i verden akseptert noe sånt. Anonymkode: a4b58...79d 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Bor hun alene? Merkelig med de kommentarene om at "ingen" har gjort ditt og datt. Er dette noe nytt? Fikk som en andre her til å tenke at det kan være begynnende demens eller noe annet kognitivt. Eller psykisk sykdom. Hun virker i hvert fall forvirret for de fleste tar jo seg av vasking osv i huset sitt selv eller fikser hjelp. Er vanlig å hjelpe gamle foreldre med ting innimellom, men at man skal vaske og sånt til vanlig er ikke greit. Da skulle jeg i hvert fall hatt betaling selv 😅 Anonymkode: 24577...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor hun alene? Merkelig med de kommentarene om at "ingen" har gjort ditt og datt. Er dette noe nytt? Fikk som en andre her til å tenke at det kan være begynnende demens eller noe annet kognitivt. Eller psykisk sykdom. Hun virker i hvert fall forvirret for de fleste tar jo seg av vasking osv i huset sitt selv eller fikser hjelp. Er vanlig å hjelpe gamle foreldre med ting innimellom, men at man skal vaske og sånt til vanlig er ikke greit. Da skulle jeg i hvert fall hatt betaling selv 😅 Anonymkode: 24577...1d8 Ser nå at jeg leste innlegget ditt litt fort. Ser at det ikke er noe nytt. Men akkurat de kommentarene synes jeg fortsatt er spesielt merkelige 🤔 Finnes jo en del folk som forventer i bøtter og spann, men her høres det nesten ut som hun tror du bor der og bør bidra. Anonymkode: 24577...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 Begynnende demens? Anonymkode: ba838...8a7 1
lillevill Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynnende demens? Anonymkode: ba838...8a7 Når hun alltid har vært sånn? 1
lillevill Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er også at det ikke er noen andre som kommer til å hjelpe henne med praktiske ting om jeg stopper opp… Kanskje hun kan hjelpe seg selv? Er hun syk?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 Men er det det at hun ikke klarer det? For om hun klarer det må du jo bare kutte ut. Anonymkode: 60541...750 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 Tror det første du bør gjøre er å åpne deg for partneren din. Å ha noen på din side som støtter deg vil gjøre det lettere for deg når du må begynne å grensesette din mor. Ha han i ditt hjørne. Høres jo ut som deres mor-barn relasjon alltid har vært usunn 😕 Vet du, ville snakket med din egen fastlege også her. For det kan godt være du vil trenge eller ha god bruk for profesjonell hjelp for å vikle deg ut av de klørne din mor har i deg. Anonymkode: 6b961...458 4 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå