Gå til innhold

Hvor får man kjøpt nypesirup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere fikk man kjøpt nypesirup på glass, men det er flere år siden jeg har funnet det i butikken. Har vært hos Meny, helsekost og apotek, men finner det ingen steder. 
Før ble det solgt på et mørkt glass med gult/oransje lokk. Glasset målte kanskje 1–1,5 dl. Det pleide å stå samme sted som SanaSol og tran.

Som sagt er det flere år siden jeg har sett dette glasset, så regner med at de enten har sluttet å produsere det eller at de har endret emballasje og navn. Men når jeg spør om nypesirup får jeg ikke napp hos noen av de butikkene jeg har vært innom.
Når jeg googler får jeg bare opp oppskrifter til å lage det selv, men jeg er altfor lat til å gjøre det. 

Synes det ville være rart om de har sluttet å produsere det. Trodde slike tradisjonelle norske produkter var populært som aldri før? Og nypesirup kan bruks til alt fra pålegg, til kakefyll til te og enda mer. Så det mangler ikke på bruksområder. 

Så da står jeg igjen med en teori om at det har endret navn og emballasje. 
Har derfor også spurt på helsekosten etter hybensirup, men de hadde bare pulver. Spurte etter rose hip syrup, og da kom de med teposer. Så det er tydelig at nypete fortsatt selges, og da burde jo nypesirup også fortsatt være på markedet. 

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av hva nypesirup heter i dag, og hvor det selges?
Hadde blitt veldig takknemlig! 

Anonymkode: 18d94...3d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det går under betegnelsen "nypeekstrakt". Har du sjekket helsekostbutikk?

• Liker 2
Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg tror det går under betegnelsen "nypeekstrakt". Har du sjekket helsekostbutikk?

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Avhengig av hvor gammel du er husker du vel enten dette glasset eller dette glasset. :) 

Men det ser ikke ut som det produseres lenger, og Biopharma sin nypeekstrakt er visst ikke like god. 

Anonymkode: 69299...4fd

Takk for svar! :) 

Ja, det er det glasset jeg tenker på, takk for link til bilder.
Hadde aldri gjettet at det het ekstrakt, har alltid kalt det sirup, men ser jo nå at det faktisk het ekstrakt og at jeg har brukt feil ord. Det kan jo forklare hvorfor ingen i butikkene har skjønt hva jeg har lett etter.

Den du linker til sist har jeg faktisk kjøpt for et par år siden, men den hadde ingenting til felles med den gode gamle. Det var ikke sirup-konsistens, men bare vann med rar smak.

Ser i den ene Facebook-tråden der at noen skriver at det ikke har vært på markedet på 20 år, men det stemmer ikke. Jeg kjøpte det sist ca. 2014. Men ja, det begynner visst å bli noen år …

Skal ta meg en ny runde i butikkene og spørre etter nypeEKSTRAKT :) 

• Liker 3
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Test.

Anonymkode: 9599b...bbd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Test.

Måtte bare se om det var jeg som hadde skrevet tråden :fnise: det liknet en del.

Så lurte jeg på om du, trådstarter, eller andre, har kjøpt nypeekstrakt og var fornøyd.

Har en stund nå kjøpt biopharma sin, men den er, som du sier, tynn. Og nå har den også endret farge. Jeg savner den tykke på glass. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte bare se om det var jeg som hadde skrevet tråden :fnise: det liknet en del.

Så lurte jeg på om du, trådstarter, eller andre, har kjøpt nypeekstrakt og var fornøyd.

Har en stund nå kjøpt biopharma sin, men den er, som du sier, tynn. Og nå har den også endret farge. Jeg savner den tykke på glass. 

Hehe Jeg tror kanskje det er jeg som startet tråden? Har hvert fall lett grundig etter det lenge, men har ikke klart å finne det.  

Har funnet ut at granateplesirup gir meg noe av det samme. Det er også syrlig-søt sirup. Barna synes den er for sterk (for konsentrert). Jeg synes det er kjempegodt på is eller yoghurt. Kjøper det i innvandrerbutikk eller på Oda. 
image.jpeg.99ee30029731d0d98456fd8ec1016ccd.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...