Gå til innhold

Reiser du deg for eldre folk på trikk/t-bane/buss osv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vet du hva. Jeg vil også sitte etter en lang dag og tenker at eldre har godt av å holde seg i gang. 

Anonymkode: 69be8...a54

• Liker 6
Skrevet

Ja, det gjør jeg hvis jeg ser at de er dårlig til beins. Det er ikke bare bare å holde balansen osv på kollektivtransporten.

Jeg er også sliten etter jobb, men jeg dør ikke av å måtte stå i 20-30 min.

Anonymkode: 6a9ea...e69

• Liker 10
Skrevet

Kan ikke huske å ha vært ute for en situasjon der det har passet seg (Som jeg har fått med meg iallefall, jeg kan jo ha sittet med blikket litt for langt nedi telefonen). For når jeg har sitteplass på bussen er det som regel ganske mange ledige, jeg er altfor norsk til å finne på å sette meg ved siden av noen.

Anonymkode: db3c0...282

• Liker 2
Skrevet

Som regel har jeg ganske lite oppmerksomhet til ting som skjer rundt meg. Når jeg tar kollektivtrafikk så hører jeg på musikk og scroller på sosiale medier, men hvis jeg legger merke til eldre som ikke får sitteplass så reiser jeg meg naturligvis.

Skrevet

ja, det gjør jeg. Jeg klarer helt fint å stå, gir også setet til gravide. Syntes det er en selvfølge å være klar over omgivelsene og gi setet til noen som trenger det mer.  

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det har jeg alltid gjort, tilogmed som høygravid. Synes det er skammelig at folk lar være å gjøre det.

Anonymkode: 9aa86...e6d

• Liker 4
Skrevet

Helt ærlig; nei.

Jeg tar slike fremkomstmidler kanskje 1-3 ganger i året. Og jeg er rett og slett nok stressa over å å komme meg til det stoppet jeg skal til, at jeg ikke ser på noe av det som skjer rundt meg av folk som kommer på eller går av.

Anonymkode: 433d8...462

Skrevet

Som regel ja, men har sikkert skjedd at jeg ikke har lagt merke til det også. Men jeg har gjort det hver gang jeg ser noen siden jeg var tenåring. Ble ikke lært til det hjemme, tror jeg lærte det i film eller noe slikt, aner ikke. Er 30år nå.

Anonymkode: 055b6...dfb

Skrevet

Jeg gir setet fra meg til de som er dårlige til beins. Graviditet er ingen sykdom så da reiser jeg meg ikke.

Anonymkode: 7ba15...86e

• Liker 4
Skrevet

Overbefolkning på kloden = overbefolkning på bussen. Og den moralen/regelen har gått i dass..

Skrevet

Jeg reiser meg for de som ser skrøpelige ut. Jeg reiser meg ikke for en person på 75+ som kommer med fjellstøvler og tursekk og sprett i steget. 

Har aldri opplevd å bli skjelt ut. 

Anonymkode: 54c0a...7c0

• Liker 6
Skrevet

Ikke nå lengre.

Jeg har en betydelig funksjonsnedsettelse som gjør at jeg trenger plassen såpass at en eldre skal være ekstremt skral for å være på samme nivå som meg. 

Det synes ikke, da. 

Anonymkode: d7f86...4d2

• Liker 3
Skrevet

Pleier ikke å følge med på hvem som kommer på bussen. De klarer sikkert å ordne seg en plass uansett tenker jeg. Og hvorfor reise seg når man eventuelt kan hoppe inn et sete eller la personen få det innerste setet hvis en sitter ytterst, hvorfor skal personen få to seter? 

Skrevet

Jeg reiser meg for folk som ser ut som de trenger det. Gamle som ser ustøe ut, mor med små barn som ikke klarer å holde balansen, folk med krykker, gravide som ser slitne ut, og ellers folk som ser ut som de trenger det. (Nei, graviditet er ikke en sykdom, men kroppen har plutselig fått 15 kg den ikke er vant til, og ikke alle kropper tåler det like bra.) 

Jeg kommer fra et lite sted der jeg sjeldent går en hel tur uten å se noen jeg kjenner. Da jeg flyttet til Oslo ble det slitsomt å se på alle jeg møtte, spesielt de i bil og buss på motsatt side av veien, men jeg klarte å overse noen av dem etter hvert. Jeg er fremdeles nysgjerrig nok til å se på de fleste som kommer nærmere nok meg til at det kan være aktuelt å reise seg.

Anonymkode: 24c15...d3b

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig folkeskikk å gjøre det. De benplager eller ryggplager du ikke vet de kan ha bør en nesten være litt snill mot. Vær eldre og ha dårlig helse sjøl da vel, å måtte stå lenge uten at en dr..... gidder å reise seg? Åssen ville det føltes da??

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Nå tar jeg svært sjelden buss fordi jeg kjører alltid egen bil, men når jeg først tar buss så reiser jeg meg selvfølgelig for eldre og de som trenger sitteplass mer enn meg. Jeg er ung og godt trent så klarer utmerket fint å stå i bussen.  Tenker også hvis bussen plutselig må bremse hardt eller noe skjer så er det bedre at jeg faller enn at eldre skal falle. 

Skrevet
Iso1 skrev (23 minutter siden):

De klarer sikkert å ordne seg en plass uansett tenker jeg.

Hvordan klarer de det når det er fullt? 🤔

Anonymkode: 95d9b...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg reiser meg for folk som ser ut som de trenger det. Gamle som ser ustøe ut, mor med små barn som ikke klarer å holde balansen, folk med krykker, gravide som ser slitne ut, og ellers folk som ser ut som de trenger det. (Nei, graviditet er ikke en sykdom, men kroppen har plutselig fått 15 kg den ikke er vant til, og ikke alle kropper tåler det like bra.) 

Jeg kommer fra et lite sted der jeg sjeldent går en hel tur uten å se noen jeg kjenner. Da jeg flyttet til Oslo ble det slitsomt å se på alle jeg møtte, spesielt de i bil og buss på motsatt side av veien, men jeg klarte å overse noen av dem etter hvert. Jeg er fremdeles nysgjerrig nok til å se på de fleste som kommer nærmere nok meg til at det kan være aktuelt å reise seg.

Anonymkode: 24c15...d3b

Bare ang gravid:

jeg personlig ønsket ikke sitteplass pga ekstra kilo (hadde ingen heller forsåvidt), men det handlet om at jeg var redd for å falle ved bråbrems og dermed at babyen skulle skades/dø :) 

Anonymkode: d7f86...4d2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Reiser meg for de som trenger det. Eldre, skadet, gravide osv. Om bussen må bråbremse vil ikke jeg være grunnen til at et barn fødes for tidlig eller dør i mors liv. De som ikke reiser seg for gravide fordi det ikke er en sykdom er onde og egoister. 

Anonymkode: b695f...6d0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...