Gå til innhold

Hvor mye til eget forbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du 4000-4500 i mnd vil være LITE, normalt eller mye til eget forbruk?

Jeg og sambo har snakket om å ha delt økonomi, og disse pengene jeg har nevnt her er da kun til eget forbruk, altså ikke regninger og mat. Men er greitt å vite om det er lite eller om det bør være greitt for en "voksen mann" å klare seg med i mnd. :forvirret:

Er det forresten noen som har det her? altså delt økonomi og kan si noe om hvordan det er? Grunnen til at vi har snakket om det, er at jeg og sambo aldri klarer å være enig om økonomien. Planen er at jeg betaler ALT av mat, regninger, ting og tanb til barnet vårt, og at jeg da GIR han penger hver mnd som han har. Ja, grunnen er at han er litt surrete økonomisk. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva dere har råd til - men med 4000 til "lommepenger" bør nå være veldig bra? Spørs jo hva det skal dekke også da - skal han kun bruke pengene til gøy, eller er det også bensin inkl etc?

Skrevet

Den dagen jeg har råd og kan bruke 4000 - 4500 til eget forbruk pr mnd. da har jeg god råd ja.

Når jeg hører ordet lommepenger da tenker jeg til bruk på skullemuss og unødvendige ting/tjenester.

Altså ikke mat, drivstoff og div bokostnader.

Hos oss bruker jeg og mannen ca 1000 kr hver til tull i mnd.

Finnes statistikk på dette.

http://www.ssb.no/emner/05/02/fbu/

Vet ikke om dette var rette siden, men jeg husker å nylig ha sett en presentasjon over hvor mye som regnes i lommepenger pr person etter alder og kjønn. Let litt på ssb så vil du finne.

Lykke til

Gjest Sesselja
Skrevet

Vi får 10% av det vi tjener (etter skatt selvsagt) til eget bruk. Dvs, jeg får 10% av det jeg tjener, han får 10% av det han tjener, og det funker veldig bra for oss. Vi er begge frilansere, så det varierer hvor mye vi får inn og hvem som tjener mest. Men 4000 i måneden blir det ikke!

Skrevet

4-5000 i lommepenger hørtes ut som..... noe jeg kanskje kan unne mg dersom jeg vinner i lotto?

Nei, det spørs hva du definerer som lommepenger selvsagt, om det skal dekke bensin, mat i kantina, bøker, blader, ferier, gaver, buss, tannkrem, klær... Njåa, fortsatt er det laaaaaaaaaangt over hva jeg anser som normalt til slikt forbruk. Til de tinga sånn ca som jeg ramser opp der, så synes jeg 1000 i månedne hørtes ut som "god råd" jeg da. Men dersom det også skal dekke studielån, forsikringer og sånn hørtes det beløpet du angir mer normlt ut.

Men dus sier du skal betale alle regningne og maten, så om dette er til "eget forbruk"=lommepenger... ja så hørtes det ut som om han kan sløse masse, og likevel ha tilovers.

Gjest Madeline
Skrevet

Hadde jeg hatt 4-5000,- til eget forbruk i måneden så hadde jeg følt meg rik. Hadde jeg hatt så mye til overs ville jeg nok heller ha satt en del av de pengene på en sparekonto.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det spørs om det er "lommepenger" eller penger til eget forbruk som f.eks eget lån osv. Er det lommepenger hørtes det veldig bra ut, er det "eget forbruk" hørtes det moderat ut.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ser dere mener dette er MYE i mnd...og det det synest nok også jeg... Hmm.... :forvirret:

Skrevet

Jeg forsøker å spare, og har satt av 5000 i måneden til forbruk. Regninger går til regningskonto, resten går til sparekonto. Det er sjelden jeg klarer meg på 5000 kr, men da må jeg også dekke mat, klær, bensin osv. Jeg ender nesten alltid opp med å måtte overføre fra sparekonto.

Bensin 1000

Klær 1000

Mat 3000

= ingenting igjen til forlystelser eller utskeielser, ferier eller lignende.

Skrevet
Mener du 4000-4500 i mnd vil være LITE, normalt eller mye til eget forbruk?

Jeg og sambo har snakket om å ha delt økonomi, og disse pengene jeg har nevnt her er da kun til eget forbruk, altså ikke regninger og mat. Men er greitt å vite om det er lite eller om det bør være greitt for en "voksen mann" å klare seg med i mnd.  :forvirret:

Er det forresten noen som har det her? altså delt økonomi og kan si noe om hvordan det er? Grunnen til at vi har snakket om det, er at jeg og sambo aldri klarer å være enig om økonomien. Planen er at jeg betaler ALT av mat, regninger, ting og tanb til barnet vårt, og at jeg da GIR han penger hver mnd som han har. Ja, grunnen er at han er litt surrete økonomisk. ;)

Kommer vel an på inntekten. For noen er dette grusom stor sum,mens andre kan bruke mere.'
Skrevet

Hadde jeg hadde så mye i mnd til å bruke til hva jeg ville, altså utenom mat, regninger og annet man trenger fast, så hadde jeg hatt dritgod råd, jeg.. Så mye penger har vi nemlig ikke. Vi sliter med å sette av 1200kr hver tl sparing hver mnd, vi, og mens vi sparer slik har vi ikke råd til å unne oss noen ting omtrent...

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at han var surrete økonomisk. Det må da gå an å skjerpe seg!? :frustrert:

Jeg tror ikke felles økonomi er lykken. Da risikerer du jo bare at han roter vekk dine penger også. Opprett heller en felles konto som dere setter inn penger på begge to. De pengene går til mat, regninger etc. Og det han da har igjen på kontoen sin, kan han gjøre hva han vil med.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg hadde ikke godtatt at han var surrete økonomisk. Det må da gå an å skjerpe seg!? :frustrert:

Ja, det er lett å si en ikke godtar det, men det er ikke helt enkelt heller. Dette med å ha delt økonomi er ett forsøk for min del til til å ha "mer kontroll" over min egen økonomi. Jeg må høre med han hva han mener han bør ha til "eget forbruk" og vi må være enig om hva det skal inkludere. Men er uansett ok, å ha en liten pekepinn på hva som er normalt.

Dersom noen har erfaring med delt økonomi, så setter jeg pris på å høre om erfaringer på det. :)

Skrevet

Vi hadde delt økonomi frem til vi fikk barn. Vi betalte like mye på en felleskonto til husleie, strømregning, mat og andre fellesutgifter. Resten var våre egne penger..

Men vi tjente ganske likt da.. Litt kjip løsning om den ene tjener dobbelt så mye som den andre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...