AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Hei đ Litt om meg: jeg har kptsd, tidvis depresjon og generell angst i tillegg til noen fysiske sykdommer. Jeg gĂ„r i terapi, men er ikke i jobb enda. BĂ„de legen og psykologen min pĂ„peker hvor viktig det er Ă„ gjĂžre lystbetont ting som gjĂžr meg godt og styrker det mentale og fysiske. Jeg er veldig glad i Ă„ trene. Jeg trener styrke, lĂžping og ballidrett. Jeg elsker Ă„ drive med ballidrett, men sĂ„ har jeg store problemer med treneren. Dette kan gjĂžre meg veldig nedfor og frustrert. Selvtilliten min gĂ„r ofte helt pĂ„ bunn og kan Ăždelegge hele natten min og dagen min etterpĂ„. Jeg vet at hadde jeg vĂŠrt frisk mentalt hadde det kanskje ikke tatt opp sĂ„ mye av energien min og trigget meg sĂ„ mye, men jeg er ikke helt der enda. Jeg har tatt det opp med treneren, men ikke nĂ„dd inn pĂ„ noen mĂ„te. Jeg jobber ogsĂ„ med meg selv, men synes denne biten er tĂžff. NĂ„r jeg var ung sĂ„ ble jeg seksuelt misbrukt i noen Ă„r av treneren min innenfor den samme idretten, men jeg har ikke hatt problemer med andre trenere, kun den jeg har i dag. Samtidig digger jeg laget mitt. Det er sosialt og det virker som de akseptere meg slik jeg er og heier pĂ„ meg. Det gir meg mye glede og mestring. Det er ikke mulig Ă„ bytte klubb. NĂ„ stĂ„r jeg ved et veiskille om jeg skal fortsette med ballidretten eller ikke. Det gir meg mye samtidig at det tar mye fra meg. Noen tanker/erfaringer? Anonymkode: 15290...3f8
I Grosny Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Vanskelig det der. Men er det mulig Ă„ overse treneren og fokusere pĂ„ spillet, lagkamerater og de arbeidsoppgavene laget og treneren gir?Â
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 (endret) HmâŠ. Hva er det du konkret sliter med ovenfor treneren din? Og vet klubben om overgrepene?  Generelt er jo eksponering viktig del av tilfriskning, men ikke for enhver pris. Og som du nevner sĂ„ har du ogsĂ„ andre arenaer. Om du ikke skal satse profesjonelt sĂ„ er kanskje dette en riktig anledning Ă„ takke for seg, og prioritere deg selv.  Om du slutter, vĂŠr ĂŠrlig om Ă„rsaken ovenfor laget og ledelsen. Endret 11. januar 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei đ Litt om meg: jeg har kptsd, tidvis depresjon og generell angst i tillegg til noen fysiske sykdommer. Jeg gĂ„r i terapi, men er ikke i jobb enda. BĂ„de legen og psykologen min pĂ„peker hvor viktig det er Ă„ gjĂžre lystbetont ting som gjĂžr meg godt og styrker det mentale og fysiske. Jeg er veldig glad i Ă„ trene. Jeg trener styrke, lĂžping og ballidrett. Jeg elsker Ă„ drive med ballidrett, men sĂ„ har jeg store problemer med treneren. Dette kan gjĂžre meg veldig nedfor og frustrert. Selvtilliten min gĂ„r ofte helt pĂ„ bunn og kan Ăždelegge hele natten min og dagen min etterpĂ„. Jeg vet at hadde jeg vĂŠrt frisk mentalt hadde det kanskje ikke tatt opp sĂ„ mye av energien min og trigget meg sĂ„ mye, men jeg er ikke helt der enda. Jeg har tatt det opp med treneren, men ikke nĂ„dd inn pĂ„ noen mĂ„te. Jeg jobber ogsĂ„ med meg selv, men synes denne biten er tĂžff. NĂ„r jeg var ung sĂ„ ble jeg seksuelt misbrukt i noen Ă„r av treneren min innenfor den samme idretten, men jeg har ikke hatt problemer med andre trenere, kun den jeg har i dag. Samtidig digger jeg laget mitt. Det er sosialt og det virker som de akseptere meg slik jeg er og heier pĂ„ meg. Det gir meg mye glede og mestring. Det er ikke mulig Ă„ bytte klubb. NĂ„ stĂ„r jeg ved et veiskille om jeg skal fortsette med ballidretten eller ikke. Det gir meg mye samtidig at det tar mye fra meg. Noen tanker/erfaringer? Anonymkode: 15290...3f8 Jeg drev aktivt i idrett pĂ„ lag i 7 Ă„r, disse Ă„rene var veldig tĂžft mentalt og mye av tiden var krise privat. Jeg ga meg etter 7 Ă„r og fortsatte med styrketrening alene. Samt lĂžpeturene vi pleide Ă„ ha opp og ned en hoppbakke fortsatte jeg med alene. Det gjorde underverker for meg og min psykiske helse. Jeg trives nok best med Ă„ gjĂžre ting alene og slipper da Ă„ mĂ„tte holde maska for alle andre. Jeg har ogsĂ„ valgt en jobb der jeg ikke mĂ„ vĂŠre sosialt oppĂ„ kollegaer hver dag. Det har gjort at jeg ikke blir sĂ„ psykisk sliten. SĂ„ det er jo meg, jeg vet ikke hva som vil fungere best for deg. Anonymkode: 812b0...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 I Grosny skrev (Akkurat nĂ„): Vanskelig det der. Men er det mulig Ă„ overse treneren og fokusere pĂ„ spillet, lagkamerater og de arbeidsoppgavene laget og treneren gir? Det er det jeg jobber med, men ikke helt klart enda đ Det er flere som har problemer med han, men er nok ikke i den grad jeg sliter med. AprilLudgate skrev (1 minutt siden): HmâŠ. Hva er det du konkret sliter med ovenfor treneren din? Og vet klubben om overgrepene? Jeg tror ikke klubben vet om det. Han overser meg, gjĂžr jeg noe bra er det andre som fĂ„r skryt, han bruker meg ikke i kamper, han blir sur og autoritĂŠr nĂ„r jeg sier i fra om noe, han gjĂžr meg bokstavelig talt til en dĂ„rligere spiller ved Ă„ sette meg i posisjoner jeg ikke er trent opp til, gir meg ikke konstruktive tilbakemeldinger osv. Jeg er trent opp av noen av Norges beste trenere, vĂŠrt i toppen og spilt i utlandet. Likevel blir jeg ikke anerkjent som spiller og hva jeg tidligere har oppnĂ„dd. Mens med andre spillere som har gjort det bra er det et evig skryt om. Det sĂ„rer litt. Ts Anonymkode: 15290...3f8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg drev aktivt i idrett pĂ„ lag i 7 Ă„r, disse Ă„rene var veldig tĂžft mentalt og mye av tiden var krise privat. Jeg ga meg etter 7 Ă„r og fortsatte med styrketrening alene. Samt lĂžpeturene vi pleide Ă„ ha opp og ned en hoppbakke fortsatte jeg med alene. Det gjorde underverker for meg og min psykiske helse. Jeg trives nok best med Ă„ gjĂžre ting alene og slipper da Ă„ mĂ„tte holde maska for alle andre. Jeg har ogsĂ„ valgt en jobb der jeg ikke mĂ„ vĂŠre sosialt oppĂ„ kollegaer hver dag. Det har gjort at jeg ikke blir sĂ„ psykisk sliten. SĂ„ det er jo meg, jeg vet ikke hva som vil fungere best for deg. Anonymkode: 812b0...fe3 Det er jo i grunn det som passer best for meg ogsĂ„, da jeg ikke alltid er sĂ„ flink med relasjoner. Men sĂ„ er det jo det at her er det kun treneren som stĂ„r i veien sammen med min dĂ„rlige mentale helse, alt annet elsker jeg. đ Ts Anonymkode: 15290...3f8
I Grosny Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det jeg jobber med, men ikke helt klart enda đ Det er flere som har problemer med han, men er nok ikke i den grad jeg sliter med. Jeg tror ikke klubben vet om det. Han overser meg, gjĂžr jeg noe bra er det andre som fĂ„r skryt, han bruker meg ikke i kamper, han blir sur og autoritĂŠr nĂ„r jeg sier i fra om noe, han gjĂžr meg bokstavelig talt til en dĂ„rligere spiller ved Ă„ sette meg i posisjoner jeg ikke er trent opp til, gir meg ikke konstruktive tilbakemeldinger osv. Jeg er trent opp av noen av Norges beste trenere, vĂŠrt i toppen og spilt i utlandet. Likevel blir jeg ikke anerkjent som spiller og hva jeg tidligere har oppnĂ„dd. Mens med andre spillere som har gjort det bra er det et evig skryt om. Det sĂ„rer litt. Ts Anonymkode: 15290...3f8 Men hvor umulig er det Ă„ bytte klubb? Er det for lang reisevei? Hva med Ă„ gĂ„ ned et par divisjoner? Jeg ble heller ikke likt av min trener og lĂžste det med Ă„ bytte bĂ„de idrett og klubb . Lagidrett er verre enn individuelle idretter fordi man fort kan ekskluderes. Endret 11. januar 2023 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 I Grosny skrev (1 minutt siden): Men hvor umulig er det Ä bytte klubb? Er det for lang reisevei? Hva med Ä gÄ ned et par divisjoner? Jeg ble heller ikke likt av mon trener og lÞste det med Ä bytte bÄde idrett og klubb . Lagidrett er verre enn individuelle idretter fordi man fort kan ekskluderes. Det er alt for lang vei og ingen i nÊrheten som har lavere divisjon. Ellers hadde jeg nok byttet. Jeg fÞler meg ekskludert av treneren, sÊrskilt pÄ kamper, men ikke av resten av laget. Flere lagveninner har pÄpekt det. Til og med publikum. Samtidig er nok jeg mye av problemet ogsÄ desverre. Ts Anonymkode: 15290...3f8
AprilLudgate Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det jeg jobber med, men ikke helt klart enda đ Det er flere som har problemer med han, men er nok ikke i den grad jeg sliter med. Jeg tror ikke klubben vet om det. Han overser meg, gjĂžr jeg noe bra er det andre som fĂ„r skryt, han bruker meg ikke i kamper, han blir sur og autoritĂŠr nĂ„r jeg sier i fra om noe, han gjĂžr meg bokstavelig talt til en dĂ„rligere spiller ved Ă„ sette meg i posisjoner jeg ikke er trent opp til, gir meg ikke konstruktive tilbakemeldinger osv. Jeg er trent opp av noen av Norges beste trenere, vĂŠrt i toppen og spilt i utlandet. Likevel blir jeg ikke anerkjent som spiller og hva jeg tidligere har oppnĂ„dd. Mens med andre spillere som har gjort det bra er det et evig skryt om. Det sĂ„rer litt. Ts Anonymkode: 15290...3f8 HmâŠ.. HĂžres ut som en klassisk veldig dĂ„rlig leder. Men jeg tenker for din del: Kanskje bruke vĂ„ren til Ă„ ta en tenkeperiode? Hva med Ă„ be om et mĂžte med ham og en «tillitsvalgt» i klubben (eventuelt en annen du stoler pĂ„). Snakk med psykolog om det fĂžrst - du kan fĂ„ negative resultater av det ogsĂ„. Men samtidig kan det vĂŠre en god Ăžvelse, eventuelt bli for mye. Legg kortene pĂ„ bordet uten Ă„ eksponere deg selv i detalj. Si du har med en ekstra person fordi du er utrygg grunnet din personlige helsesituasjon. SĂ„ kan du si det du sier her - veldig konstruktive tilbakemeldinger. Jeg tror treneren er teflon pĂ„ dette. SĂ„ kan du si ĂŠrlig: StĂ„r ved et veiskille, du stortrives med lag - men ikke lederstil. Dette kan delvis vĂŠre pga din personlige helseutfordring ogsĂ„, men disse er kommet som fĂžlge av overgrep fra en tidligere trener. Det er derfor du kanskje reagerer ekstra pĂ„ det dĂ„rlige samarbeidet dere to imellom - at det stjeler energi.  Ănsker han Ă„ mĂžte deg pĂ„ halvveien her, ja eller nei. Og sĂ„ ta en prat igjen til sommeren for Ă„ se om dere begge synes det er blitt litt bedring.  SĂ„ bare ser du an hvordan hans atferd og kommunikasjon er.  Alternativt kan du bare bestemme deg for at dette kapittelet lukkes og et nytt Ă„pnes - og enten vĂŠre ĂŠrlig om hvorfor du slutter eller bare la det ligge. Dette er ikke siste gangen du vil mĂžte en dĂ„rlig leder. Men det er heller ikke nĂždvendigvis riktig timing Ă„ gĂ„ inn i en krevende prosess.  Ganske ofte - iallefall i jobbsammenheng - fĂ„r man ikke endret noen. Derfor bytter endel jobb. Andre blir i det uendelige og man kan jo da stille seg spĂžrsmĂ„let om de egentlig «feedes» av konflikt đ€·ââïž I det hele tatt hĂžres dette ut som en lĂŠringsprosess for deg, og jeg personlig hadde ikke tatt den kampen med mindre jeg virkelig Ăžnsket Ă„ satse over tid pĂ„ fulltid.  Er ikke sikkert en relativt rotlĂžs arbeidssituasjon som hĂ„ndball jo er (spille for diverse klubber) er det ideelle.  Kan vĂŠre du har det bedre med Ă„ bruke din treningsdisiplin og motivasjon pĂ„ andre arenaer   1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 AprilLudgate skrev (45 minutter siden): HmâŠ.. HĂžres ut som en klassisk veldig dĂ„rlig leder. Men jeg tenker for din del: Kanskje bruke vĂ„ren til Ă„ ta en tenkeperiode? Hva med Ă„ be om et mĂžte med ham og en «tillitsvalgt» i klubben (eventuelt en annen du stoler pĂ„). Snakk med psykolog om det fĂžrst - du kan fĂ„ negative resultater av det ogsĂ„. Men samtidig kan det vĂŠre en god Ăžvelse, eventuelt bli for mye. Legg kortene pĂ„ bordet uten Ă„ eksponere deg selv i detalj. Si du har med en ekstra person fordi du er utrygg grunnet din personlige helsesituasjon. SĂ„ kan du si det du sier her - veldig konstruktive tilbakemeldinger. Jeg tror treneren er teflon pĂ„ dette. SĂ„ kan du si ĂŠrlig: StĂ„r ved et veiskille, du stortrives med lag - men ikke lederstil. Dette kan delvis vĂŠre pga din personlige helseutfordring ogsĂ„, men disse er kommet som fĂžlge av overgrep fra en tidligere trener. Det er derfor du kanskje reagerer ekstra pĂ„ det dĂ„rlige samarbeidet dere to imellom - at det stjeler energi.  Ănsker han Ă„ mĂžte deg pĂ„ halvveien her, ja eller nei. Og sĂ„ ta en prat igjen til sommeren for Ă„ se om dere begge synes det er blitt litt bedring.  SĂ„ bare ser du an hvordan hans atferd og kommunikasjon er.  Alternativt kan du bare bestemme deg for at dette kapittelet lukkes og et nytt Ă„pnes - og enten vĂŠre ĂŠrlig om hvorfor du slutter eller bare la det ligge. Dette er ikke siste gangen du vil mĂžte en dĂ„rlig leder. Men det er heller ikke nĂždvendigvis riktig timing Ă„ gĂ„ inn i en krevende prosess.  Ganske ofte - iallefall i jobbsammenheng - fĂ„r man ikke endret noen. Derfor bytter endel jobb. Andre blir i det uendelige og man kan jo da stille seg spĂžrsmĂ„let om de egentlig «feedes» av konflikt đ€·ââïž I det hele tatt hĂžres dette ut som en lĂŠringsprosess for deg, og jeg personlig hadde ikke tatt den kampen med mindre jeg virkelig Ăžnsket Ă„ satse over tid pĂ„ fulltid.  Er ikke sikkert en relativt rotlĂžs arbeidssituasjon som hĂ„ndball jo er (spille for diverse klubber) er det ideelle.  Kan vĂŠre du har det bedre med Ă„ bruke din treningsdisiplin og motivasjon pĂ„ andre arenaer   Tusen takk for et godt innlegg đ Ts Anonymkode: 15290...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Takk for alle svar †Det pÄgÄr nÄ en stor indre konflikt i hodet mitt nÄ. Samtidig er jeg flau over Ä legge sÄ mye i dette og fÞler meg teit og latterlig. Det er jo bare en hobby, men samtidig betyr det jo mye for meg. Jeg blir irritert pÄ meg selv at jeg ikke takler dette bedre og sliter med det jeg gjÞr. Jeg blir sur og lei meg for Ä bli behandlet sÄnn. Og nÄr jeg sier ifra blir treneren sint, noe som trigger meg enda mer. Han har indirekte sagt mange ganger at jeg ikke er god nok til Ä spille kamper. Samtidig er det enkelte som fÄr spille mye som ikke har sjans mot meg pÄ banen. Som bommer, ikke har kondis, som spiller dÄrlig forsvar og angrep, roter bort ballen. Lagveninner lurer fÊlt pÄ hvorfor jeg sitter sÄ mye pÄ benken og mener de trenger meg pÄ banen. Men treneren kommer med den ene unnskyldning etter den andre. Selv nÄr vi leder enormt eller ligger langt under blir jeg sittende pÄ benken. Jeg vet at flere har sluttet av samme Ärsak. Men synes det er sÄ vondt Ä gi slipp pÄ idretten, samtidig gjÞr det meg vondt Ä fortsette.  Anonymkode: 15290...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ