AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Jeg har en datter på 16 som er ferdig med grunnskolen til sommeren. Hun og søsknene bor 50/50 hos meg og far/stemor. Etter juleferien sa datter at hun hadde lyst til å bli med stemor 14 dager til utlandet når skolen er ferdig. Hun hadde selv spurt stemor om hun fikk lov å være med, og stemor svarte at det var greit for henne hvis det var greit for meg. Saken er at jeg ikke vet om det er greit for meg. Før stemor kom inn i bildet for 5-6 år siden så hadde far og jeg ganske lik oppdragelse og verdier. Vi har begge vanlige jobber med vanlig lønn, så ingen av oss har hatt råd til å ta med ungene på ekstravagante ferier heller. Etter at stemor flyttet inn hos far, så er de to eldste spesielt, mer opptatt av utdannelse som gir god lønn og slike ting. Det i seg selv er sikkert fint, men av og til kjenner jeg ikke igjen egne døtre. Jeg føler også at jeg blir en kjedelig gammel mamma, mens stemor er verdensvant og kul. Så jeg har lyst til å si at hun ikke får dra, men hvordan gjør jeg det uten at jeg blir den kjipe? Det er kanskje irrasjonelt å tenke som jeg tenker, men jeg vil ikke at enda flere opplevelser skal havne i minneboksen som noe mellom datter og stemor. Jeg opplever allerede at datter ber stemor om hjelp og råd til forskjellige ting og føler meg skjøvet ut i kulden. Anonymkode: 9ea49...6ab 3
Populært innlegg minister-mio Skrevet 11. januar 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 11. januar 2023 Jeg skjønner det er sårt for deg å bli skjøvet ut til fordel for stemor, men ikke vær den som står i veien for at din datter skal få ha opplevelser med en voksen som bryr seg om henne. 158 3 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 11. januar 2023 Jeg syns du burde unne datteren din den turen, og legge dine egne følelser til side! Anonymkode: f1d8c...d80 91 1 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 11. januar 2023 Du er jo den kjipe. Kan du ta med datteren din på tur? Hvis ikke, synes jeg det er veldig hyggelig av stemor å gjøre dette. Om du også tar en tur med datteren din så er hun dobbelt så heldig. Du må legge ditt ego og din misunnelse vekk, datteren din er heldig som har fått en bonusmor som er glad i henne. Anonymkode: ea086...2e1 79 3 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Du blir uansett den kjipe om du seie nei. Det er ikkje noko fin eller bra måte å gjera det på. Eg trur og at om du prøve å kome i mellom stemor og barnet ditt så vil det forsura relasjonen du har med di dotter. Om ca 2 år pluss/minus er ho også myndig. Løsrivelsesfasen er veldig sterk frå 15-18 år. Det er veldig vondt men noko alle foreldre må igjennom. Anonymkode: 1bc75...107 34 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Vil datteren din lide noen last om hun blir med stemor på tur? Kan det være farlig for henne (f.eks. for fysisk helse eller for psyken)? Vil hun gå glipp av viktige ting som skjer hjemme (f.eks. idrettsstevne hun trener til)? Noe annet negativt? Hvis svaret er nei, så er det bare å sende henne av gårde. Hun er straks myndig og kan bestemme selv, så det er liten vits å prøve å si nei. Anonymkode: fd4ce...a5d 30 2 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Kva om du blir med? Anonymkode: 1bc75...107 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Skjønner du syns det er sårt! Men tror ikke du bør si nei til dette! Anonymkode: c8aad...bd6 7 1
ESFP Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Så heldig din datter er som har et ekstra menneske i livet sitt som er glad i henne! 42 2 5
GammelKaktus Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt min "såre følelser" til side og sendt datter av gårde på tur. Tenker det er bra de har en utenfra som har fått de til å se annerledes på ting, ingen barn som har godt av å se verden gjennom foreldrenes øyne hele tiden. For å ha råd til å gjøre det man ønsker her i livet så må man har en god utdannelse som gjør at man kan få en god lønn, sånn er det bare. Nei, jeg hadde sendt barnet av gårde med et smil jeg. 15 2
Pås Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Du ikke bare føler deg som den kjipe hvis du sier nei, du ER uten tvil kjip! 33 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 minister-mio skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner det er sårt for deg å bli skjøvet ut til fordel for stemor, men ikke vær den som står i veien for at din datter skal få ha opplevelser med en voksen som bryr seg om henne. Jeg vet at jeg ikke burde det, men det er så vanskelig å se på at datter får et nærere og nærere forhold til henne samtidig som hun fjerner seg fra meg. Hvordan blir de opplevelsene jeg kan gi henne i forhold til utenlandsturer og alt annet stemor bare kan kjøpe? Ts Anonymkode: 9ea49...6ab 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er jo den kjipe. Kan du ta med datteren din på tur? Hvis ikke, synes jeg det er veldig hyggelig av stemor å gjøre dette. Om du også tar en tur med datteren din så er hun dobbelt så heldig. Du må legge ditt ego og din misunnelse vekk, datteren din er heldig som har fått en bonusmor som er glad i henne. Anonymkode: ea086...2e1 Det er akkurat det, jeg kan ikke. Det har jeg ikke råd til med fire barn. Og jeg er ikke misunnelig, jeg er redd for at jeg mister barnet mitt. Ts Anonymkode: 9ea49...6ab 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Hva med å heller sette pris på at datteren din har flere personer i livet sitt som vil henne vel? Jeg skjønner at det er kipt at de tilsynelatende har et nært forhold, men av og til må man kikke litt på seg selv også-og ikke bare legge skylda på stemødre. Anonymkode: 2ffac...a3f 20 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 Populært innlegg #15 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at jeg ikke burde det, men det er så vanskelig å se på at datter får et nærere og nærere forhold til henne samtidig som hun fjerner seg fra meg. Hvordan blir de opplevelsene jeg kan gi henne i forhold til utenlandsturer og alt annet stemor bare kan kjøpe? Ts Anonymkode: 9ea49...6ab Du er et voksent menneske. Det du forsøker å prøve på nå er maktmisbruk for å beskytte ditt eget ego. Ta deg sammen og putt barna dine først slik du burde. Man tar ikke slike valg fordi man er sjalu, ærlig talt. Anonymkode: 0519c...7f3 45 11
Pås Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er akkurat det, jeg kan ikke. Det har jeg ikke råd til med fire barn. Og jeg er ikke misunnelig, jeg er redd for at jeg mister barnet mitt. Ts Anonymkode: 9ea49...6ab Du mister ikke barnet ditt, hallo, du er MOREN hennes! Tror tvert imot at dere får et tettere forhold hvis du kan unne henne denne turen, glede deg sammen med henne og være interessert i reisemålet. 33 2 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du blir uansett den kjipe om du seie nei. Det er ikkje noko fin eller bra måte å gjera det på. Eg trur og at om du prøve å kome i mellom stemor og barnet ditt så vil det forsura relasjonen du har med di dotter. Om ca 2 år pluss/minus er ho også myndig. Løsrivelsesfasen er veldig sterk frå 15-18 år. Det er veldig vondt men noko alle foreldre må igjennom. Anonymkode: 1bc75...107 Men må andre foreldre se på at det kommer inn et fremmed menneske med andre verdier som får så stor innflytelse på barnet deres? Som kan kjøpe det med ferier og PC? Ts Anonymkode: 9ea49...6ab 1
ESFP Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at jeg ikke burde det, men det er så vanskelig å se på at datter får et nærere og nærere forhold til henne samtidig som hun fjerner seg fra meg. Hvordan blir de opplevelsene jeg kan gi henne i forhold til utenlandsturer og alt annet stemor bare kan kjøpe? Ts Anonymkode: 9ea49...6ab Du kan gi henne andre opplevelser. Man trenger ikke å reise til utlandet for å skape gode minner. Hvis du nekter henne å reise, skyver du henne lengre bort og hun blir mest sannsynlig sint og bitter på deg. 22 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vil datteren din lide noen last om hun blir med stemor på tur? Kan det være farlig for henne (f.eks. for fysisk helse eller for psyken)? Vil hun gå glipp av viktige ting som skjer hjemme (f.eks. idrettsstevne hun trener til)? Noe annet negativt? Hvis svaret er nei, så er det bare å sende henne av gårde. Hun er straks myndig og kan bestemme selv, så det er liten vits å prøve å si nei. Anonymkode: fd4ce...a5d Stemor vil respektere det om jeg sier nei. Jeg har tenkt på at jeg kan si at det blir urettferdig for de andre barna. Ts Anonymkode: 9ea49...6ab
Rotemor Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Hvis du setter egne sentimentale følelser foran fornuft og din datters ønske så taper du. Du kan uansett ikke nekte henne dette. Endret 11. januar 2023 av Rotemor 10 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå