AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Person som er uenig i annen persons valg (ubetydelige for vedkommende) starter svertekampanje og kutter ut mange personer. Hva kan utløse slik oppførsel?? Anonymkode: fc148...ce1
Erlic Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Tja, hvis det er et typisk mønster i oppførselen til vedkommende og hen er kjent for å være vrang, hadde jeg tippet en personlighetsforstyrrelse?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Erlic skrev (28 minutter siden): Tja, hvis det er et typisk mønster i oppførselen til vedkommende og hen er kjent for å være vrang, hadde jeg tippet en personlighetsforstyrrelse? Er det jeg mistenker litt.. men hvilken type pf vil kunne føre til slik oppførsel? Anonymkode: fc148...ce1
Erlic Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det jeg mistenker litt.. men hvilken type pf vil kunne føre til slik oppførsel? Anonymkode: fc148...ce1 Nå er ikke jeg noen psykiater eller lege og skal ikke diagnostisere. Men jobber innen psykiatri og har vel litt erfaringer på privat plan:p jeg tipper av typen med litt psykopatiske trekk, eksempelvis narsissist? Du kan jo lese deg litt opp om det. Slike mennesker er troende til å oppføre seg slik du beskriver, erfart det selv.
Erlic Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Erlic skrev (Akkurat nå): Nå er ikke jeg noen psykiater eller lege og skal ikke diagnostisere. Men jobber innen psykiatri og har vel litt erfaringer på privat plan:p jeg tipper av typen med litt psykopatiske trekk, eksempelvis narsissist? Du kan jo lese deg litt opp om det. Slike mennesker er troende til å oppføre seg slik du beskriver, erfart det selv. Blir uansett litt vanskelig å si da det er litt lite info i tråden din om vedkommendes oppførsel hvis det er en engangshendelse kan det jo være mye annet
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Sterk dominans, ser det ofte hos de som er eldst i en søskenflokk. De skal bestemme og er vandt til å få viljen sin, yngre søsken får ikke «stemmerett». Anonymkode: 65308...4c1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Takk for svar det er gjentakende oppførsel i ulike settinger der personen tror vedkommende vet hva som er best for alle andre uten å egentlig vite nok til å synse. Og gjør alt de kan for å påvirke andre til å bli enige med dem, hvis ikke er de "ute". Typ alt er alle andres feil... Anonymkode: fc148...ce1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 Ifølge forskningslitteratur om konfliktpsykologi er det ganske vanlig at mennesker i konflikt (uten fagkompetanse) får for seg at "motstanderen" har en diagnose. Det forklares med at man mister evnen til å tenke nyansert. Også utenom konflikter har mennesker har en generell tendens til å forklare andres oppførsel som utslag av deres personlighet (den fundamentale attribusjonsfeil). I kontrast forklarer vi typisk egne feil som utfall av situasjonen vi er i. "Jeg var frekk fordi jeg var frustrert fordi situasjonen var vanskelig". Kanskje har vedkommende en diagnose, kanskje ikke. Uansett vil det være vanvittig dårlig gjort å påstå det - dersom det ikke stemmer. Det må du ta høyde for. Det er også en grunn til at vurderingene gjøres av utvalgte profesjonsgrupper med lang utdanning og etterutdanning. Overlat det til fagfolk, og fokuser på egen grensesetting. Alle er ikke som deg. Det er heller ingen fasit på hvor mye det er ok å uttale seg om andres valg, og det er opp til hver enkelt å sette grenser for hvilke råd de vil ta til seg. Folk rundt deg trenger ikke at du vokter over dem, med mindre de er i en særlig sårbar situasjon.. da gjør du strengt tatt det samme som du kritiserer "narsissisten" for. Anonymkode: 049bc...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ifølge forskningslitteratur om konfliktpsykologi er det ganske vanlig at mennesker i konflikt (uten fagkompetanse) får for seg at "motstanderen" har en diagnose. Det forklares med at man mister evnen til å tenke nyansert. Også utenom konflikter har mennesker har en generell tendens til å forklare andres oppførsel som utslag av deres personlighet (den fundamentale attribusjonsfeil). I kontrast forklarer vi typisk egne feil som utfall av situasjonen vi er i. "Jeg var frekk fordi jeg var frustrert fordi situasjonen var vanskelig". Kanskje har vedkommende en diagnose, kanskje ikke. Uansett vil det være vanvittig dårlig gjort å påstå det - dersom det ikke stemmer. Det må du ta høyde for. Det er også en grunn til at vurderingene gjøres av utvalgte profesjonsgrupper med lang utdanning og etterutdanning. Overlat det til fagfolk, og fokuser på egen grensesetting. Alle er ikke som deg. Det er heller ingen fasit på hvor mye det er ok å uttale seg om andres valg, og det er opp til hver enkelt å sette grenser for hvilke råd de vil ta til seg. Folk rundt deg trenger ikke at du vokter over dem, med mindre de er i en særlig sårbar situasjon.. da gjør du strengt tatt det samme som du kritiserer "narsissisten" for. Anonymkode: 049bc...9c8 Takk for reflektert innlegg, interessant vinkling! Her var jeg ikke tenkt å gå rundt og "bruke" diagnoser mot noen altså men av egen nysgjerrighet så lurte jeg bare for å få en slags potensiell forklaring, da det du beskriver er det jeg har opplevd - at personen prøver å "sette grenser" for meg, og ta valg på mine vegne - mot min vilje, og starter som nevnt svertekampanje og kutter ut de som ikke samtykker at vedkommendes mening er den riktige. Anonymkode: fc148...ce1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sterk dominans, ser det ofte hos de som er eldst i en søskenflokk. De skal bestemme og er vandt til å få viljen sin, yngre søsken får ikke «stemmerett». Anonymkode: 65308...4c1 Kilder på dette? Høres ut som kvasi vitenskapelig tull. Eller bullshit om du vil. Anonymkode: b486c...435 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå