AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 De drikker melk til frokost, vann til lunsj, middag og kvelds. Juice til frokost og noen ganger lunsj i helgene. Nå ber ene om å få juice på skolen eller til kvelds. Er ellers ganske slanke barn med sunt kosthold og mye aktivitet. Er det greit? Jeg er redd det blir for mye sukker? Får MYE godteri hos far som de er hos halve tiden, typ hver dag… Hos meg er det i helgene vanligvis. Anonymkode: b3a00...e04
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Juice er som regel uten tilsatt sukker. Sundt og godt. Anonymkode: 985ba...741
Pås Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Juice servert til måltider er bra saker, ikke som tørstedrikk/mellom måltider. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Til kvelds hadde jeg tenkt var greit. På skolen er jeg litt gammeldags og syns det holder lenge med vann eller melk (eller te/kakao/toddy på turdager). Juice er litt tøffere for tennene. Anonymkode: e433e...bba
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Ikke gå i den fella. Mitt barn elsket juice og fikk det istede for melk. Til tross for tannpuss og fluor ble det 9 hull i løpet av 1 år. Syreskader. Da ble det brått slutt med juice her hjemme. Anonymkode: 0d75f...c5c 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Juice er ikke noe barn bør drikke hver dag. Det er ikke bra for tennene og inneholder nesten like mye sukker som cola. Endret 11. januar 2023 av Anonym Brukar0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Jeg ville heller bekymet meg for syreskader enn sukkerinnholdet. Her i huset er det ingen som drikker juice (eller saft eller brus verken med eller uten sukker) daglig. Anonymkode: 0c11b...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Juice kan regnes som en om dagen. Altså tror jeg at et glass juice til dagen er bra, ha en annen frukt i løpet av dagen og 3 typer grønnsaker til middag 👌🏻 Anonymkode: 27572...0fe 1
Kompetent Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 (endret) Juice er proppfullt av karbohydrater som raskt gjøres om til glukose og øker blodsukkeret. Smoothie hvor man får fruktkjøtt og fiber vil være bedre, siden blodsukkeret da økes mere langsomt. For å nøytralisere syrangrep, kan man drikke litt vann rett etterpå. Endret 11. januar 2023 av Kompetent
Tanuki Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Nei, vi har det ikke i hus. Ingen av oss liker det.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Den store ulempen med juice er syreskader på tennene. Vi fikk beskjed fra tannlegen om å begrense det til en gang med juice/saft i hverdagen og litt mer i helgen. Anonymkode: 577a6...b38
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Ville aldri gitt barna mine juice hver dag, det inneholder utrolig mye sukker og at det regnes som en om dagen må være en dum spøk.. Barna får allerede alt for mye sukker, på skolen, hos besteforeldre, på fotball, bursdager, avslutninger og listen går videre.. Det er dyrt og unødvendig å lære barna disse vanene. Vann holder lenge, juice er til helgefrokosten. Anonymkode: cc71b...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 Absolutt ikke, på grunn av tennene. Anonymkode: 4617f...2be
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ville aldri gitt barna mine juice hver dag, det inneholder utrolig mye sukker og at det regnes som en om dagen må være en dum spøk.. Barna får allerede alt for mye sukker, på skolen, hos besteforeldre, på fotball, bursdager, avslutninger og listen går videre.. Det er dyrt og unødvendig å lære barna disse vanene. Vann holder lenge, juice er til helgefrokosten. Anonymkode: cc71b...d2e Du kan si hva du vil om at det er teit, men Helsenorge sier at juice kan være en om dagen. Som regel er det snakk om 2dl juice = en om dagen. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/fem-om-dagen/ «Ett glass juice om dagen kan være én av de anbefalte fem porsjonene av grønnsaker, frukt og bær. Den inneholder de fleste næringsstoffene som finnes i fruktene som juicen er laget av.» De skriver selv videre at å spise frukt er bedre enn drikke juice, de snakker om pH. Men for mange er et glass juice en veldig enkel måte å få til å få i seg en av fem om dagen. Anonymkode: 27572...0fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå