AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #41 Del Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vært vikar på en del Steinerskoler, og min erfaring er at de elevene som kommer ok ut av den pedagogiske teorien, er barna med foreldre som er veldig involvert i barnets skolegang og egenarbeid. Jeg ser fort hvilke barn som ikke får hjelp og oppfølging hjemme, og disse presterer som regel på et lavere nivå enn hvor læreplanen forutsetter at de burde være. Anonymkode: 105fe...e12 Det synes jeg er rart. Fordi de lærerne jeg kjenner er generelt meget engasjert i elevenes kompetanse. Anonymkode: 7a73a...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #42 Del Skrevet 11. juni 2024 Min erfaring er at svært oppegående og ressurssterke foreldre sender barna på Steinerskolen, men at barna ofte utvikler seg til å bli litt sære ungdom/voksne😅 Da på godt og vondt. Kjenner 5 stk som har gått på Steinerskolen og alle skiller seg ut på en eller annen måte. En av dem gikk jeg i klasse med på vgs. Hun hadde gått grunnskolen på Steinerskolen. Jeg hang ganske mye med henne og hun var den i klassen med best karakterer. 5’ere og 6’ere i alle fag. Jeg fikk lese beskrivelsen av henne fra ungdomskolen som skulle tilsvare karakterbok. Det var fascinerende å se hvordan lærerne omtrent skrev en skolestil om henne der de beskrev henne til punkt og prikke og vektla alle de positive egenskapene hennes i alle fag. Kunne ikke finne noe negativt. Kanskje de hadde skrevet mer negativt om det var en mindre begavet elev?🤔 Det aner jeg ikke. Men hun her kom altså inn på byens beste skole der alle elevene måtte ha minst M i alle fag for å komme inn ( i 1998). Anonymkode: 75c6a...b79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #43 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 10.55): Hvor får du den infoen fra? Min eldste går på Steinerskole og klassene er fulle årevis før de begynner i første klasse. Det er ikke mulighet for andre barn fra offentlig skole å bytte til Steinerskolen her hvertfall. Anonymkode: 46819...b3c Her er det langt fra «fulle klasser» og ganske vanlig at de som ikke har fått det til å fungere i offentlig skole bytter over dit. Med svært vekslende hell, for å si det sånn… Anonymkode: d2cd9...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #44 Del Skrevet 12. juni 2024 Jeg kunne gjerne valgt både Steiner og Montessori, men det er ingen skoler i nærheten av der vi bor. Jeg syns skolene gir barna mer frihet til å lære på forskjellige måter, de skaper mer ting med hendene og er mer ute i naturen for å lære fag. Samtidig har de jo konkrete læreplaner. Leste at i Montessori er det å bidra til fellesskapet viktig. Det syns jeg mangler hos mange i dag! Anonymkode: 79914...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #45 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min erfaring er at svært oppegående og ressurssterke foreldre sender barna på Steinerskolen, men at barna ofte utvikler seg til å bli litt sære ungdom/voksne😅 Da på godt og vondt. Kjenner 5 stk som har gått på Steinerskolen og alle skiller seg ut på en eller annen måte. En av dem gikk jeg i klasse med på vgs. Hun hadde gått grunnskolen på Steinerskolen. Jeg hang ganske mye med henne og hun var den i klassen med best karakterer. 5’ere og 6’ere i alle fag. Jeg fikk lese beskrivelsen av henne fra ungdomskolen som skulle tilsvare karakterbok. Det var fascinerende å se hvordan lærerne omtrent skrev en skolestil om henne der de beskrev henne til punkt og prikke og vektla alle de positive egenskapene hennes i alle fag. Kunne ikke finne noe negativt. Kanskje de hadde skrevet mer negativt om det var en mindre begavet elev?🤔 Det aner jeg ikke. Men hun her kom altså inn på byens beste skole der alle elevene måtte ha minst M i alle fag for å komme inn ( i 1998). Anonymkode: 75c6a...b79 Historien din er vel et bevis på at elevvurderingen på Steinerskolen er sammenfallende med vurderingen på «vanlig» skole, selv om man uttrykker seg på ulikt vis. Og så skriver du ingenting om hvorfor denne steiner-eleven skiller seg ut. Min erfaring er at steiner-elever er flinke, mindre flinke, kunstneriske, mindre kunstneriske, «rare», «vanlige» osv - akkurat sånn som andre elever er. Anonymkode: a0bed...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå