AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Jeg og eksmannen har en datter som skal konfirmeres nå til våren. Min eksmann har ny samboer, og det samme har jeg. De skal skal gi 5000kr til datteren vår, og det har ikke jeg og min samboer råd til. (jeg, samboeren min og eksmannen min er ufør, og har samme inntekt.) Jeg merker jeg får kjempe dårlig samvittighet for å ikke ha råd til å gi ho så mye penger i gave. Men samtidig så tenker jeg at penger og gaver er jo ikke alt.. Noen som har noen råd? Evnt noe annet man kan gi i gave? Hun ønsker seg et smykke også, men det er er et «billig» smykke på gullsmeden som koster 300kr. Ønsker seg ikke noe annet. Anonymkode: e1894...aa7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Gi henne noe som har emosjonell verdi fremfor materiell verdi. F.eks. et fotoalbum eller et arvesmykke. Anonymkode: 416a5...8a7 8 1 1
askefast Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Skjønner at dette er kjipt! Du får heller være glad for at far har råd, tenk om han hadde hatt like stram økonomi, så hadde datter fått mindre. Det er jo mulig å forklare datter at det er litt trangt økonomisk og at du derfor ikke får mulighet til å gi like mye som far. Det er jo mulig å skrive ett veldig personlig og fint brev også, og ramme det inn. Det koster ikke så mye, men kan gi en glad konfirmant likevel 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Enig med den over. Den gaven jeg satt aller, aller mest pris på til min konfirmasjon, var et album jeg fikk av mormor. Med bilder fra min mors barndom, og min egen barndom. Nå er jeg voksen og har egne barn, og mine egne unger elsker å se i dette albumet også. Og når de er i konfirmasjonsalder, har de ikke vondt av å lære at folk har ulik økonomi, og at det at pappa har råd til å punge 5 000 for gave, ikke betyr at det er kjipt av mamma å ikke gi det samme. Anonymkode: 547c3...842 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Kan du noe håndarbeid, strikke eller sy? Da kan du jo lage eks et sengeteppe til henne + det smykket hun ønsker seg. En ting du har laget til henne vil jo vare lenger enn penger. Husker datteren min var skikkelig stolt og glad over at jeg hadde sydd bunaden hun fikk fremfor at jeg hadde kjøpt den ferdig. Anonymkode: b6df4...40e 2 2 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg og eksmannen har en datter som skal konfirmeres nå til våren. Min eksmann har ny samboer, og det samme har jeg. De skal skal gi 5000kr til datteren vår, og det har ikke jeg og min samboer råd til. (jeg, samboeren min og eksmannen min er ufør, og har samme inntekt.) Jeg merker jeg får kjempe dårlig samvittighet for å ikke ha råd til å gi ho så mye penger i gave. Men samtidig så tenker jeg at penger og gaver er jo ikke alt.. Noen som har noen råd? Evnt noe annet man kan gi i gave? Hun ønsker seg et smykke også, men det er er et «billig» smykke på gullsmeden som koster 300kr. Ønsker seg ikke noe annet. Anonymkode: e1894...aa7 Er det mulig å høre med far om dere kan spleise på gaven/pengegaven? Han vet vel om din dårlige økonomi, så kanskje han syns det er greit at pengene er fra far, mor, kari og ole? Hvis du legger til den summen du eventuelt har råd til også da Ellers syns jeg forslaget om fotoalbum var bra! Det hadde jeg blitt kjempeglad for!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 Dette er jo dessverre ikke et dilemma. 5000 kr er heller ikke mye i gave fra en forelder. Lag noe fint til henne, type fotoalbum med historier fra graviditet til nåtid Anonymkode: ceb1c...015 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan du noe håndarbeid, strikke eller sy? Da kan du jo lage eks et sengeteppe til henne + det smykket hun ønsker seg. En ting du har laget til henne vil jo vare lenger enn penger. Husker datteren min var skikkelig stolt og glad over at jeg hadde sydd bunaden hun fikk fremfor at jeg hadde kjøpt den ferdig. Anonymkode: b6df4...40e Jo….men hjemmelaget ordentlig bunad koster fortsatt MYE. Anonymkode: ceb1c...015
aksase Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Fotoalbum med bilder og tekstkommentarer fra oppveksten kan være fint. Eller noe annet du kan lage selv som ikke koster så mye. Kanskje brodere en duk eller noe som hun kan ta med seg når hun en gang forlater "redet". For meg er det lenge siden konfirmasjonen, snart 40 år, og pengene jeg fikk er long gone, men mange av tingene jeg fikk har jeg fortsatt, som bibel, slipsnål og koffert. Fine ting man får i gave er mye mer varige enn penger, og kan være mye mer verd for mottaker selv om de ikke koster så mye. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo….men hjemmelaget ordentlig bunad koster fortsatt MYE. Anonymkode: ceb1c...015 Tenkte ikke at du skulle lage bunad, men strikke, sy eller hekle et sengeteppe. Det med bunad var bare et eks jeg tok om at min datter satte veldig stor pris på at jeg hadde laget gaven til henne istedenfor å kjøpe den ferdig. En gave som f.eks et sengeteppe er jo en gave som varer lenger enn pengene far skal gi. Eller du kan strikke en genser hun synes er fin. Det er mye fint garn på markedet. Velger du Drops eller Viking garn så er det mye billigere enn typ Sandnes. Anonymkode: b6df4...40e 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 Kan du gi 2000 da? Og så smykke og et fint fotoalbum i tillegg. Din datter har nok forståelse for at pengegaven ikke er så stor når dere har dårlig råd. Hva med selve festen? Den koster vel litt også? Anonymkode: 22715...f97 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Hvor mye kan du gi da? Selv fikk jeg ingenting utenom selskapet fra mine foreldre til konfirmasjon. Anonymkode: d4d2a...dad 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette er jo dessverre ikke et dilemma. 5000 kr er heller ikke mye i gave fra en forelder. Lag noe fint til henne, type fotoalbum med historier fra graviditet til nåtid Anonymkode: ceb1c...015 Joda, 5000kr er mer enn nok I gave fra foreldrene! De betaler jo for fest og sannsynligvis antrekk også, og det må jo naturligvis sees på som en del av gaven! Anonymkode: 0fc97...df0 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Vi gir ikke penger til egne barn i konfirmasjonsgave. Vi gir en opplevelse. Penger blir fort brukt opp og glemt. En opplevelse gir minner. Her kan dere legge lista etter økonomi og ønsker. Det blir heller ikke like lett å skille mellom hva mamma og pappa gir, da dette ikke kan sammenliknes. Anonymkode: cdf24...78c 1 1
Nymerïa Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Jeg er enig med personen over som skriver at dette ikke er et dilemma. Det står ikke i Barneloven eller andre steder at foreldrene er pålagt å gi samme beløp til konfirmasjonen. Det kommer ikke til å være samme gaver ved andre anledninger heller. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og eksmannen har en datter som skal konfirmeres nå til våren. Min eksmann har ny samboer, og det samme har jeg. De skal skal gi 5000kr til datteren vår, og det har ikke jeg og min samboer råd til. (jeg, samboeren min og eksmannen min er ufør, og har samme inntekt.) Jeg merker jeg får kjempe dårlig samvittighet for å ikke ha råd til å gi ho så mye penger i gave. Men samtidig så tenker jeg at penger og gaver er jo ikke alt.. Noen som har noen råd? Evnt noe annet man kan gi i gave? Hun ønsker seg et smykke også, men det er er et «billig» smykke på gullsmeden som koster 300kr. Ønsker seg ikke noe annet. Anonymkode: e1894...aa7 Jeg ga 5 000,- til min sønn, mens hans far og nye kone ga 3 000,-. Jeg gikk på aap, mens dem begge hadde fast jobb. Anonymkode: 3e1c1...24e
Arkana Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 Jeg støtter forslaget om fotoalbum. Bruk Cewe fotobok fra Japanphoto e.l. og lag en fin fotobok av oppveksten hennes med fine kommentarer og minner fra deg, kanskje et lite dikt du tror hun vil sette pris på, små gullkorn hun har sagt og annet du tror hun vil like. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 Seriøst? ett fotoalbum? Hos oss er det helt normalt at konfirmanten får gaver til ihvertfall 50 000,-. Dette gjaldt også min datter som ble konfirmert for 3 år siden, og nå forbereder vi konfirmasjon til lillesøster. Dette er den største dagen i deres liv, som man har hatt god tid til å spare til. Da burde dere ha planlagt bedre. Anonymkode: 9e747...acd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Seriøst? ett fotoalbum? Hos oss er det helt normalt at konfirmanten får gaver til ihvertfall 50 000,-. Dette gjaldt også min datter som ble konfirmert for 3 år siden, og nå forbereder vi konfirmasjon til lillesøster. Dette er den største dagen i deres liv, som man har hatt god tid til å spare til. Da burde dere ha planlagt bedre. Anonymkode: 9e747...acd Nå får du gi deg. Det er ikke alle som har like muligheter eller tradisjoner som dere. Man gir etter evne. Anonymkode: b6df4...40e 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og eksmannen har en datter som skal konfirmeres nå til våren. Min eksmann har ny samboer, og det samme har jeg. De skal skal gi 5000kr til datteren vår, og det har ikke jeg og min samboer råd til. (jeg, samboeren min og eksmannen min er ufør, og har samme inntekt.) Jeg merker jeg får kjempe dårlig samvittighet for å ikke ha råd til å gi ho så mye penger i gave. Men samtidig så tenker jeg at penger og gaver er jo ikke alt.. Noen som har noen råd? Evnt noe annet man kan gi i gave? Hun ønsker seg et smykke også, men det er er et «billig» smykke på gullsmeden som koster 300kr. Ønsker seg ikke noe annet. Anonymkode: e1894...aa7 Konfirmasjonspenger går bare til fjas stort sett uansett siden de er for unge til "å tre inn i de voksnes rekker" og kommer til å være det i enda mange år. Det er ikke start til å voksenlivet/fremtid slik det var ment til før i tiden. 80% av de konfirmanter jeg har snakket med har angret på at de sølte vekk pengene på tull. Det som er sårt er å ikke få det samme som andre fordi det er litt prestisje i det. Anonymkode: fd34f...d5e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå