AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Her jeg bor er det gjesteparkeringsplass for gjester med elbil. Det står at det koster 4,30 (kr?øre?) Kw/h. Jeg kan ingenting om elbiler og hvor lange kW de trenger. Men hvor mye koster det da å lade der for et besøk hos meg på 5 timer? Hva med overnattingsbesøk for 12 timer? Er det lov til å stå så lenge som 12 timer på elbil ladeplass eller må man flytte bilen så fort den er ladet opp? Dette er gjesteparkeringer som borettslaget mitt har for gjester, ellers gratis parkering men pris for lading. Anonymkode: d68f8...28f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Hva det koster spørs jo på hvor mye du skal lade. Det varier fra bil til bil og horvidt du skal fylle batteriet. Hva reglene i ditt borettslag er må du finne ut selv Anonymkode: 17de2...b12
newman01 Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Hvis det er en Type2-lader kan du på de fleste biler velge hvor mye det koster i timen å parkere der. Om det koster 4,30kr/kWh og du setter en sperre på 6A ladehastighet (forutsatt 230V IT-nettverk) koster det nesten 6kr/timen å parkere. Om du setter ladegrense til 32A koster det 31kr/timen. Om jeg sperrer bilen min på 6A ladehastighet tar det nesten 60 timer å lade batteriet fra 0-100% Vintertid trenger en elbil omtrentlig 2kWh/pr mil.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva det koster spørs jo på hvor mye du skal lade. Det varier fra bil til bil og horvidt du skal fylle batteriet. Anonymkode: 17de2...b12 Derfor spør jeg de her inne som har elbil for jeg vet ikke hvor mange timer eller kWh en elbil trenger Anonymkode: d68f8...28f
newman01 Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Derfor spør jeg de her inne som har elbil for jeg vet ikke hvor mange timer eller kWh en elbil trenger Anonymkode: d68f8...28f Jeg svarte deg jo over tidsforbruk og kostnader. Hvor mange kWh det er plass til i batteriet på en elbil avhenger av modell. Noen biler har 28kWh, andre har 110. Litt som en dieselbil. Noen har 35 liters tank, andre har 70 liters tank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå