Gå til innhold

Akutt svimmel når jeg legger meg ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir akutt svimmel når jeg legger meg ned i liggende stilling, hele rommet sveiser og jeg føler jeg er på en karusell. Varer max 30 sek. Aldri opplevd før. Kan det være krystallsyken? Trodde man ble dårlig og kvalm av den. 

Anonymkode: dbaf2...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaier*

Skrevet

Kan være den ja. Hadde det samme, kun når jeg la meg ned, og bare kort tid. For min del gikk det over av seg selv etter et par måneder 

Anonymkode: 5c146...47f

Skrevet

Hadde det en stund brukte ørespray å funket faktisk 😂 mistenkte at siden jeg bruker endel øreplugger at det kunne være grunnen 

Anonymkode: 75f39...1ee

Skrevet

Krystallsyken ja. Kommer litt an på hvor mange krystaller og hvor de har løsnet på hvordan symptomene er. Går sannsynligvis over helt av seg selv. 

Anonymkode: 2b0c4...514

Skrevet

Ikke vent å se!! Høres ut som krystallsyke. Få sjekket det med en gang! Jo fortere rett behandling jo fortere kan det gå over. Ikke vent å se!!!!!!!
sjekk ut feks Anna lejerstedt i Oslo.

Anonymkode: eb828...796

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Krystallsyken ja. Kommer litt an på hvor mange krystaller og hvor de har løsnet på hvordan symptomene er. Går sannsynligvis over helt av seg selv. 

Anonymkode: 2b0c4...514

Mja.

Ikke helt riktig. 80% blir kvitt det med 1-5 behandlinger, 20% får langvarig (måneder, år evt livstid). 

Men ja, dette høres ut som krystallsyke i bakre buegang. Den varianten er enklest å behandle når det nettopp oppstod. 

Finn behandler med briller :) 

Anna Lejerstedt er veldig dyktig særlig på kompliserte tilfeller - men for denne type sannsynligvis enkle kan man gjerne gå til andre mindre erfarne. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke vent å se!! Høres ut som krystallsyke. Få sjekket det med en gang! Jo fortere rett behandling jo fortere kan det gå over. Ikke vent å se!!!!!!!
sjekk ut feks Anna lejerstedt i Oslo.

Anonymkode: eb828...796

Oi. Litt langt da jeg bor lenger sør i landet. 

Bør jeg oppsøke lege hvis det «kun» plager meg når jeg legger meg ned? Bør jeg heller vente og se det an?

Skrevet

Jeg har hatt det sånn i noen år nå. Er spesielt når hodet ligger bittelitt bakover og jeg legger hodet mot venstre. Da går hele rommet rundt i kanskje 15 sek. Men det har ikke blitt verre, så da får det bare være. 

Anonymkode: eaf04...291

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Oi. Litt langt da jeg bor lenger sør i landet. 

Bør jeg oppsøke lege hvis det «kun» plager meg når jeg legger meg ned? Bør jeg heller vente og se det an?

Hvor sør i landet bor du da?

Er behandlere i Arendal/Kristiansand og Stavanger. 

Sikkert andre steder og.

Men en enkel ting du kan gjøre er å ta en test.

Gjør som fyren i videoen- legg hodet litt utenfor kanten av senga. Får du voldsom karusellreaksjon kan du fullføre øvelsen som vist, gjerne 2 ganger.

Merker du ikke mye når du har lagt deg ned setter du deg sakte opp, og gjør det samme - men for høyre side. 

Gjør epley X 2 for den siden du får mest respons. Hver dag, inntil du ikke kjenner mer.

Varer det mer enn 2 uker må du til behandler.

Ligg med 2 puter om natten, på frisk side. Ikke bøy deg dypt/raske hodebevegelser. 

Kjenner du mer gynging kan du Google «bbq maneuvr bppv». 

Det er ikke sikkert som banken at man klarer identifisere syk side, og noen har også på begge sider. Men de får ofte mer kaotiske signaler. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Takk for langt og opplysende svar, @AprilLudgate🙌🏼😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...