Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn i April.  Vi har ikke vært på noe ferie de siste årene pga covid, jobb og studie, så vi ønsker å reise bort en uke eller to.  Helst til ett varmt land.

Dere som har erfaring med å reise med små babyer, hva tenker dere? Når bør vi tidligst reise med baby? Kan vi i det heletatt reise utenlandsk eller skal vi satse på en Norges-ferie i år? Har ikke hytte eller lignende. 

Er hopp-på-tur ett bedre alternativ? Så kan jeg se ann form og personligheten til baby? 

Personlig elsker jeg cruise, men har lest at ingen selskap godtar babyer under 6 mnd.

Andre ting vi bør tenke på med å reise med baby? 😊

Anonymkode: 47473...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med 3 måneder gammel baby: bli hjemme! Kanskje går ikke amminga på skinner. Eller sovinga. Kanskje må babyen få flaske. Kanskje tåler ikke babyen så godt varme. Ta heller den turen når barnet har fylt ett. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
smurfebuss skrev (5 minutter siden):

Med 3 måneder gammel baby: bli hjemme! Kanskje går ikke amminga på skinner. Eller sovinga. Kanskje må babyen få flaske. Kanskje tåler ikke babyen så godt varme. Ta heller den turen når barnet har fylt ett. 

Hvorfor bli hjemme?

Vår yngste er født i Juni, vi reiste 14 dager til Italia når han var 5 uker. Vi hadde en fantastisk ferie. 

Anonymkode: 11039...85c

• Liker 5
Skrevet

Vi får andremann i april, og planlegger minst mulig i sommer, annet enn en tur til bestemor på Vestlandet. 

Anonymkode: 466c5...69d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det. 
Har to barn (født i mars og april) og med begge de to hadde utenlandstur til varmere strøk blitt mest styr den første sommeren. 
Med yngste leide vi et feriehus i Danmark når hun var 4 mnd. Med en rask ferjetur og 1 times kjøring fra ferjekaja til stort hus med basseng og strand rett ved. Det var helt perfekt! 
Får du en rolig baby der søvn og amming går på skinner, lite grining etc så funker det sikker. Men det vet man aldri på forhånd. Jeg var ikke så heldig😅

Anonymkode: ff2a2...ffb

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor bli hjemme?

Vår yngste er født i Juni, vi reiste 14 dager til Italia når han var 5 uker. Vi hadde en fantastisk ferie. 

Anonymkode: 11039...85c

Så bra at dere hadde en fin ferie. Når mine to babyer var 5 uker bysset jeg dem halve døgnet. Yngste startet alltid dagen kl 02-03 på natta og det var hyl og gråt store deler ettermiddagen. Og ingen av dem hadde kolikk, kun vanlig uro som lå på topp rundt 6 ukersalder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis både barn og mor er i fin form, er det ikke noe i veien for å reise. Så lenge barnet får mat og søvn, kan det være hvor som helst.

Men jeg ville nok ventet med å planlegge feriereise til barnet er født og dere ser hvordan barn og mor har det etter fødsel. Det kan bli tungt å være på reise hvis man ikke er i form. 

• Liker 5
Skrevet

Vi reiste til usa for å besøke familie når babyen var fire mnd og hadde det helt topp.

Vi var også i syden når babyen var seks mnd.

Jeg anbefaler å booke hotell på forhånd slik at dere vet hvor dere skal bo og at hotellet har de tingene/fasilitenendere ønsker (f.eks te-koker/minikjøkken på rommet), babyseng osv.

Så ville jeg nok ventet til babyen har fått 3 mnd vaksinen før jeg hadde dratt.

Anonymkode: c453c...f9e

• Liker 1
Skrevet

Har vært på tur med mine fra de var ganske små (eldstemann var bare 6 uker, men da var det begravelse i utlandet og ingen ferietur sånn sett). Første ferietur til sydligere strøk har de vært mellom 8-12 uker. Har gått veldig fint, men da har vi reist til eget hus med basseng i hagen og sammen med besteforeldre som har hjulpet til - så det blir jo litt annerledes enn å reise til et hotell man ikke kjenner. 

Skrevet

Vaksiner er et godt poeng! Husk også reiseforsikring.

Vi reiste på bilferie/Norgesferie i juli med vår mai-baby, og hadde det kjempefint!

Det er praktisk med bosted som har eget soverom. Danmark høres fint ut :)

Anonymkode: 975e3...0ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingne kan si hva slags baby dere får. Om dere får en rolig sovebaby, som er blid og tar det meste på strak arm, eller om dere får en high need baby, med kolikk og ammeproblemer og konstant sutring og grining og elendig soving. 

Ene ungen min hadde jeg aldri reist med. Vi orket knapt kjøre til hytten da ungen var fire måneder, vi var så ufattelig slitne og leie, og det var så ekstremt mye gulping at det var lass på lass på lass med vask.. Mens minsten var langt enklere. 

Men om ungen er under 3 mnd, er immunforsvaret fremdeles veldig umodent. Det ville jeg hatt i tankene. 

Anonymkode: c7915...d6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
smurfebuss skrev (57 minutter siden):

Mens jeg hadde lett reist med min 3 måneder gammel baby. Jeg var i fin form etter fødsel raskt. Selv med en del sutring, syns jeg ikke det var noe stress. Eller at han måtte ta flaske. Vi dro på ferie med han når han var 1,5 mnd uten problem. Var kjempefint, og herlig å komme seg bort sammen også. Dårlig soving kan skje hjemme - eller i en leilighet i varmere strøk. Faktisk enklere når man er et sted man har fokus på å slappe av bare, med far på ferie. Gjør ikke ting mer eller mindre vanskelig etter min mening. Men det avhenger også hvem man er som person, og man vet ikke hva slags baby man får og om man føler seg så pigg etter fødsel: så bestill med avbestilling! 

Anonymkode: 59764...d04

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så bra at dere hadde en fin ferie. Når mine to babyer var 5 uker bysset jeg dem halve døgnet. Yngste startet alltid dagen kl 02-03 på natta og det var hyl og gråt store deler ettermiddagen. Og ingen av dem hadde kolikk, kun vanlig uro som lå på topp rundt 6 ukersalder. 

Joda, men det er ingen automatikk i at man MÅ bli hjemme. Føler alles standard svar med barn er «Bli hjemme!». Men det er slett ikke slik at det er nødvendigvis det riktige for TS.

• Liker 5
Skrevet

De letteste feriene vi har hatt har vært med baby under 6 mnd. Kjør på!😀👌🏻

Anonymkode: 70261...f46

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi får selv barn i februar og skal på ferie i juni.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mens jeg hadde lett reist med min 3 måneder gammel baby. Jeg var i fin form etter fødsel raskt. Selv med en del sutring, syns jeg ikke det var noe stress. Eller at han måtte ta flaske. Vi dro på ferie med han når han var 1,5 mnd uten problem. Var kjempefint, og herlig å komme seg bort sammen også. Dårlig soving kan skje hjemme - eller i en leilighet i varmere strøk. Faktisk enklere når man er et sted man har fokus på å slappe av bare, med far på ferie. Gjør ikke ting mer eller mindre vanskelig etter min mening. Men det avhenger også hvem man er som person, og man vet ikke hva slags baby man får og om man føler seg så pigg etter fødsel: så bestill med avbestilling! 

Joda, men da hadde dere en baby det var lett å reise med. Det er noe helt annet om man får en baby som ikke er det - og det er klin umulig å vite på forhånd. Det er det som er poenget: Selv om mange babyer er enkle å reise med, er andre et rent mareritt. 

Med min eldste hadde vi dødd om vi skulle sovet på et hotellrom eller i en liten leilighet med ett soverom. Det som reddet ting sånn noenlunde for oss, var muligheten til at den ene kunne sove på gjesterommet, med ørepropper, ikke vegg-i-vegg med den illskrikende babyen... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, men da hadde dere en baby det var lett å reise med. Det er noe helt annet om man får en baby som ikke er det - og det er klin umulig å vite på forhånd. Det er det som er poenget: Selv om mange babyer er enkle å reise med, er andre et rent mareritt. 

Med min eldste hadde vi dødd om vi skulle sovet på et hotellrom eller i en liten leilighet med ett soverom. Det som reddet ting sånn noenlunde for oss, var muligheten til at den ene kunne sove på gjesterommet, med ørepropper, ikke vegg-i-vegg med den illskrikende babyen... 

Det er riktig at barn er helt ulike. Men det er foreldre også. Noen takler en vanskelig baby enklere enn andre, og noen syns en lett baby er det vanskeligste i hele verden. Noen går ut med en kolikkbaby, og tenker at «dette går helt fint», mens andre låser seg inne med litt sutring fra babyen og tør ikke se på omverden. Men jeg tror mye oftere man får dårlig samvittighet for å reise i disse tilfellene enn å bli hjemme - for det er veldig mange mødre som føler det er mest riktig å bli hjemme. Til og med de med lett baby. Så jeg tenker det er viktig å vise at det er faktisk mulig - avhengig av hvem man får tildelt og hvilken person man er. Derfor er jeg uenig i at «Bli hjemme» er godt råd. Man skal reise om man føler det er riktig for en selv når den kommer. :)  Eller bli hjemme om man føler for det. Ingen fasitsvar. Hverken om man får en lett eller vanskelig baby. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi venter vårt første barn i April.  Vi har ikke vært på noe ferie de siste årene pga covid, jobb og studie, så vi ønsker å reise bort en uke eller to.  Helst til ett varmt land.

Dere som har erfaring med å reise med små babyer, hva tenker dere? Når bør vi tidligst reise med baby? Kan vi i det heletatt reise utenlandsk eller skal vi satse på en Norges-ferie i år? Har ikke hytte eller lignende. 

Er hopp-på-tur ett bedre alternativ? Så kan jeg se ann form og personligheten til baby? 

Personlig elsker jeg cruise, men har lest at ingen selskap godtar babyer under 6 mnd.

Andre ting vi bør tenke på med å reise med baby? 😊

Anonymkode: 47473...347

Det er fantastisk å reise med så små babyer. Kjør på! Vil anbefale Thailand, men om dere ikke vil så langt anbefaler jeg Hellas. Billig, varmt, og skikkelig syden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Reiste 4 uker til Thailand med kolikk baby 3mnd gammel.  
Reiste 3 uker til Hellas med klistremerke baby på 7mnd. 

Innstilling har alt å si, og hvem DU er som menneske. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De letteste feriene vi har hatt har vært med baby under 6 mnd. Kjør på!😀👌🏻

Signerer denne! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...