AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Hei! Leser om Maren i nyhetene, som fikk livmorhalskreft, selv om hun hadde tatt celleprøve som viste at alt var normalt. I dag, på NRK, er det en liten videosnutt der hun nevner at testen de har brukt i årevis kun er 50% nøyaktig, og at man ikke kan stole på resultatet. Hun sier også at det heldigvis i 2023 skal komme en test som er mye bedre og mer reliabel. Jeg har prøvd å finne ut om den nye testingen er i gang, eller om den kommer senere? Noen som vet? Jeg lurer også på om alle begynner å bruke den nye testen fremfor den gamle, eller om man er nødt til å ringe å spørre den aktuelle klinikken? Noen med innsikt i dette? Anonymkode: df1d9...ada
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 I min region brukes det HPV testing. Anonymkode: 0d53c...5c0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 All info finner du på kreftregisteret sine sider. https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/Helsepersonell/screeningstrategi-og-nasjonale-retningslinjer/HPV-i-primarscreening/ Anonymkode: 1c942...966 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Det burde forskes på hvordan man kan avdekke celleforandringer med en enkel blodprøve. Håper det kommer en gang i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå