AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #41 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er bare å starte med en oppskrift og ta det derfra. Ettehvert vil du ikke trenge oppskrift. Enkelt utgangspunkt: gryte på middels varme med olje i, ha i litt hakket hvitløk oppkuttet gulrot og stangselleri, la surre litt, ha i opphakka tomater og annet du måtte ønske(brokkoli, blomkål, ananas, paprika, linser,tomat etc), ha i litt crème fraiche, salt og pepper på slutten. Server med ris, spagetthi eller poteter eller ha det i en form med lasagneplater og ost på toppen. Noen ferske urter gjør også susen. Ellers er også suppe utrolig lett. Vann med buljong, kutte opp grønnsaker og koke. Eventuelt mose med stavmikser og crème fraiche for en annen konsistens. Etterhvert finner du ut hva du liker og synes er gode smaker sammen. Vær kreativ og kos deg. Lykke til😊 Anonymkode: 78d1f...aaf Fine beskrivelser av fremgangsmåter! Men: Så snart du bruker buljongterning bruker du altså en ultraprosessert ingrediens. Hvis man ikke vil koke kraft selv er kraft fra Jacobs er bedre alternativ: https://meny.no/varer/middagstilbehor/kraft-og-buljong/buljong/kyllingkraft-7035620035531 En halv kartong er nok til en gryte med suppe, frys resten til en annen middag. Anonymkode: 4ecb6...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym433 Skrevet 12. januar 2023 #42 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 12.25): Takk for tips! Men sånn som når du sier curry paste og kokosmelk, er ferdig paste og sauser for eksempel indisk curry saus på glass og kokosmelk på kartong også ultraprossesert? Hvordan lager man i såfall dette fra bunnen? Og hva med hakkede tomater på kartongboks, er det også prosessert så man alltid bør velge hele tomater eller minitomater i grønnsaksdisken istedet? Anonymkode: f4079...d11 Hei, jeg vet ikke hvor ambisiøs du er, men i starten kan det være lurt å ta det litt gradvis. Hakk friske grønnsaker og MYE av det, kjøp fersk fisk fra sunne havområder om mulig, bruk gjerne kokebok eller Trines matblogg som jeg synes er super - men tillat deg noen enkle løsninger. Curry paste, tomater på boks og kokosmelk på boks er innenfor, synes jeg. Hvis du går for hardt ut, kan du fort ende opp med å bruke flere timer på å lage et måltid og vips er du tilbake på Toro igjen… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #43 Del Skrevet 12. januar 2023 Godt og enkelt. Kjøp kyllingfilet, poteter og noen rotgrønnsaker. Del poteter og grønnsakene i båter, i ovnsbaktform, ta på litt olje og salt. Stek i ovnen på 200 tik de er gode og myke. Tar sikkert ca 40 min. Ta salt og pepper på kyllingfilet og stek på panna når det er 10 min igjen til grønnsakene er ferdige. La kyllingen hvile 5 min før servering. Server med ovnsbakte grønnsaker. Enkelt og godt Anonymkode: e703c...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 12. januar 2023 #44 Del Skrevet 12. januar 2023 Det er altså ingenting galt med tomater på boks eller frosne bær og grønnsaker. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #45 Del Skrevet 12. januar 2023 Er ikke oppvokst med prosessert mat. Før hadde vi kun kokebøker og noen foretrekker de fremdeles. Nå, hvis jeg kjøper en fiskefilet (steinbit, sei, torsk, laks osv) eller Kyllinglår, bryst osv så googler jeg det og det kommer opp et hav av muligheter🥰Slik blir det gøy å lage mat! Følger ikke nødvendigvis alle ingrediensråd - ofte gjør jeg det mye enklere, ingen krise om du ikke har paprika eller fennikel Her er et eksempel https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/krydret-steinbit-i-ovn/ Anonymkode: 7b7f4...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #46 Del Skrevet 12. januar 2023 solsolsol skrev (1 minutt siden): Det er altså ingenting galt med tomater på boks eller frosne bær og grønnsaker. Enig, det er rene råvarer. Med mindre tomatene er smaksatt med ting som basilikum eller hvitløk, da følger det også flere kunstige tilsetningsstoffer med - så les innholdsfortegnelsen. Veldig interessant med disse grensegangene - det trengs mer kunnskap om alt dette blant folk! Det er faktisk en jungel der ute når man skal orientere seg blant produkter i dagligvarehandelen. Anonymkode: 4ecb6...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 12. januar 2023 #47 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 11.47): Jeg er oppfostret på ferdigmat og aldri lært å lage noe annet. Som voksen tilsetter jeg ekstra grønnsaker og kjøtt i Toro gryter men vil prioritere helsen fremover. Hvordan kan jeg lage smaker fra bunnen av? Hva med ting som Santa Maria Taco saus og Taco krydder, ferdige tacolefser, fryste rundstykker fra butikken osv regnes det også som ultraprosessert mat? Må man basically lage absolutt alt fra bunnen? Anonymkode: f4079...d11 internett er din venn. let etter oppskrifter og begynn å øv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #48 Del Skrevet 12. januar 2023 Egg, rent kjøtt (ikke farse), fisk - stekt eller ovnsbakt evt kokt i gryte sammen med grønnsaker. Tilbehør som grønnsaker (frosne blandinger går helt fint), raspet gulrot, poteter - det har du en begynnelse mht middag. Kjøttrester kan du bruke i lapskaus (det ligger ferdigkuttet lapskausblanding i frysedisken. Det er kanskje litt voldsomt å gå rett på å bake eget brød - men du dør ikke av noen brødskiver med sunt pålegg. Gresk yoghurt eller yoghurt naturell - enten med bær eller sukkerfri müsli og kanskje litt kanel og akasiehonning hvis du vil ha søtsmak. Steke opp kalkun eller kylling og fryse ned - så har du til mange måltider, da trenger du kun lage tilbehør. Burger og pizza blir sunnere (mer næring) hvis du lager det fra scratch med karbonadedeig. Tacosalat med karbonadedeig, krydder, mais, tomat, avokado, salsa, kesam og salat (evt løk eller andre ting du vil ha oppi) er sunt og lettvint. Du trenger ikke gå fra 0–100, men begynne å endre litt etter litt. Epler, bananer, nøtter er godt som snacks eller pålegg. Ferske tomater og mozarella, et dryss med salt og pepper og litt basilikum kan være alt fra lunsj, kvelds til koserett. Sikkert ikke dumt å finne en kokebok - evt lese på nettet. Anonymkode: f576d...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #49 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er ikke oppvokst med prosessert mat. Før hadde vi kun kokebøker og noen foretrekker de fremdeles. Nå, hvis jeg kjøper en fiskefilet (steinbit, sei, torsk, laks osv) eller Kyllinglår, bryst osv så googler jeg det og det kommer opp et hav av muligheter🥰Slik blir det gøy å lage mat! Følger ikke nødvendigvis alle ingrediensråd - ofte gjør jeg det mye enklere, ingen krise om du ikke har paprika eller fennikel Her er et eksempel https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/krydret-steinbit-i-ovn/ Anonymkode: 7b7f4...f96 Den oppskriften er mye brukt her i huset! Nydelig! Anonymkode: f576d...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #50 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg bruker tacokrydder og og buljonpulver fra Helios. Det tror jeg er gode alternativer, selv om det ikke er perfekt. Anonymkode: a934a...842 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #51 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fine beskrivelser av fremgangsmåter! Men: Så snart du bruker buljongterning bruker du altså en ultraprosessert ingrediens. Hvis man ikke vil koke kraft selv er kraft fra Jacobs er bedre alternativ: https://meny.no/varer/middagstilbehor/kraft-og-buljong/buljong/kyllingkraft-7035620035531 En halv kartong er nok til en gryte med suppe, frys resten til en annen middag. Anonymkode: 4ecb6...8e9 Det finnes buljonger uten masse tilsetninger som gjær,sukker,salt og lagd med økologisk med økologiske grønnsaker Anonymkode: c9e11...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #52 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det finnes buljonger uten masse tilsetninger som gjær,sukker,salt og lagd med økologisk med økologiske grønnsaker Anonymkode: c9e11...694 Det er jeg enig i, bruker selv gjærfritt økologisk grønnsaksbuljongpulver. Men det sto ikke presisert i innlegget, og terninger er som regel ikke av denne typen. Anonymkode: 4ecb6...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #53 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fraråder alle å gå i nærheten av denne gruppa Anonymkode: c9e11...694 Hva er galt m den gruppa ? Anonymkode: ea8ea...9c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå