Gå til innhold

Vil bytte ut ultraprossesert Toro mat med SUNN mat. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppfostret på ferdigmat og aldri lært å lage noe annet. Som voksen tilsetter jeg ekstra grønnsaker og kjøtt i Toro gryter men vil prioritere helsen fremover. 

Hvordan kan jeg lage smaker fra bunnen av? Hva med ting som Santa Maria Taco saus og Taco krydder, ferdige tacolefser, fryste rundstykker fra butikken osv regnes det også som ultraprosessert mat? Må man basically lage absolutt alt fra bunnen? 

Anonymkode: f4079...d11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger en hel haug med oppskrifter på nettet med hvordan man lager alt mulig. Og som regel er det ikke så mye arbeid heller. 

Anonymkode: 8ec24...685

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er lett når man først kommer inn i det! Forandringen er at du starter med å brune kjøttet og løk/hvitløk. (Hver for seg - de trenger forskjellig tid til å bli stekt.) deretter tar du kjøtt og løk (og kanskje revet fersk ingefær) oppi pannen, tar tomatpurre og krydder i, pluss enten vann eller hermetiserte tomater. Så kan du tar i buljong for smak. Kok i 10-20 min. Ferdig. 

om du vil ha mer til: ta i revne gulrøtter, gressløk, basilikum, vårløk, purreløk, osv osv. ta det i etter du kan kokt opp tomatsausen. 

Andre smaker kan byttes ved at du tar currypaste og kokosmelk i stedet for tomatpurre/krydder og hermetiserte tomater. Samme prosedyre

Anonymkode: 845b5...d55

• Nyttig 1
Skrevet

Krydder er krydder, sånn basically. Tacokrydder er en krydderblanding og blir ikke mer eller mindre sunn om du lager det selv.

Å bake lefser og rundstykker selv er kjempeenkelt, og helt sikkert sunnere enn de du kjøper i butikken, men du må jo bruke mel, som i seg selv er prosessert, så du vil fortsatt ende opp med sluttprodukt som er prosessert i min verden.

Anonymkode: 5c0b8...d33

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Krydder er krydder, sånn basically. Tacokrydder er en krydderblanding og blir ikke mer eller mindre sunn om du lager det selv.

Å bake lefser og rundstykker selv er kjempeenkelt, og helt sikkert sunnere enn de du kjøper i butikken, men du må jo bruke mel, som i seg selv er prosessert, så du vil fortsatt ende opp med sluttprodukt som er prosessert i min verden.

Krydder er IKKE krydder. Om du lager en blanding bestående av spisskummen, chilli, hvitløkspulver, løkpulver og salt og pepper, er det stadig mye bedre enn tacokrydder som har glukose, druesukker, antiklumpemidler, stivelse og slikt i… 

uansett, man trenger ikke lage alt fra bunnen men redusere mengden ultraprosessert mat

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Begynn i det små med å lage ting som supper og gryter der kan man lettere kamuflere at en ikke er voldsomt drevet på kjøkkenet ennå.

Oppskrifter for barn og unge kan vere veldig fine å lære av fordi de gjerne beskriver stegene litt mer enn oppskrifter der en antar at personen som skal lage mat har en god del grunnerfaring.

Youtubevideoer der en lager mat sammen kan også hjelpe. Se etter ting du liker, se videoen først og noter ned hva du trenger av både utstyr og ingredienser. 

Ta deg god tid, en helg for eksempel og ikke forvent perfeksjon, kan du spise det  så er det kjempebra og du lærer alltid noe til neste gang.

Noen ting smaker best fra toro og lignende helt til en har vent seg til å lage det fra bunnen og har fått utvikla smakssansene skikkelig.

• Liker 6
Skrevet

Det er en Facebookgruppe som heter Mat fra bunnen😊

Anonymkode: cc58f...421

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har i alle fall ikke sukker i hjemmelagd tacokrydder. Det er ofte sukker i ferdigblandingene. God grunn til å lage selv, også mye billigere på sikt.

Anonymkode: a0d84...986

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er lett når man først kommer inn i det! Forandringen er at du starter med å brune kjøttet og løk/hvitløk. (Hver for seg - de trenger forskjellig tid til å bli stekt.) deretter tar du kjøtt og løk (og kanskje revet fersk ingefær) oppi pannen, tar tomatpurre og krydder i, pluss enten vann eller hermetiserte tomater. Så kan du tar i buljong for smak. Kok i 10-20 min. Ferdig. 

om du vil ha mer til: ta i revne gulrøtter, gressløk, basilikum, vårløk, purreløk, osv osv. ta det i etter du kan kokt opp tomatsausen. 

Andre smaker kan byttes ved at du tar currypaste og kokosmelk i stedet for tomatpurre/krydder og hermetiserte tomater. Samme prosedyre

Takk for tips! Men sånn som når du sier curry paste og kokosmelk, er ferdig paste og sauser for eksempel indisk curry saus på glass og kokosmelk på kartong også ultraprossesert? Hvordan lager man i såfall dette fra bunnen? 

Og hva med hakkede tomater på kartongboks, er det også prosessert så man alltid bør velge hele tomater eller minitomater i grønnsaksdisken istedet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Både buljong(terning) og currypaste nettopp eksempler på ultraprosessert mat, med mindre du mener hjemmekokt kraft og currypaste laget av ingefær, hvitløk, spisskummen etc fra bunnen.

Til TS: Jeg gjorde en slik endring du ser for deg for mange år siden, og har aldri gått tilbake på det. Det første som er nyttig er å lese seg opp på hva som er ultraprosessert mat, og hva som er rene ingredienser. Så gjelder det å tenke på en ny måte.

Det mest grunnleggende når man skal lære å lage all smak i maten selv er å koke egen kraft. Se feks på videoer på YouTube, kjøp en hel kylling, del den opp og lag kraft av skroget, og bruk kraften til å lage en enkel risotto fra bunnen. Da finner du ut hvordan smak skapes - learning by doing.

Selv synes jeg også raske pastaretter og ovnsformer til hverdags er gull når man lager alt fra bunnen. Anbefaler søk på BBC Good Food for enkle idéer (søkeord "pasta dishes" og "traybake").

Tacokrydder er enkelt. Det er det å endre hele tankesettet som er en tidkrevende prosess.

Anonymkode: 4ecb6...8e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips! Men sånn som når du sier curry paste og kokosmelk, er ferdig paste og sauser for eksempel indisk curry saus på glass og kokosmelk på kartong også ultraprossesert? Hvordan lager man i såfall dette fra bunnen? 

Og hva med hakkede tomater på kartongboks, er det også prosessert så man alltid bør velge hele tomater eller minitomater i grønnsaksdisken istedet?

Currypaste kjøper du i et glass og kokosmelk på boks. De er ikke ultraprosessert slik Toro produkter er. De glassene med ferdig indisk saus er det til en viss grad. Du trenger ikke glass med saus når du bruner kjøtt, tar i en spiseskje med curry paste, en boks med kokosmelk og evt grønnsaker (ferske eller fryst). Salt og pepper eller soyasaus for å få litt mee smak. 

Hermetiserte tomater er ikke prosessert, de er hermetisert. En annen måte å bevare dem på som bevarer produkter uten tilsetningsstoffer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både buljong(terning) og currypaste nettopp eksempler på ultraprosessert mat, med mindre du mener hjemmekokt kraft og currypaste laget av ingefær, hvitløk, spisskummen etc fra bunnen.

Til TS: Jeg gjorde en slik endring du ser for deg for mange år siden, og har aldri gått tilbake på det. Det første som er nyttig er å lese seg opp på hva som er ultraprosessert mat, og hva som er rene ingredienser. Så gjelder det å tenke på en ny måte.

Det mest grunnleggende når man skal lære å lage all smak i maten selv er å koke egen kraft. Se feks på videoer på YouTube, kjøp en hel kylling, del den opp og lag kraft av skroget, og bruk kraften til å lage en enkel risotto fra bunnen. Da finner du ut hvordan smak skapes - learning by doing.

Selv synes jeg også raske pastaretter og ovnsformer til hverdags er gull når man lager alt fra bunnen. Anbefaler søk på BBC Good Food for enkle idéer (søkeord "pasta dishes" og "traybake").

Tacokrydder er enkelt. Det er det å endre hele tankesettet som er en tidkrevende prosess.

Anonymkode: 4ecb6...8e9

Det har du helt rett i men ts virker VELDIG uerfaren på kjøkkenet så det er bedre å starte i det små enn å begynne å lage egen buljong og kraft. Det kan ta nyven fra enhver som er nybegynnere på dette. :) 

Men på sikt, er det så klart en flott ting å begynne med. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger ikke være redd bare fordi en vare er "ultraprosessert". Problemet med forskningen på uprosessert vs prosessert vs ultraprosessert, er at mye av det som er ultraprosessert, er ting som vodka, sjokolade, osv, altså ting som er veldig usunt ikke fordi det er ultraprosessert, men fordi det inneholder mye sukker, fett, alkohol, etc. 

Disse gjør da at hele gruppen "ultraprosessert" gjør det dårlig. Det betyr ikke at alle ting som er ultraprosessert er det. 

Mange toro-gryter har fått gode skussmål av ernæringseksperter. 

Tacokrydder = nesten bare salt, og ikke bra. Lag ditt eget, med lite/iikke noe salt, så er det umiddelbart bedre. 

Anonymkode: f6156...e77

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er oppfostret på ferdigmat og aldri lært å lage noe annet. Som voksen tilsetter jeg ekstra grønnsaker og kjøtt i Toro gryter men vil prioritere helsen fremover. 

Hvordan kan jeg lage smaker fra bunnen av? Hva med ting som Santa Maria Taco saus og Taco krydder, ferdige tacolefser, fryste rundstykker fra butikken osv regnes det også som ultraprosessert mat? Må man basically lage absolutt alt fra bunnen? 

Ferdigrettene til 'Grønne Folk' som føres av Rema 1000 er ikke tilsatt konserveringsmidler og virker lite prosessert.

• Liker 1
Skrevet

Ble oppfostret på samme måte! Og er ikke bra... Nå har jeg en baby på 6 måneder og har brukt mye tid på spennende oppskrifter og kost meg med prosessen under graviditeten! Nå synes jeg det er skikkelig kos og kunne lage det meste fra bunnen av😊 jeg føler meg mye bedre i form og lager til å med all babymaten fra bunnen av. Det er enklere enn jeg trodde. Det går ann å lage ekstra saus å fryse og mat som kan fryses også kan man jo lage litt ekstra rester. Så forsåvidt sparer jeg mye tid på å kunne ta opp mye jeg har fryst.og etter å ha lagd samme rett 2-3 ganger memorerer jeg oppskriften til neste gang og sparer enda mer tid og kan ekspremintere litt.

Anonymkode: 2001c...839

Skrevet

Jeg ville fulgt Linda Stuhaug på instagram hadde jeg vært deg. Eller nettsiden hennes https://lindastuhaug.no/

Hun har masse enkle gode oppskrifter på middager laget fra bunnen av.

Jeg orker aldri innviklede oppskrifter med hundre ingredienser - derfor liker jeg henne!

Jeg bruker bare middagsoppskriftene hennes da. Jeg liker ikke at hun bytter ut sukker med sukrin i alle bakeoppskrifter. Heller ekte sukker enn kunstig søtning, spør du meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Muligheter for å gå på oda,meny, rema ++ sine hjemmesider, se på raske/lette oppskrifter og sile litt etter hvor mye ferdig/prosessert mat det er i de enkelte oppskrifter og jobbe derfra?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Krydder er IKKE krydder. Om du lager en blanding bestående av spisskummen, chilli, hvitløkspulver, løkpulver og salt og pepper, er det stadig mye bedre enn tacokrydder som har glukose, druesukker, antiklumpemidler, stivelse og slikt i… 

uansett, man trenger ikke lage alt fra bunnen men redusere mengden ultraprosessert mat

På generelt grunnlag er ikke egenblandet krydder er verken mer eller mindre ultraprosessert, og ikke nødvendigvis mer eller mindre sunn enn ferdige krydderblandinger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...