Gå til innhold

Hvor krevende og vanskelig er nettbasert studie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden man må studere alt på egenhånd...hvor vanskelig blir dette? Flere familiemedlemer har samme studie fra BI som kan hjelpe meg en del, men jeg må selvfølgelig gjøre mesteparten selv.

Er nettbasert studie verdt å ta??

Anonymkode: 78ef9...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden man må studere alt på egenhånd...hvor vanskelig blir dette? Flere familiemedlemer har samme studie fra BI som kan hjelpe meg en del, men jeg må selvfølgelig gjøre mesteparten selv.

Er nettbasert studie verdt å ta??

Anonymkode: 78ef9...701

Det spørs hvor disiplinert du er. Har selv studert via nettstudier på egenhånd, og jeg synes det passer meg mye bedre enn studier gjennom forelesning og obligatoriske ting via en skole. 

Har aldri fått bedre karakterer enn når jeg studerte via nett, og det er ikke fordi det er enklere. For pensumet og eksamen er stort sett det samme som via en skole. Det handler mer om at jeg lærte meg en fin studieteknikk, fant mine metoder og klarte å skape meg gode rutiner rundt studiene fordi jeg måtte ta ansvaret selv.

Nettbasert studie er verdt å ta hvis du har et formål med studiene. Studiepoeng er studiepoeng, og er bedre enn ingenting. Men klart, tar du ett studie innenfor ernæring og ett studie innenfor administrasjon, så sitter du ikke igjen med særlig mye du kan relatere opp mot et arbeidsliv annet enn at du kan vise til studiepoeng. Men tar du 5-6-8 fag, eventuelt fullfører årsenheter eller i bestefall en bachelor, innenfor samme studieretning, så hjelper det godt på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen, har vært i jobb i flere år, og har en mastergrad fra et "vanlig" studium. Jeg har gjennomført et par nettbaserte enkeltemner, og synes det fungerte ganske bra. Friheten til å lese og jobbe med studiene når man vil har både positive og negative sider. Det er veldig fleksibelt og kan kombineres med jobb, men man må være skikkelig disiplinert for å unngå å havne bakpå. Selv om det er nettbasert betyr det jo ikke at man ikke trenger å bruke tid på det. (Jeg påstår ikke at du sier det, men jeg ser og hører mange si at nettbaserte studier er enkelt å kombinere med full jobb.)

Jeg trives selv best med studier hvor det er forelesninger. Det hjelper i alle fall meg til å få bedre oversikt i faget, strukturere lesingen, og ikke minst å sortere mellom hva som er viktig og hva som er mindre sentralt. Det er ikke bestandig like enkelt når man sitter med et lass med pensumlitteratur ved semesterstart. I mine nettstudier var det heldigvis både forelesninger som ble streamet, og noen nettmøter hvor vi løste oppgaver under veiledning. Begge deler var frivillig. Man måtte ikke, men det var utbytterikt. 

Om det er verdt det? Der er jeg enig med Bombasi. Det kommer an på om du har et mål med det du gjør, og om det er en helhet i det du tar. 

Anonymkode: c74ad...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensum er vel det samme, så det er ikke noe vanskeligere faglig sett. Antar at studiet har enkelte samlinger innimellom, eller at det er anledning til å spørre en veileder om ting underveis.

Hvor vanskelig og krevende det er, kommer nok mest an på deg selv. Hvis du ikke har lærevansker og du har både tid og nødvendig disiplin til å jobbe med studiet, burde det gå helt fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...