Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ut av ekteskapet etter 18 år. Vi har 3 barn sammen, 6 år, 12 år og 14 år. Vi har enebolig, han jobber borte i uken og er kun hjemme i helgene. Jeg organiserer hverdagen til barna, henter og bringer til alt av fritidsaktivitet og har jobbet redusert i alle år for å rekke barnehage og SFO. 
Nå nekter mannen å flytte. Han mener det er jeg som må flytte hvis jeg vil skilles. Dette er ekstremt vanskelig da huset vi bor i er barnas base, hvis jeg flytter har jeg ikke råd til noe annet enn omtrent en hybel. Å selge huset er uaktuelt, siden det er ganske så belånt, så en av oss må cashe den andre ut. Jeg mener det er meg siden han uansett er borte på jobb. Vi er fastlåst her….

Anonymkode: 51ffe...905

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advokat 

Anonymkode: 4839d...db9

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis du tjener så lite, får du lov av banken til å overta lånet alene og betale ut mannen?

Anonymkode: 034b0...479

• Liker 31
  • Nyttig 6
Skrevet

Huset må deles etter eierbrøk. Ikke noe annet er riktig. Mener du virkelig at han skal la deg og barna bo i et hus han betaler lån for samtidig som han må betale for et annet sted å bo. Når man skiller seg må boet (økonomien) også deler, ikke bare samlivet

Anonymkode: 6cd3f...2f2

• Liker 17
  • Nyttig 16
Skrevet

Det blir vel den som har penger til å betale ut den andre som få beholde huset? Du skriver du har jobbet redusert i alle år for å holde styr på alt hjemme mens han har jobbet og tjent penger.Har disse pengene gått til felleskasse, eller har han brukt mye på seg selv? Om dere ikke har særeie, så deler man verdiene fra ekteskapet likt. Men mulig du har rett på noe mer viss han har spart i egne fond/sparekontoer fra det han har tjent mens du har gått hjemme sånn at han fikk mulighet til å tjene masse penger. Ville fått en god advokat til å hjelpe deg med skilsmisseoppgjøret.

• Liker 7
Skrevet

Advokat! Forutsetning er at han skaffer seg adv også. Fordi han er ikke pliktig å svare på brev til din adv. 

Anonymkode: f5f31...a9b

• Liker 4
Skrevet

Da får du kjøpe han ut, men det kan bli dyrt. Du kjøper jo ut hans del til markedetspris, ikke hans del av lånet. Da må du ha inntekt nok til å betjene lånet alene. Barnebidrag er ikke inntekt bare til info.

Hvis han nekter og du nekter å flytte, vel da må dere selge. Da kan hver av dere by på huset...

Anonymkode: 4f6d9...d8c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ut av ekteskapet etter 18 år. Vi har 3 barn sammen, 6 år, 12 år og 14 år. Vi har enebolig, han jobber borte i uken og er kun hjemme i helgene. Jeg organiserer hverdagen til barna, henter og bringer til alt av fritidsaktivitet og har jobbet redusert i alle år for å rekke barnehage og SFO. 
Nå nekter mannen å flytte. Han mener det er jeg som må flytte hvis jeg vil skilles. Dette er ekstremt vanskelig da huset vi bor i er barnas base, hvis jeg flytter har jeg ikke råd til noe annet enn omtrent en hybel. Å selge huset er uaktuelt, siden det er ganske så belånt, så en av oss må cashe den andre ut. Jeg mener det er meg siden han uansett er borte på jobb. Vi er fastlåst her….

Hvis du bare har råd til hybel hvis du flytter ut, hvordan skal du klare lånet på huset? Lånet øker jo med summen du må betale eksen.

Har dere ikke opparbeidet verdier ila 18 år? Folk flest har omtrent nedbetalt lån, eller i hvert fall en del egenkapital.

Anonymkode: 55be9...f66

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Å kjøpe han ut blir ikke problem da jeg heldigvis har ressurssterke foreldre.
Økonomien vår har alltid vært en. Samme konto der begge lønninger går inn. Jeg vet at å gå ifra hverandre blir en stor overgang, og jeg vet at forbruk og livsstil må endres. Det skal jeg klare. Lånet i seg selv vil for meg koste ca 9k i måneden. Å leie i dette markedet kommer lett opp i 18-20k. 
Jeg bare skjønner ikke hvordan han mener at det er jeg som må flytte når han ikke engang er hjemme, så jeg mener han bør la meg kjøpe han ut. 

Vi har en felles bufferkonto på rundt 50k, men det er det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du bare har råd til hybel hvis du flytter ut, hvordan skal du klare lånet på huset? Lånet øker jo med summen du må betale eksen.

Har dere ikke opparbeidet verdier ila 18 år? Folk flest har omtrent nedbetalt lån, eller i hvert fall en del egenkapital.

Vi lånte opp på huset i 2018 for å gjøre en del store omfattende reparasjoner. 

Skrevet

Jeg synes det er helt fair at det er den som vil ut av ekteskapet, som må flytte. 

Anonymkode: 0c494...700

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

du kan begjere huset solgt. også er du med i budrunden på å kjøpe det.

Anonymkode: f8167...715

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Om han nekter må det selges da, så får dere by begge to. 

Men ville forsøkt mekling først i håp om å løse det på enklere vis. 

Anonymkode: 0f0a0...973

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er helt fair at det er den som vil ut av ekteskapet, som må flytte. 

Han jobber et annet sted og kommer ikke å ha barna annet enn samvær i helgene. Da syns jeg det urimelig at han skal beholde huset som er barnas hjem.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ham godt. Han vil selvfølgelig ikke at ditt valg om å skilles skal gå enda mer utover ham enn det allerede gjør. I en sånn situasjon har man ikke lyst til å være raus. Du forlater ham jo, så hvorfor skal han være grei med deg?

Samtidig er det eneste fornuftige for barnas del at du kjøper ham ut. Barna kan jo ikke bo alene hele uken når han er på jobb. Og ikke kan de bo i et kott heller, så dette handler først og fremst om barnas livskvalitet. Kanskje det hjelper om du anerkjenner hans følelser og viser at du forstår hvor urettferdig og utrolig dårlig gjort det er av deg om han skal flytte, men at det dessverre er eneste mulige løsning for barnas del? 

Anonymkode: 6155c...9a4

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fair, kanskje. Hadde det vært bare meg, helt greit. Men det er barnas barndomshjem og han er hjemme kun i helger. Jeg skjønner bare ikke hvordan han tenker. Han er forsåvidt ikke uenig i at vi skal skilles.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fair, kanskje. Hadde det vært bare meg, helt greit. Men det er barnas barndomshjem og han er hjemme kun i helger. Jeg skjønner bare ikke hvordan han tenker. Han er forsåvidt ikke uenig i at vi skal skilles.

Om han har vært borte å jobbet i ukene og finansiert at du skal kunne jobbe redusert for å ta deg av barna, har han jo bidratt like mye som deg, bare på en annen måte. Det er åpenbart at det for mange vil oppleves urettferdig av deg å forvente og få beholde hjemmet. 

Selv om det sannsynligvis er for barnas beste er det ikke noen rett du har, så dette må dere bli enig om uavhengig av hva ymse folk på kvinneguiden skulle mene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han jobber et annet sted og kommer ikke å ha barna annet enn samvær i helgene. Da syns jeg det urimelig at han skal beholde huset som er barnas hjem.

Alternativ løsning: 

Dere fortsetter å eie huset sammen, og du bor der i ukedagene. Når han kommer hjem i helgene bor du hos dine foreldre (evt. på hybel e.l.). På denne måten slipper dere å selge huset og stå igjen med ingenting, og barna får en god samværsordning hvor de slipper å måtte flytte frem og tilbake mellom mor og far. 

Anonymkode: b7257...cb6

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alternativ løsning: 

Dere fortsetter å eie huset sammen, og du bor der i ukedagene. Når han kommer hjem i helgene bor du hos dine foreldre (evt. på hybel e.l.). På denne måten slipper dere å selge huset og stå igjen med ingenting, og barna får en god samværsordning hvor de slipper å måtte flytte frem og tilbake mellom mor og far. 

Anonymkode: b7257...cb6

Jeg har tenkt litt på det, at vi har en hybel/liten leilighet som vi disponerer, så bytter jeg og han på å bo der. Så slipper barna å flytte. 

Som sagt, nå er det ikke sånn at det er jeg som ene og alene vil ut, vi er begge enige om at ekteskapet er over. Han vil bare at vi skal fortsette å bo der og leve som vanlig uten at vi er gift. Noe jeg synes blir vanskelig. 

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...